امام جمعه شیراز:

به جای ژست گرفتن به فکر حل مشکلات مردم باشیم / امید به غیر خدا نداشته باشیم

امام جمعه شیراز گفت: برخی‌ها به جای اینکه ادعا کنند و ژست بگیرند به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، به بیان سه نکته پرداخت و با اشاره به بحث امید داشتن به غیر خدا، گفت: در روایات هست که خدا قسم خورده به عزت و جلال خودش که اگر کسی امید خودش را به غیر خدا ببندد امیدش را ناامید می‌کند برای اینکه جا ندارد انسان از غیر خدا حاجت بخواهد و در خانه غیر خدا برود.

او ادامه داد: ما در مسئله مذاکرات‌مان با پنج به‌علاوه یک به آن شکلی که اولش بود یک جمعی (نمی‌خواهم بگویم همه...، زیرا مذاکره یک امر معقول است)، اما امید بستن به اینکه این‌ها مشکل ما را حل کنند این نامعقول و غیر مشهور است.

آیت الله دژکام ادامه داد: مذاکره عیبی ندارد، ولی در مذاکره بعضی‌ها خیلی امید و دل بستگی داشتند به اینکه این مسئله و مشکل کشور ما را آمریکا حل می‌کند. خدای متعال فرموده است ناامید می‌کنم کسی که اینجور فکر می‌کند.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به مذاکرات در ادوار گذشته و اکنون، گفت: هفت دور مذاکره از زمان آمدن بایدن انجام شده، به نظر شما چه چیزی تغییر کرده است؟ خداوند فرموده که اگر امیدتان به این‌ها باشد، کار نمیشود، اما اگر امید و توکلتان به خداست، ان شاءالله نتیجه میگیرید، حال چه مذاکره، چه غیرمذاکره.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: ما وقتی امیدمان به غیر خدا نیست، گاهی خداوند از جایی که اصلا حساب نمیکنیم و باورمان نمیشود که اینجا مشکل من حل شود، آن را حل می‌کند، توکل به خدا یک نتیجه دارد و دل بستن به غیر خدا، نتیجه‌ای دیگر.

او با اشاره به آیه ۱۹۴ تا ۱۹۷ از سوره مبارکه اعراف، تصریح کرد: این‌ها که خیلی به آن‌ها دل می‌بندید این‌ها بندگانی مثل خودتان هستند. خیال نکنید این‌ها بیش از شما چیزی دارند. نعوذ بالله خدا که نیست او هم آدم است چه بایدن چه ترامپ چه دیگران آن‌ها هم مثل شما آدم هستند ما باید درب خانه خدا حاجت ببریم نه در خانه بنده خدا. امام با توجه به همین آیات فرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. اگر راست می‌گویید که این‌ها کاره‌ای هستند بسم الله ببینید که نمی‌تواند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: ما کار همسایه‌هایمان در کشور‌های مجاور هم به همینجا کشیده مگره نمی‌بینید در افغانستان بعد از ۲۰ سال حضور آمریکا الان چه اوضاعی هست. مگر نمی‌بینید در عراق که چند نفر از بچه‌های حشد الشعبی عراق را شهید کردند در همین چند روز گذشته چه اوضاعی هست؟ این آمریکا است که آمده مشکل را حل کند. آیا نمیبینید؟ چند بار باید تجربه شود؟ آن‌ها نمی‌توانند.

آیت الله دژکام با گرامیداشت یاد و خاطره (آیت الله شهید صدوقی)، بیان کرد: مرحوم آیت‌الله شهید صدوقی یک الگو بودن. ما الان می‌خواهیم دولت مردمی تشکیل بدهیم. امام جمعه مردمی راحت‌تر شکل می‌گیرد، زیرا روحانیت همین الان هم دولتی نیستند هزینه زندگی روحانیت را خود مردم می‌پردازند اصلاً مربوط به دولت نیست حالا مردمی بودن برای یک امام جمعه با یک چنین وصفی آسانتر است، اما دولت معمولاً نقطه مقابل فرض می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: عده‌ای در انتخابات نیامدند چرا نیامدند زیرا یک نگرانی در ذهنشان بوده است و این نگرانی را سبک و سنگین می‌کنیم و می‌دانیم که معیشتشان لطمه خورده و تورم است و وضعیت تولید خراب است. اگر هر کسی کار خودش را درست انجام دهد، کارها به سامان رسیده و مشکلات حل می‌شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه به جای اینکه ادعا کرده و ژست بگیریم که من می‌فهمم مشکل چیست که البته همه می‌دانند مشکل چیست، باید به فکر حل مشکل بود و این هنر است، گفت: هم از مدیرانی که اکنون مشغول هستند و هم از مدیرانی که در آینده خواهند آمد، انتظار داریم به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور منتخب گفت: به نظر می‌رسد که بحمد الهی در افق‌های چهره‌های طراز اول کشور این مسئله دارد حل می‌شود. این بسیار مایه چشم روشنی بود که ۶ کاندید رقیب ریاست جمهوری با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نشست داشتند و اکنون رقابت‌های انتخاباتی تمام شده است، هنگام رفاقت است و رفاقت را برای این می‌خواهیم که مشکلات مردم حل شود و این اساس مسئله است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.