سفیر ایرانی با کتاب خاطراتش شما را به کشور‌های مختلف می‌برد

کتاب خاطرات «چهار مأموریت در پنج دولت» نوشته محسن پاک‌آئین، روایتی مستند از زندگینامه سفیر ایرانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب خاطرات «چهار ماموریت در پنج دولت» نوشته محسن پاک‌آئین، دیپلمات و سفیر جمهوری اسلامی ایران در زامبیا، ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان روانه بازار نشر شد. 

خاطرات پاک‌آئین حاوی ناگفته‌های بسیاری از دوران مسئولیت او در کشور‌های مختلف است. در این کتاب خواننده با روایتی مستند از نقش جمهوری اسلامی در نابودی آپارتاید مواجه می‌شود و اطلاعاتی تازه درباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با دیگر کشور‌ها به دست می‌آورد.

کتاب خاطرات «چهار ماموریت در پنج دولت» در پنج بخش تدوین شده است؛ بخش اول، شرح زندگی، خانواده و فعالیت‌های سیاسی راوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. بخش دوم روایت پاک‌آئین از اولین ماموریت خود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در زامبیا طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ است.

بخش سوم دربرگیرنده خاطرات راوی از دوره حضور در جمهوری ازبکستان است و بخش چهارم خاطرات سفیر ایران در تایلند طی سال‌های ۸۳ تا ۸۶ را شامل می‌شود. سرانجام بخش پنجم و انتهایی کتاب حاوی ناگفته‌های محسن پاک‌آئین در دوره تصدی مسئولیت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان است.

مهمترین ویژگی کتاب «چهار ماموریت در پنج دولت» روایت مو به موی رویدادهاست. راوی ضمن بازگویی خاطرات، خواننده را از تحلیل‌های خود نیز بی‌بهره نمی‌گذارد و این نکته‌ای است که در فهم وقایع به مخاطب کمک می‌کند. همچنین پاک‌آئین در کتاب خاطرات خود به معرفی جغرافیا، اقوام و آداب و رسوم کشور‌های محل ماموریت خود می‌پردازد که در نوع خود خواندنی و شیرین است و از این منظر این کتاب همانند سفرنامه‌ای جذاب خواننده را با خود همراه می‌کند. 

 کتاب «چهار ماموریت در پنج دولت» در ۹۴۸ صفحه با قیمت ۲۳۰ هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. خاطرات سفرا و ثبت وقایع دوران ماموریت یک سفیر همراه با انتقال تجربه و یافته‌های باارزش است که مطالعه این کتاب برای علاقه مندان به سیاست خارجی  و افرادی که به کشورهای مختلف سفر می کنند، توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.