شبیه سازی جدیدی که خبر از احتمال ایجاد سونامی در فضا می‌دهد

ناسا اخیرا تصویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد در فضا هم ممکن است چیزی شبیه به سونامی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ فیزیکدانان نجومی از شبیه سازی‌های رایانه‌ای استفاده کرده اند تا نشان دهند که گاز‌های در حال فرار از چنگ نیروی جاذبه یک ابرسیاهچاله در اعماق فضا، می‌تواند ساختار‌هایی مانند سونامی ایجاد کند. محیط مرموز سیاهچاله‌های عظیم ممکن است میزبان بزرگترین ساختار‌هایی شبیه سونامی در زمین باشد.


بیشتر بخوانید


ایجاد سونامی در فضا

در فاصله‌ای که ابرسیاهچاله تسلطش روی ماده‌های اطراف را از دست می‌دهد، جو خنک دیسک در حال چرخش می‌تواند موج‌هایی را شبیه به سطح اقیانوس ایجاد کند که این امواج زمان برخورد با باد‌های بسیار داغ که حتی ممکن است ۱۰ برابر از خورشید داغ‌تر باشند، می‌توانند به داخل ساختار‌های گردشی و مارپیچی که توانایی این را دارند تا به ارتفاع ۱۰ سال نوری بالای دیسک برسند، سرازیر شوند.

شبیه سازی رایانه‌ای انجام شده توسط محققان ناسا، ابرسیاهچاله‌ای را نشان داده که با گرد و غبار پوشیده شده و ویژگی‌هایی عجیب و غریب در گاز‌های مجاور آن را نیز نشان می‌دهد. اشعه ایکس پر قدرت در اطراف این ابرسیاهچاله با این گاز‌های اطراف در ارتباط هستند و دو ویژگی بارز و غیرمعمول را ایجاد می‌کنند. یکی از این ویژگی‌ها سونامی است که امواج آبی روشن در قسمت بالای دیسک نشان دهنده همین سونامی عنوان شده و دیگری گرداب کارمن است که در تصویر به رنگ نارنجی دیده می‌شود.

شبیه سازی جدیدی که نشانگر ایجاد سونامی در فضا است

شواهد بیشتری که مبنی بر وجود سونامی شبیه به زمین در فضا ممکن است با انجام تحقیقات و کاوش‌های بیشتر بدست بیاید و تا زمانی که محققان به نتایج بیشتری برسند باید مدل‌های خودشان را توسعه و بهبود ببخشند و آن‌ها را با داده‌هایی که در حال حاضر دارند مقایسه کنند تا نتایج بیشتر و جدیدتری حاصل شود.

گفتنی است که ناسا با انتشار این تصویر در سایت رسمی این سازمان اعلام کرد که حق امتیاز این تصویرسازی در اختیار نیما آبکنار، تصویرگر ایرانی دانشگاه نوادا لاس وگاس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
عجیبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
حالا اینهایی مدام میگن میخوان برن تو فضا زندگی کنند به نظرتون می تونند از پس این سونامی ها بربیایند؟!
آخرین اخبار