خسروشاهی خبر داد:

تلسکوپ ۳/۴ ساخت ایران هفتمین تلسکوپ برتر در نیمکره شمالی

مجری طرح رصدخانه ملی ایران اعلام کرد که تلسکوپ ۳/۴ ساخت ایران هفتمین تلسکوپ برتر در نیمکره شمالی است.

به گزارش خبرنگار   حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب خسروشاهی مجری طرح رصدخانه ملی ایران در اخبار شبکه چهار سیما با اشاره به ساخت رصدخانه ملی کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی چنین تلسکوپ پیشرفته‌ای در منطقه وجود ندارد و ترکبه به تازگی در حال تهیه آن بوده و هند هم این نوع تلسکوپ را از کشور‌های اروپایی خریداری کرده است.

او با اشاره به طراحی تلسکوپ ۳/۴  که از سال ۸۹ شروع و ساخت آن از چهار سال گذشته آغاز شده است، گفت:  با اتمام ساخت این رصدخانه ملی و تلسکوپ، ایران جایگاه خوبی در زمینه تلسکوپ‌های سایز متوسط در نیمکره شمالی پیدا می‌کند و این تلسکوپ جز ۷ تلسکوپ برتر بوده که تقریبا تمام اجرام آسمانی با آن قابل مشاهده است.

خسرو شاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر گنبد تلسکوپ نصب شده است، اظهار کرد:  تجهیزات مکانیکی، آینه و سایر تجهیزات هم نصب خواهد شد و با این تلسکوپ هرجسم کم نور مانند کوتوله های کهکشانی و ستاره ها را می‌توان رصد کرد البته هر جسمی که در عمق کیهان وجود دارد یا جسمی که در فاصله یک میلیارد سال داشته با این تلسکوپ امکان دیده شدن دارد.

او گفت: رصدخانه ملی ایران تجهیزات رصدی دیگری دارد که به بهره برداری رسیده است و برنامه ما این است که تلسکوپ های کوچک دیگری در این رصدخانه داشته باشیم.

انتهای پیاام/

 

برچسب ها: معاونت علمی ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Australia
reza
۱۰:۲۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
جالب بود
آخرین اخبار