بحران خیزش گرد و غبار در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: دستگاه‌های مسئول باید نسبت به اجرای طرح‌های کنترل آلودگی هوا و جلوگیری از گسترش بیابان در استان اصفهان همت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: درمجموع تغییرات اقلیم، کاهش بارش و خشکسالی که بخشی از آن به نبود برنامه‌ریزی وزارت نیرو در تامین حقابه‌های کشاورزی و زیست محیطی برمی‌گردد؛ موجب بحران خیزش گرد و غبار در استان اصفهان شده است.

او  گفت:  از ابتدای امسال تاکنون، هوای کلانشهر اصفهان ۲۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه یک سوم استان اصفهان بیابانی است، باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به اجرای طرح‌های کنترلی و پیشگیرانه برای توسعه نیافتن بیابان در استان اصفهان همت بیشتری داشته باشند.

شیشه‌فروش به وظایف دستگاه‌های مسئول در بحران آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مرکز بهداشت باید با اطلاع‌رسانی، آموزش عمومی و همکاری برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و بکارگیری راهکار‌های پیشگیری و مواجهه با شرایط آلودگی هوا وارد عمل شود.

 او افزود: پایش و رصد گرد و غبار همراه با توسعه و تجهیز ایستگاه‌ها و پیش‌بینی هشدار سریع از شرایط وقوع این پدیده و منشاء یابی کانون‌ها در محدوده این منطقه و استان‌های مجاور از جمله یزد، سمنان و قم  ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وظیفه ادارات منابع طبیعی و محیط زیست به پایش و منشاء یابی کانون‌های گرد و غبار گفت: اداره منابع طبیعی باید به تکمیل مطالعات شناسایی کانون‌های فرسایش بادی، بروزرسانی نقشه‌های کانون‌های گرد و غبار و برنامه‌ریزی در اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی، نهالکاری تثبیت شن‌های روان و ایجاد بادشکن‌های زنده و غیرزنده با هدف حفاظت از راه‌ها، مزارع و سکونتگاه‌های شهری و روستایی در برابر فرسایش یادی اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و امسال هزار هکتار از طرح‌های بیابان زدایی توسط منابع طبیعی استان اجرا شد.

او  تاکیدکرد: همچنین باید توسعه ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های ناشی از ایجاد ذرات گرد و غبار و آزمایشگاه‌های مرجع برای پایش ذرات توسط محیط زیست، هواشناسی و مرکز بهداشت پیگیری شود.

شیشه‌فروش اجرای دستورالعمل حفاظت فردی در برابر ذرات گرد و غبار توسط مرکز بهداشت، طرح مطالعه و بروز رسانی برنامه جامع آلودگی هوای شهر اصفهان توسط اداره حفاظت محیط زیست و در مجموع پیشگیری و کنترل آلودگی هوا قبل از فرارسیدن پاییز و زمستان را از دیگر اقدامات برای کنترل بحران آلودگی هوا در اصفهان برشمرد.

او مصرف نکردن سوخت مازوت و مصرف بهینه گاز، پیشگیری از انتشار آلاینده‌های گازی، توسعه و تقویت مراکز معاینه فنی خودرو‌های سبک و سنگین و توسعه سوخت پاک در تمام جایگاه‌ها را از دیگر تاکیدات در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی هوای اصفهان عنوان کرد.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.