زنجان؛ منبع گیاهان دارویی مختلف/ طلایی که از خاک می روید

باغ‌موزه گیاهان دارویی در سرای ناصریه یا دالان دراز زنجان واقع شده که بامشارکت بخش خصوصی و معاونت میراث‌فرهنگی از سال ۱۳۹۸آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، باغ موزه گیاهان دارویی و معطر در فضایی به وسعت ۷۰۰ مترمربع که در سرای ناصری بازار تاریخی زنجان واقع شده محلی برای ارائه و معرفی گیاهان دارویی است  مشغول فعالیت است.

اینجا به شیوه های مختلفی ظرفیت های گیاهان دارویی ایرانی و طب سنتی به مردم ارائه می شود و فواید و ویژگی‌های گیاهان دارویی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

باغ موزه گیاهان دارویی

باغ موزه‌ گیاهان دارویی، دواخانه، لابراتوار فراورده‌های گیاهی، نوشینه سرا و گلخانه گیاهان زینتی از بخش‌های مختلف این موزه است.

یکی از مهمترین اهداف احداث باغ موزه گیاهان دارویی گردآوری مجموعه ای کامل از گونه های مختلف گیاهی برای آشنایی بیشتر کسانی است که قصد تحقیق و مطالعه در این حوزه را دارند.

 

باغ موزه گیاهان دارویی

 

باغ موزه گیاهان دارویی زنجان متشکل از بخش های زیر است:

فروشگاهی که علاوه بر انواع نوشیدنی، وسایل مربوط  مانند انواع لیوان‌ها، فلاکس دمنوش، جعبه دمنوش و ... به فروش می رسد.

دمنوش‌های موجود در این فروشگاه همگی از برندهای معتبر و پرطرفدار هستند و کارکنان مجموعه می‌توانند اطلاعات جامعی در رابطه با محصولات در اختیارتان قرار دهند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

باغ موزه گیاهان دارویی

دوا خانه هم در گوشه ای  از این موزه  خود نمایی می کند...

 در اینجا انواع مختلف گیاهان دارویی با کیفیت عالی و بسته بندی مناسب گیاهان فرآوری شده به صورت روغن، دمنوش، اسانس، عرقیات گیاهی و دارو‌های فرموله شده به فروش می‌رسد.

باغ موزه گیاهان دارویی

در آزمایشگاه مجموعه که مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده‌های دارویی و معطرگیاهی است تولید و بسته بندی گیاهان دارویی، فرآورده‌های آرایشی  و بهداشتی گیاهی، انواع عصاره‌ها و اسانس‌های گیاهی تحت نظر کارشناسان انجام می شود.

نوشینه سرا که مهمترین قسمت باغ موزه گیاهان دارویی زنجان محسوب می شود دارای محیطی با صفا و دل انگیز و با سبک معماری اصیل ایرانی است و بازدیدکنندگان باغ موزه می‌توانند لحظاتی توأم با آرامش را در گوشه دنج این باغ موزه به تماشا بنشینند و از نوشیدن دمنوش و شربت های گیاهی لذت ببرند.

نوشینه سرا

نازگل حکمی مدیریت  مجموعه باغ موزه گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: ۲۵ سال سن دارم و فعالیت خود را در موزه گیاهان دارویی از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده ام.

او در رابطه با رشته تحصیلی خود گفت: در دوران دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب کردم و تحصیلات دانشگاهی ام را در رشته مهندسی تولیدات گیاهی_ تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساندم.

حکمی مدیرمجموعه

بعد از اتمام دوران کارشناسی و در حین دوره ارشد و پس از فعالیت در چند ارگان مختلف با افزایش تجربه، انگیزه و علاقه زیاد در این حوزه، به فکر ایجاد موزه گیاهان دارویی در زنجان افتادم تا بتوانم در حوزه مورد علاقه ام که در آن تحصیل کرده بودم مشغول به کار شوم و همچنین بتوانم زمینه را برای علاقمندان این حوزه فراهم کنم تا بتوانند در شغلی که به آن علاقمند هستند فعالیت داشته باشند.

گیاهان دارویی

حکمی در خصوص دلیل انتخاب رشته مهندسی تولیدات گیاهی گفت: از زمان های قدیم انسان ها برای رفع درد‌ها و بیماری‌ها از انواع گیاهان دارویی استفاده می کردند و امروز هم طب سنتی و گیاهان دارویی جایگاه  بالایی در علم پزشکی دارد.

او ادامه داد: پس از قبولی در این رشته علاقه ام به حوزه گیاهان دارویی چندین برابر شده و در حوزه شناسایی گیاهان دارویی، استخراج مواد موثره، علم طب ایرانی، تولید انواع فرآورده‌های گیاهی بهداشتی و درمانی، فعالیت دارم.

گیاهان دارویی

حکمی هدف از راه اندازی باغ موزه گیاهان دارویی در زنجان را حفظ گونه‌های گیاهی دارویی و استفاده از آن‌ها در درمان برخی بیماری‌ها  اعلام کرد و افزود: فرهنگ استفاده از دارو‌های گیاهی  بایستی بین مردم جا بیفتد چراکه هرچه مردم  از وجود این داروها و اثرات آن‌ها بیشتر مطلع باشند قدرت انتخاب بیشتری برای درمان های سنتی  دارند.

 او جمع‌آوری مجموعه کاملی از گونه‌های مختلف گیاهی برای آشنایی بیشتر و تحقیق متخصصان و دانشگاهیان بویژه دانشجویان را از دیگر اهداف راه اندازی این مجموعه خواند و گفت: برآنیم تا با فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی در حوزه گیاهان دارویی استان زنجان و معرفی آن به مردم و تهیه مجموعه‌ای کامل برای بهره‌مندی اساتید و دانشجویان و متخصصان طب سنتی در عرصه‌های مختلف دانش، توریسم، سلامت گام برداریم.

زنجان؛ منبع گیاهان دارویی مختلف/

مدیر مجموعه باغ موزه گیاهان دارویی باشاره به اینکه تعداد گونه‌های گیاهی موجود در استان زنجان ۲۱۲ گونه گیاه دارویی است، ادامه داد: این تعداد متعلق به ۶۸ تیره گیاهی است.

او بااشاره به اینکه بیشترین تعداد گونه دارویی متعلق به تیره کاسنی (Compositae) با ۲۷ گونه است و پس از آن تیره نعناع (Labiatae) با ۲۲ گونه و تیره گل سرخ (Rosaceae) با ۱۵ گونه در رده‌های بعدی قرار دارند، گفت: این آمار مربوط به سال ۱۳۸۳ است.

باغ موزه گیاهان دارویی

حکمی بابیان اینکه زنجان مخزنی از گیاهان دارویی متنوع است که با مدیریت و بهره‌وری صحیح از آن‌ها می‌تواند، این استان را به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی تبدیل کند، گفت: به شرطی که دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، مسئولان استانی و تجار و بازرگانان وارد عمل شده و قدر این طلای گیاهی را دانسته و قدرت اقتصادی آن را دست‌کم نگیرند.

او نبود ماشین‌آلات برداشت و دستگاه‌هایی برای فرآوری گیاهان دارویی، نبود نهال و بذر استاندارد، خطر نکردن کشاورزان برای کشت محصولی جدید را از جمله مشکلات پیش روی فعالان این عرصه خواند و افزود: عدم‌حمایت بانک‌ها برای توسعه این گیاهان نیز از دیگر مشکلات این عرصه است که اگر این مشکلات مرتفع شود شاهد افزایش تولید و بهره‌وری گیاهان دارویی در استان زنجان خواهیم بود.

گزارش شیرین محمودی 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۰۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
روغن بنفشه هم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۳۱ تير ۱۴۰۰
عالی بود ")))))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
واکسن من چی شد پس؟