محمد شری در مصاحبه اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

آینده لبنان در گرو تسریع در تشکیل دولت است/ دفاع همیشگی حزب الله از اقتدار دولت

تحلیلگر مسایل سیاسی شبکه المنار لبنان تشکیل نشدن دولت جدید در این کشور را زمینه ساز ورود به مرحله‌ای خطرناک عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انفجار بندر بیروت، بزرگترین بندر تجاری لبنان و تخریب کامل آن در ۴ اوت سال ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ باعث برخی تسویه حساب‌ها در لبنان شد که در این بین کابینه حسان دیاب که کمتر از پنچ ماه عهده‌دار امور لبنان بود، مجبور به استعفا شد. 

میشل عون، رئیس جمهور لبنان سرانجام «سعد الحریری» را مامور تشکیل کابینه جدید در این کشور کرد که هنوز هم برای تشکیل یک دولت با یکدیگر به علت اختلاف بر سر تعداد وزرا و متخصص یا سیاسی بودن آنان  به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد و لبنان را دچار بن بست سیاسی کرده است.

 حزب‌الله لبنان بارها ضمن اینکه از همه طرف‌ها خواسته برای نجات کشور فداکاری کنند، حمایت و همکاری خود را برای برطرف شدن اختلافات اعلام کرده است.

در عین حال دخالت‌های برخی از کشور‌ها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.در این بین مقامات غربی از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دخالت در امور داخلی لبنان ، کمک بروکسل به بیروت را منوط به ایجاد اصلاحات در لبنان دانست. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نکه نخستین مقام خارجی بود که پس از انفجار مهیب بندر بیروت در طول یک ماه دو بار به لبنان سفر کرد در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار انجام اصلاحات گسترده سیاسی در لبنان شده و در لحنی توهین‌‌آمیز مدعی شد که اگر لبنانی‌های خود نتوانند اصلاحاتی را در کشورشان ایجاد کنند، آن‌گاه فرانسه وارد عمل خواهد شد تا اوضاع را سر و سامان دهد. 

در راستای بررسی تحولات اخیر لبنان و موانع تشکیل دولت جدید در این کشور، خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه اختصاصی با «محمد شري«، تحلیلگر سیاسی شبکه المنار لبنان  به گفتگو پرداخت.

طائفه‌گرایی و گروه‌گرایی بحران امروز لبنان است

محمد شری شکست سیاسی لبنان را یک بیماری مزمن توصیف و عنوان کرد: شکست سیاسی در این کشور تنها برای این مرحله از تاریخ لبنان نیست. اکنون گسترده‌ترین مظاهر و نمود‌های شکست سیاسی در لبنان خود را نمایان کرده و آن نتیجه یک سیستمی است که  تاکنون بحران‌هایی را در سطوح مختلف تاریخی ایجاد کرده است. همه ما همیشه در طی دوره‌های کوتاه تاریخی شاهد بحران‌هایی از این دست بوده‌ایم اکنون اما این بحران در لبنان خود را در سطوح اجتماعی و اقتصادی نشان داده است و با این حال،  مسئولان از تشکیل دولت خودداری می‌کنند.

کارشناس سیاسی شبکه المنار لبنان اضافه کرد: سیستمی که بر پایه‌ طائفه‌گرایی و گروه‌گرایی باشد و در آن هر فردی سعی کند مصالح و برداشت‌های خود را از آن داشته باشد وضع لبنان را بحرانی کرده است. در حال حاضر وضع اقتصادی به شکل یه فاجعه درآمده است چرا که در فاصله زمانی کوتاهی درآمد مردم لبنان از ۵۰۰ دلار به ۶۰ دلار کاهش پیدا کرده است و مواد اولیه زندگی مثل دارو، سوخت و غذا را نیز نمی‌توانند، تهیه کنند و روز به روز این وضع بدتر نیز می‌شود. 

محمد شری، درباره دخالت غربی‌ها در امور داخلی لبنان و سفر مکرون به این کشور گفت: فرانسه می‌خواست لبنان برای همیشه همچون مهره‌ای در خاورمیانه برای او باقی بماند، اما با انقلاب لبنان کشور از فرانسه استقلال پیدا کرد. با این حال و به دلایل مختلف مثل جنگ جهانی اول و دوم و با کم و زیاد شدن نفوذ فرانسه در منطقه، پاریس روابط خاصی با لبنان ایجاد کرد که همچنان در تلاش است آن را حفظ کند. متاسفانه به فرانسه در لبنان «مادر مهربان» گفته می‌شود اما این کشور فقط به دنبال مصالح سیاسی و امنیتی خود در خاورمیانه و دریای مدیترانه است البته به دلیل وجود مسیحیان در لبنان، فرانسه اشتراکات مذهبی و دینی هم با لبنان دارد، اما مشکل اصلی فرانسه نه تنها در منطقه بلکه در دنیا این است که زیر پرچم آمریکاست. این آمریکاست که برای او حدود می‌گذارد و فرانسه حتی اجازه ندارد به این محدودیت‌ها نزدیک شود.

حزب الله مدافع هیبت دولت در لبنان است

او با اشاره به تلاش‌های حزب الله برای تشکیل کابینه و برطرف شدن مشکلات داخلی در این کشور تاکید کرد: حزب الله به این دلیل که از هیبت دولت حراست می‌کند هدف حمله قرار می‌گیرد. در واقع حزب الله بزرگترین جنبش مردمی است که در انتخابات پیشین پیروزی بزرگی به دست آورد و در مناصب دولتی نماینده دارد پس حمله‌های بزرگ به این جنبش طبیعی است. با این حال حزب الله طمع کار نیست و به دنبال مناصب مختلف نمی‌باشد. حزب الله مدت‌هاست که از موسسات دولتی و امنیت اجتماعی در لبنان  که مسئولیتش با دولت است، دفاع می‌کند.

شمری ادامه داد: اگر زودتر این بحران تشکیل دولت در لبنان حل نشود ممکن است هر اتفاقی بیافتد. مردم حتی نمی‌توانند برای کودکانشان شیر بخرند! یا نمی‌توانند به بیمارستان بروند حتی توانایی خرید دارو هم ندارند. همانگونه که می‌بینیم اوضاع دارد از کنترل خارج می‌شود. به پمپ بنزین شلیک می‌کنند، در سوپرمارکت‌ها درگیری رخ می‌دهد و امور به کلی از دست دولت در حال خارج شدن می‌باشد. ما در حال وارد شدن به مرحله تاریکی هستیم.

آینده لبنان با خطر رفتار‌های غیرمنطقی احزاب در این کشور  روبروست

تحلیل‌گر مسایل سیاسی شبکه المنار لبنان تصریح کرد: ما بدون دولت به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم! انتخابات چگونه برگزار خواهد شد؟ و چه کسی آن را برگزار خواهد کرد؟ احزاب منطقی رفتار نمی‌کنند. در خصوص جایگزین برای سعد الحریری، پیشتر «مصطفی ادیب» را داشتیم که هیچ مشکلی برای جایگزینی سعد الحریری نداشت. نه تنها در لبنان بلکه در همه‌ی دنیا این قانون است که اگر رئیس دولت نتواند کار خود را به درستی انجام دهد آن را از جایگاهش عزل می‌کنند و حتی از پارلمان کسی را برای اداره کشور جایگزین می‌کنند. اما متاسفانه سعد الحریری در خانه‌اش نشسته است و می‌گوید من رئیس دولت هستم.

محمد شری در پایان تصریح کرد: چه کسی در لبنان می‌گوید هیچ گزینه‌ای به جز سعد الحریری نداریم؟ من نمی‌گویم همه مشکلات گردن حزب سعد الحریری یا میشل عون است ولی به عنوان مثال عربستان با نفوذ در لبنان اوضاع را متشنج می‌کند حتی به طور واضح اعلام می‌کند فقط سعد الحریری باید در لبنان دولت تشکیل دهد! حتی آمریکاُ لبنان و دوات آن را از بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی منع می‌کند! ما در لبنان به یک مسئول بزرگ احتیاج داریم تا در کمترین زمان مسئولیت تشکیل دولت را به عهده بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار