معرفی کتاب؛

«اجتناب عالیجناب»؛ روایت داستان‌های اجتماعی سید مهدی شجاعی

کتاب «اجتناب عالیجناب» اثر سید مهدی شجاعی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «اجتناب عالیجناب» اثر سیدمهدی شجاعی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. در این کتاب هفت داستان کوتاه در کنار یکدیگر قرار گرفتند. این نویسنده در سال‌های گذشته برای مخاطبان مختلف در قالب‌های متفاوتی نوشته است. بخش مهمی از این آثار روایت‌های داستانی اجتماعی بوده اند.

داستان‌هایی که گاه با طنز گاه با جد نگاه نافذ نویسنده و نقد جدی اش را به بسیاری از مناسبات اجتماعی برای مخاطب بیان می‌کند. «اجتناب عالیجناب» نیز هم در همین دسته از آثار نویسنده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


نویسنده در روایت‌های داستانی اش می‌خواهد دغدغه‌ها و نگاه آرمانی اش را به روابط حاکم بر ساختار‌های سیاسی و اجتماعی کشور و کشف نقاط ضعف حاکم بر پیوند‌های میان آن‌ها نمایش دهد. وی با همین شکل روایت، از طنز بدیع داستان انتشار آگهی فروش ماشین یک نماینده مجلس سخن به میان می‌آورد. در آگهی با یک غلط یا افتادگی چاپی مواجه می‌شویم و برای کارپردازان آن مشکلات مختلفی به وجود می‌آورد.

شجاعی در اثر جدید و داستان هایش بسیاری از مبانی و بنیان‌های فکری و اجتماعی، اصطلاحات، مفاهیم عرفی و رایج و بسیاری از روابط ناسالم فکری رایج در جامعه پیرامونمان را به چالش می‌کشد. او در این مهم زبان طنز را انتخاب می‌کند برای اینکه ابرازی برای بیان باشد. تلخی و زهر ماجرایی که می‌خواهد آن را نقل کند برای مخاطبانش پذیرفتنی می‌کند. همین مسئله ساده از زاویه‌ای دیگر و به شکل‌های متفاوت در داستان سوم کتاب تکرار می‌شود و وجد مخاطب را به همراه دارد.

خلق دیالوگ و مجموعه گفتگو‌هایی میان کاراکتر‌های داستانی از مهمترین توانانیی‌های شجاعی در داستان جدیدش است که در پیش بردن داستان نقشی مهم دارد. در واقع چیدمان داستانی خود را به گونه‌ای خلق کرده است که در آن کلام و گفتار نقشی معادل توصیف و صحنه آرایی دارد و این مسئله فکر و اندیشه خاص پشت اثر را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار