توفیقی خبر داد؛

خودکفایی ایران در تولید کُک سوزنی در صنعت فولاد

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پروژه دستیابی به دانش فنی تولید کُک سوزنی در پژوهشگاه صنعت نفت کلید خورد و با اعتماد شرکت ملی پالایش و پخش نفت به ویژه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم انعقاد قرارداد میان پژوهشگاه صنعت نفت و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برگزار شد.

جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم بیان کرد: صنعت فولاد برای کشور ما یک صنعت بسیار راهبردی است که در دوران رئیس جمهور سابق آمریکا تحریم شد.

او افزود: پروژه دستیابی به دانش فنی تولید کُک سوزنی به همین دلیل در پژوهشگاه صنعت نفت کلید خورد و با اعتماد شرکت ملی پالایش و پخش به ویژه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند عملیاتی شد.


بیشتر بخوانید


همچنین غلامحسین رمضانپور مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند نیز در این مورد اظهار کرد: این پروژه در سال جهش تولید، با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت شروع و مطالعات اولیه آن انجام شد. نتایج مطالعات اولیه به ثمر نشست و کُک مورد نظر با کمتر از ۰.۹۵ درصد گوگرد به دست آمد.

او افزود: صنایع فولادی، سالیانه ۵۴ هزارتن کُک سوزنی نیاز دارند و در سال‌های آینده، به ۹۴ تا ۹۵ هزارتن از این محصول نیاز خواهند داشت.  کُک تولیدی در این پالایشگاه قرار است به واحد تولیدی الکترود گرافیتی در اردکان یزد برود و نیاز کشور را تامین کند.

این مقام مسئول گفت: نیمه اول سال آینده پیمانکاران اجرایی EPC مشخص خواهند شد و حداکثر طی ۳ سال آینده یعنی، نیمه دوم ۱۴۰۴ این واحد به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند، تاکید کرد: مازوت تولیدی در این پالایشگاه، با این پروژه و همچنین واحد‌های جانبی که در این مسیر ایجاد خواهد شد، به صفر خواهد رسید؛ هرچند که اکنون نیز زیر ۱۰ درصد مازوت در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می‌شود.

بر اساس این قرارداد، دانش فنی تولید کک سوزنی مورد نیاز برای تولید سالیانه ۹۰ هزار تن الکترود گرافیتی مورد استفاده در صنعت فولاد با سرمایه گذاری ۲۹۰ میلیون یورویی، در اختیار شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند (ره) قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت تهران ، کک نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار