رشد کمی و کیفی فعالیت‌های دانش بنیان کشور

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری از رشد کمی و کیفی پرشتاب فعالیت‌های دانش بنیان کشور در آخرین گزارش‌های منتشر شده یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: در آخرین گزارش‌های منتشر شده یونسکو از حیث وضعیت علم و فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران؛ رشد کمی و کیفی پرشتابی را برای شرکت‌های دانش بنیان نشان می‌دهد.

او افزود:  امروز جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده، بیش از ۸ هزار استارت آپ همچنین نزدیک به ۲ هزار شرکت خلاق و نوآور در منظومه علمی کشور به یکی از متنوع‌ترین و پرشتاب‌ترین کشورهای دارای رشد در بین کشور‌های آسیای جنوب غربی تبدیل شده است.

قادری فر بیان کرد: روند تولیدات علمی موجب دستیابی به جایگاه بسیار خوبی برای ما شده است و  بر اساس گزارشی که یونسکو اخیرا منتشر کرده، ایران در حوزه نوآوری طی ۵ سال مورد ارزیابی جدی قرار گرفته است و نشان می‌دهد موانع رقابت پذیری در تولیدات دانش بنیان روز به روز کمتر شده و با اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب سال ۸۹، جهش چشمگیری را در این ۱۰ سال به وجود آورده است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری گفت: به عنوان مثال در شاخص تغییر و توسعه در بخش صنعت، حدود ۲۸ درصد از تولید ناخالص ملی از کسب و کار‌های شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود؛ ادامه روند فعلی و عمق بخشیدن به جریان نوآوری در کشور می‌تواند عبور کشور از اقتصاد نفتی به محور دانش بنیان را تسهیل کند.


بیشتر بخوانید:


قادری فر افزود: هم اکنون از حدود ۷ هزار شرکت دانش بنیان فعال، حدود هزار و ۲۰۰ شرکت در حوزه فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند که نشان دهنده زیرساخت‌های عمیق علمی و نوآوری در کشور است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری مطرح کرد: در حوزه زیست فناوری انواع و اقسام دارو‌ها  همچنین مواد موثر دارویی چه در بخش انسانی و چه در بخش دام و طیور بومی سازی شده است. به عنوان مثال در حوزه واکسن کرونا که با افتخار رهبر معظم انقلاب اولین نمونه ایرانی را دریافت و تزریق کردند، در کمتر از یک سال به ۶ کشور برتر تولید کننده واکسن تبدیل شدیم.

قادری فر گفت: در گزارش یونسکو آمده است که در زمینه آلودگی هوا و تصفیه فاضلاب ضعف جدی داریم و با توجه به اهمیت توجه به محیط زیست، امروز در زمینه نانوفناوری و غشا‌های نانویی ساخت داخل برای تصفیه فاضلاب و تصفیه پساب کارهای قابل توجهی انجام شده است؛ فیلتر‌های نانویی که به خوبی می‌توانند برای معضل محیط زیست ملی ما کمک کننده باشند.

او افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفته هم اخیرا  اولین ربات جراحی از راه دور تحت عنوان ربات سینا در محل نمایشگاه محصولات دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که  همه این موارد جلوه اقتدار علمی شرکت‌های دانش بنیان را نمایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.