ساخت فیلم درباره پدرِ بابک خرمدین با استقبال مواجه می‌شود؟

یک بازیگر که داستان قتل‌های زنجیره‌ای خفاش شب را بازگو می‌کند، اعتقاد دارد جامعه تماشای اتفاقاتی از این دست را برنمی‌تابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،تینو صالحی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، این روزها با نمایش «غلامرضا لبخندی» روی صحنه است. اثری به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج که در ایرانشهر اجرا می‌شود و پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸ در همین سالن روی صحنه بوده است.

با تینو صالحی می‌توان از بسیاری چیزها صحبت کرد اما آن‌چه در گفت‌وگوی پیش رو بر آن متمرکز شده‌ایم، اهمیت و موانعِ بازنمایاندن وقایعی چون کاری است که غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب، ۲۴ سال پیش انجام داد؛ قتل‌های زنجیره‌ای. اتفاقی که در جامعه امروز ایران، ظاهرا نمی‌توان پایانی برایش متصور بود و برای پیدا کردن نمونه مشابه‌اش تنها کافی است یک ماه و خرده‌ای به عقب و به قتل بابک خرمدین به دست پدر و مادرش برگردیم.

صالحی به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید حتی اگر اتهام سیاه‌نمایی هم با هزار و یک اما و اگر و شرط و شروط اجازه دهد که چنین اتفاقاتی را در قالب اثری مستند یا دراماتیک نشان دهیم، مخاطبان، تماشای آن را برنخواهد تافت.

اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که «غلامرضا لبخندی» با بازی شما در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و اکنون در تیر ۱۴۰۰ شاهد بازتولیدش هستیم. نمایشی که در خلاصه داستانش آمده است: «۲۴ سال پیش، غلامرضا خوشرو، معروف به خفاش شب، شروع به قتل‌های زنجیره‌ای می‌کند.» واقعه‌ای که اگر پیش از رخ دادنش به اثری دراماتیک تبدیل می‌شد، احتمالا هیچ‌کس باور نمی‌کرد که روزی به وقوع بپیوندد. اگر موافقید می‌خواهم آن را به اتفاق هولناک دیگری گره بزنم: «۲۶ اردیبهشت و پیداشدن بخش‌هایی از جسد مثله‌شده بابک خرمدین توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان». به نظرتان چرا اگر هر کدام از این وقایع پیش از رخ دادن، در قالب اثری هنری نشان داده شود، با اتهامات گوناگون پس زده می‌شود؟

به نظر من نسبت به نشان دادن این وقایع چه در قالب مستند و چه در قالب اثری دراماتیک، علاقه‌مندی‌هایی در میان هنرمندان وجود دارد اما موانعی هم هست که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت. اولین مانع مخصوصا هنگامی که می‌خواهید وارد این قبیل جزئیات جنایت‌کارانه شوید، واژه‌ای ابداعی به نام «سیاه‌نمایی» است. مخترع این واژه، هر کسی که بوده، هدفش این نبوده است که واقعا از سیاه‌نمایی جلوگیری کند بلکه از این واژه به عنوان نقابی استفاده کرده است تا محدودیت‌هایی بسیار دست‌وپاگیر برای هنرمندانی ایجاد کند که می‌خواهند این جزئیات، تحلیل خود نسبت به آن و ریشه‌هایش را در حد توان، نشان دهند.

مانع بعدی، خودِ مخاطب است؛ مردمی که ما به عنوان مخاطب با آن‌ها سروکار داریم. بسیاری از این مردم، هنوز باور ندارند که این اتفاقات در جامعه ما رخ می‌دهد و گمان می‌کنند در فضایی دیگر اتفاق افتاده است.

مثالی می‌زنم. به ماجرای بابک خرمدین اشاره کردید. من پیش از رخ دادن این اتفاق، در دوران قرنطینه نمایشنامه‌ای نوشتم که در پایان آن، دو نفر، دو نفرِ دیگر را تکه‌تکه می‌کردند و در کیسه‌ می‌پیچیدند و برای دفن می‌بردند. مخاطبِ این نمایشنامه در قدم اول، دوستان و نزدیکانم بودند. این متن را به هر کدام‌شان دادم، گفت: «وای! مگر می‌شود این‌ها با خیال راحت بنشینند و آن‌ها را در خانه تکه‌تکه کنند و پشت‌بندش چای هم بخورند؟!» این نمایشنامه همین‌طور بین دوستان من دست‌به‌دست و نقد می‌شد تا این که آن اتفاق رخ داد و فیلمش را دیدیدم که پدر و مادری با خونسردی تمام، کیسه‌های زباله حاوی جسد تکه‌تکه شده فرزندشان را در آسانسور می‌گذاشتند.

متاسفانه ما ایرانیان همچنان گمان می‌کنیم، مردمانی ایده‌آل هستیم و نمی‌دانم با این حجم از اتفاقات ناگوار اجتماعی و این سطح از جرم‌وجرائم، چرا چنین تصوری از خود داریم؟ جالب است که این اتفاقات را در سطح جامعه می‌بینیم اما هنگامی که برای‌مان به تصویرش می‌کشند، متعجب می‌شویم و می‌پرسیم: «وای! مگر می‌شود؟!»

و واژه ابداعی سیاه‌نمایی را به کار می‌بریم.

دقیقا. یک سوی ماجرا همین واژه سیاه‌نمایی است که مسئولان و متولیان امر، هنرمند را به آن متهم می‌کنند و سوی دیگر، پس‌زده‌شدن از طرف مخاطب است و این دو، مانع از حرکت هنرمند به سمت تبدیل این قبیل فجایع به اثری مستند یا دراماتیک می‌شود.

نام آن متن که انگار داشتیم سایه آن‌چه را برای بابک خرمدین رخ داد، در درونش می‌دیدم، چه بود؟

«قرنطینه». به یکی، دو سالن هم پیشنهادش دادم و احتمالا برای اجرا آماده‌اش خواهم کرد.

نکته دیگر این است که به عنوان مثال این یک خط را «۲۴ سال پیش غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب شروع به قتل‌های زنجیره‌ای می‌کند» اکنون به چشم خلاصه داستان می‌بینیم نه اتفاقی که واقعا رخ داده است و گمان می‌کنم به عنوان مثال در مورد بابک خرمدین هم همین‌گونه شود. اکنون به چشم واقعه‌ای ناگوار می‌بینیمش و سال‌ها بعد به چشم خلاصه داستانی که فراموش می‌کنیم در کشور ما رخ داده است.

دقیقا. چند سال دیگر، مردم این اتفاق را به چشم یک قصه می‌بینند و انگارنه‌انگار که در این جامعه رخ داده است. ما نمی‌خواهیم باور کنیم و برای همین است که اگر کسی بخواهد کاری در این زمینه انجام دهد، حتی اگر اتهام سیاه‌نمایی به او اجازه دهد، این خودِ مخاطب است که پس می‌زند و می‌گوید: «ای بابا! این دیگر چیست؟!».

بسیاری از دوستان من، نمایشنامه‌هایی در این زمینه نوشته و همگی با این واکنش مواجه شده‌اند که «چرا این قدر غیرمنطقی است؟!» انگار نمی‌خواهیم باور کنیم این بخشی از واقعیت جامعه ماست. واکنش‌هایی از این دست است که موجب می‌شود آدم‌ها کم‌تر به سمت وقایع‌نگاری بروند.

و از جمله این وقایع‌نگاری‌ها توسط شما، می‌توان به نمایشنامه «تختی» اشاره کرد. سرنوشت این نمایشنامه چه شد؟

در روند نوشتن این نمایشنامه به سالن‌های مختلفی پیشنهاد دادم که این اثر در آن‌جا روی صحنه برود و مرتب با این ایرادات مواجه شدم که فلان جایش، بهمان‌طور است و بهمان جایش، فلان‌طور. این قسمتش را نباید بگویی، آن قسمتش را باید بگویی، این جایش شبهه‌برانگیز است، آن جایش برخورنده است و نمی‌توانیم نوبت اجرا بدهیم.

و این ایرادات پیش از آن که برای گرفتن مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی اقدام کنید، وارد شده است؟

بله. هنوز به شورای نظارت نرسیده است. نام تختی که می‌آید، سالن‌دار می‌گوید برای‌مان دردسر می‌شود و راست هم می‌گوید، چون آن‌چه را گفتم او هم درک کرده است. او هم می‌داند اگر این نمایش در سالنش اجرا شود، چون کاری واقعی است، چون کاری مستند است، با هزار و یک مشکل مواجه خواهد شد. واقعا نمی‌دانم به چه دلیلی، اصولا دوست نداریم بخشی از وقایع گفته شود

«تختی» چند پرسوناژ دارد؟

۱۲، ۱۳ نفر و مستند روایی است و با این که از منظر وقایع‌نگاری مستند است، اما فرمش رئالیستی نیست.

می‌توان امیدوار بود که هم «قرنطینه» و هم «تختی»، امسال روی صحنه بروند؟

امیدوارم این‌طور شود.

و جز این‌ها این روزها مشغول چه کار دیگری هستید؟

در سریال «میدان سرخ» که بخشی از آن را ابراهیم ابراهیمیان و بخش دیگر را بهرام بهرامیان کارگردانی کرده‌اند و قرار است در شبکه نمایش خانگی منتشر شود، بازی می‌کنم.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، بازیگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
مردم چی چی را می خواهند ببیند، قتل وجنایتی که توسط پدر ومادر ی دیوانه انجام شده که بد هم به فرزندان خود تهمت زده اند یا تکه تکه کردن فرزندان خود را؟!!
چند روز پیش در تلویزیون جوان بی گناهی را نشان می داد که بی گناه توسط چند نفردر خیابان دستش قطح شده بود
آیا با نشان دادن این چیزها مسائل جوانان ومشکلات خانواده ها حل می شود؟؟!
حداقل به فکر ساختن جامعه و فیلم‌هایی باشید که آموزنده باشد و در آن مهربانی وهمیاری وهمکاری وامیدواری باشد، نه هرکس دست بزاره رو سرش تا کلاهش باد نبره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
بودجه این چیزایی که میخواین بسازین رو بدین تا گاندو بسازن.. بیشتر از هر فیلم دیگه ای به مردم آگاهی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
این کیه اصرار داره این فیلم ساخته بشه جواب همه رو میده حتما ایران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
شما ها که در ایران هستید همون سریال های ترکیه ای رو ببینید،چون توش نه ترویج بی بند و باری و فحشا و فسق و فجوره و بی عفتیه،نه جرم و جنایت و آدمکشی!!!! خیلی به حفظ حرمتها در خانواده و پابرجا نگه داشتن بنیان خانواده کمک میکنه،و برای جامعه بشری مناسبه!! الان راضی شدین؟؟!! از این دست هوشیاری و آگاهیا خوبه؟؟بدون واهمه و ترس و نگرانی و غصه جذب رنگ و لعابشون بشید و تماشا کنید،بذارید در جهلِ مرکب فرو بریم.برامون ساختن دیگه! شما ها که دوست ندارید،این جور حوادث ریشه یابی بشه آسیب شناسی بشه،دوباره چند وقت دیگه دور هم جمع میشیم،زیر باد کولر ،برای یک ماجرای دیگه شبیه همین کامنت میذاریم! اون موقع بهم سلام خواهیم کرد،حال همدیگرو هم خواهیم پرسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
کم بدبختی غصه گرفتاری داریم همین مونده اینا رو هم زیر ذره بین بزارید بابا برو چهار تا فیلم طنز فاخر آموزنده بساز ملت یه کم روحیه بگیرن خودشون رو تکه تکه نکنند صوابش بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خوبه اتفاقا برای آگاهی
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۰۸:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
من اصلا موافق نیستم دیگه حرمت ها کاملا از بین میره دوفرد روانی این کارو انجام دادن پرونده بسته شه بهتره تا از یاد ها بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
حرمتی که بخواد با این چیزها از بین بره،اصلا باید شک کرد وجود داشته یا نه! اگه درست زندگی کنیم،نباید از چیزی بترسیم،حکایت مورچه ای که یک قطره باران در لانه اش افتاد و فریاد میزد وای خدایا دنیا را آب برد!! کمی منطقی باشید جوری رفتار میکنید که انگار این اولین و تنها جنایت بشر از اول تاریخ تا الان بوده و بعد از این هم نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
انشاالله یه روز هم فیلم هایی که خود بابک ساخته برای مردم اکران کنن تا ما هم بتونیم ببینیم،وقتی زنده بود که آرزوش برآورده نشد،دست کم بعد از مرگش بذارن سینمای بابک رو هم بشناسیم،بدونیم جوان مملکت ما چه ایده هایی داشته؟چه تفکری؟چه برداشتی از سینما و دنیا و زندگی.فقط انقدر میدونم که وقتی هستن بها نمیدیم به امثال این بچه ها،از کنارشون میگذریم،نادیده میگیریمشون،وقتی رفتن زیر خاک،تازه میفهمیم استعداد داشتن،حرفی برای گفتن داشتن که وقتی زنده بود نخواستیم بشنویم و ببینیم.
Iran (Islamic Republic of)
هاجر
۱۲:۵۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
از خاوری و زنجانی و اون قاضی و سایر بر و بجه های دزدهای بیت المال و نحوه دزدیدن دکل و ۳ میلیون تن فولاد و ...بسازید تا ببینیم مثلا اینا چچوری اینا رو دزدیدن نه کسی خبردار شد نه کسی مواخذه ....
از بدبختی مردم سناریو و سوژه درست نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
دمت گرم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
اِی گفتی!! حرفت طلا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خیلی موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
با استقبال مواجه میشه قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
افرین دمت گرم عشق کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
من به شدت مخالف ساختن یک همچین فیلمی هستم این فیلم باعث از بین رفتن محبت و ایجاد شک و سوءظن فرزندان به والدین می شود اگر همچین آدم های به ظاهر عادی و اهل فرهنگ میتوانند با فرزند خود چنین کنند پس شاید پدر مادر من هم تو رو خدا این کار رو نکنید فرزندان ما در عصر حاضر نه فامیل دارند و نه دوستان زیاد به جامعه و آینده شان هم بد بینند لاقل اعتماد به پدر و مادر رو ازشون نگیرید عاجزانه خواهش میکنم التماس می کنم این کار رو با بچه ای ما نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۲ تير ۱۴۰۰
عزیز جان حالا چرا انقدر غصه میخوری مگه قراره بیان با زور سر نیزه ببرن تماشا کنیم؟؟مثلا شمشیر بذارن بیخ گلوی همه بگن باید نگاه کنی این فیلمو وگرنه سرت رو از دست میدی!! اگه آموزش به بچه هات داده باشی که هر چیزی رو نبینن و نخونن واهمه هم نداشته باش،بچه ها از بزرگترها یاد میگیرن،کسی هم دنبال ما نفرستاده که بریم ببینیم.نبین و اخبارش رو نخوون،به زندگیت برس،متاسفانه انقدر بی وقفه و طولانی مدت سر همه تو اینترنته که نتیجه اش میشه همین،سیل اخباری که پیگیری میکنن و هود و هراسی که به دلشون میفته ،مخصوصا کسانی که پایه های زندگیشون به هزار و یک علت که خودشون بهتر میدونن سسته،به جای درمان مشکلات زندگی خ دشون سرک به زندگی دیگران میکشن و از خودشون غافل میشن و ترس میاد سراغشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
نمیشه با پاک کردن صورت مساله از جواب دادن طفره رفت،برید دنبال حل مشکلات خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
باسلام بنده به عنوان یک معلم دراین جامعه هم موافق وهم مخالف این جوراتفاقات وحشتناک هستم من هم بخاطرتضعیف روحیه مردم بخصوص جوون هاوتاثیرپذیری منفی بعضی خانواده ها مخالف چنین فیلم هایی هستم
ولی چون مسئله ومشکل اساسی درجامعه ماعدم کنترل خشم وخشونت می باشدوبسیاری ازخانواده های ما بیشترازاین که هم روی خودشون وهم روی روش درست اخلاقی ورفتاری راترویج دهندوروی تربیت خانواده کارکنند بیشترروی مسائل مالی ودرسی بچه هاتلاش می کنند
اگرخانواده هاروش صحیح تربیتی مخصوصا کنترل خشم وخشونت رادرخودوفرزندانشون نهادینه کنن وبیشترروی تربیت بچه هاواحترام متقابل بین اعضای خانواده کارکنن ودست بردارنباشنداین اتفاقات توی جامعه نمیوفتدوموافق ساختن این فیلم هاهستم برای درس عبرت میشه برای خانواده هایی که منطقی فکرمیکنن
ومسئله بسیارمهم اینه که مانمی تونیم ازمشکلات جامعه فرارکنیم ونادیده بگیریم واین فیلم هارونبینیم پس به جای فراراراین مشکلات واقعی سعی وتلاش کنیم تااین مشکلات درتک تک خانواده رخ نده باکنترل رفتاروخشم تک تک اعضای خانواده ومنطقی فکرکردن ودوری ازخرافات وتعصبات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
ترو خدا همین جوری این اتفاق بد اموزی داره دیگه فیلمشو نسازید که تبلیع بشه فیمهای شاد و امیدوار کننده بسازید که روحیه مردم شاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
کاش میشد از خودِ بابا خرمدین پرسید که آیا راضی میشد که این کار انجام بشه !؟
من تازه از شوک ی همچین تراژیدی وحشتاناکی اومدم بیرون ،حاضر نیستم هم خودم ببینم ،هم بچه هام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
شما میتونی نگاه نکنی سخنگوی ملت که نیستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
والا به خدا ! همینم بگو،انگار با لیموزین اومدن دنبالشون ببرن اکران خصوصی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
روانپریش ها از این فیلم ها خوششون میاد که زیاد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
اصلا شدنی نیست به چند علت؛
1.صحنه داره همش باید سانسور کرد
2.ژانر وحشت داره همش باید سانسور کرد
3.و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
اونجور که مدنظر شماست قرار نیست ساخته بشه،با فیلم های هالیوودی اشتباه گرفتی،یک مستند بی طرفانه و با نگرش کارشناسی و تحلیل ماجرا از تمام جنبه های روانشناختی و اجتماعی میخوان بسازن ،نه یک فیلم مفرح که فکر کنی تیپ بزنی بری سینما در حال پاپ کورن خوردن تماشا کنی یا جلو تلویزیون لم بدی و تخمه بشکنی و نگاه کنی.
Iran (Islamic Republic of)
علیان
۱۴:۵۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
با نظر ناشناس ۰۱:۳۳ موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
زحمت نکشید لطفا
من نگاه نمیکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۲ تير ۱۴۰۰
به خاطر شما هم که شده چشم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خب زودتر میگفتی،یه کارت دعوت حروم شد! خانوادگی هم نوشته بودیم شما رو..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۳ تير ۱۴۰۰
اتفاقا وقتی ساختن همه میرن نگاه میکنن،حتی اونا که الان میگن نه ! چرا باید بسازن و...چون ما ملتی هستیم که خیلی شعار میدیم هیجان زده میشیم،هرجا سرک میکشیم کنجکاوی مون که برطرف شد،خیلی ساده میذاریم کنار میریم سراغ موضوع بعدی! ما ملتی هستیم که زود فراموش میکنیم،وگرنه از دنیا و حوادثش عبرت میگرفتیم،خب دیگه راست میگن تب تند زود به عرق سرد میشینه... پس شعار ندید نمیخوایم ببینیم،چون تا همین الانش نشون دادین چه طور بکوب دارین پیگیری میکنین تو خبرگزاریها،هرچی درباره این جنایت و پرونده اش گزارش میدن. این اگه کنجکاوی نیست چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
چنین فیلم های مزخرفی نباید ساخته شود چون فقط باعث ترویج فساد و قتل می‌شوند. نباید با روحیه مردم بازی کرد. اگر راست میگید ما این همه قهرمان ملی داریم از اونا فیلم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
آخه نیست که فساد و قتل تا پیش از این اصلن نداشتیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
اینقدر که فیلمسازان ما علاقه به ساخت فبلمهای خشن و سیاه دارند نسبت به ساخت فیلمهای مثبت و سازنده تمایلی نشان نمیدهند ، میخواهید با ساخت یک همچین فیلمی چه نتیجه ای بگیرید ؟ چه تاثیری روی مردم داشته باشد ؟ قطعا حال بهم خور است . یک نویسنده نداریم بتواند داستانی در سبک بچه های جزیره ( کانادائی) البته برای سطح سنین بالاتر بنویسد که مسائل روزمره با چاشنی های آرام و بدون اتفاقات خشن رخ دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۲ تير ۱۴۰۰
قرار نیست فیلم رو برای تفریح من و شما بسازن،قراره موضوع کارشناسی بشه،به درد جامعه بخوره،عبرت آموز باشه،برای هیچکس هم به زور دعوت نامه نمیفرستن بره تماشا کنه ،خیالتون راحت. مثلا اگه چشممون رو روی بزهکاری تو جامعه ببندیم،بدی ها خود به خود از بین میره؟؟ باید یه چاره ای کرد یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
من وقتی این قتل اتفاق افتاد یه دید بدی دارم که مگه میشه یکی تو این سن قتل کن وچرا قانون نسبت به پدر و مادر قسی القلب هیچ اشد مجازاتی نداره واصلا شک میکنم که این عدالت یانه وبعد اینکه تلویزیون ما اصلا جای ناامیدی تنوع وشادی نداره وهمیشه سریال ها تکراری عهد بوق ونماد غم وغصه بندرت ببینم فیلم خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ت
۰۶:۴۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
اصلا نباید مسولان اجازه چنین فيلمی راکه سرتاسر جنبه منفی داره داد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
یک فیلم تحلیلی خواهد بود،نه جزء به جزء ماجرا !! با لاپوشونی کردن،حل میشه این جور مشکلات؟ لابد فکر کردین یه سریال نود شبی میخوان بسازن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
آبرومون تو دنیا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
غصه نخور تو دنیا از این بدترش هم بوده،ماجرای دختر اتریشی که ده سال زندانی پدرش بود فقط یک نمونه از خروار هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
جاهای دیگه دنیا هم مردمش همه علیه السلام نیستن!!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۲۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
چه فیلم وحشتناک جنایی شود می شود پر فروش ترین فیلم عصر جدید قرن جدید در ایران و کل جهان البته نویسندگی و تهیه کنندگی و کارگردانی بسیار بسیار بسیار با تجربه نیاز داره تا در حد سینمای بین المللی بسازتش و اسمشو بزارید هیولاهای موذی انسان نما یا اسمشو بزارید ارواح شیاطین خبیث یا اسمشو بزارید خانه وحشت دو زوج زامبی یا دو خون آشام سفاک شیطانی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
دوست محترم فیلم بفروش و بترکون نمیخوان بسازن شما شال و کلاه کنی بری تماشا،فیلمی باید باشه که منو شما رو آگاه کنه،که هر کدوم از ما ممکنه به ورطه ای بیفتیم که بشیم مثل مجرم این پرونده یا کسانی که بر اونها جنایت شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
داداش قول میدیم،موقع انتخاب اسم فیلم پیشنهادات جنابعالی رو هم لحاظ کنن!! فقط اسم هایی که گفتید همچینم سینمایی و مخاطب پسند نیست ها! چقد هم هیجان زده شدی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
لطفا درباره ی این که با روی کار آمدن اقای رئیسی ایا فیلم گاندو پخش خواهد شد هم اطلاعات جمع کنین ، خیلی مورد بحث قرار داره و مخاطبین این فیلم بی صبرانه منتظر شنیدن خبر هاایی راجب ان هستن با تشکر ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
هی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۱۲ تير ۱۴۰۰
خدا شفای عاجل دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
من سواد درست درمانی ندارم ولی اگر میخاهید فیلم بسازید به صورت قصه نباشه یا سریالی نباشه به صورت دوبخشی باشه بهتره. مثلا راه غلط وراه درست رو باهم نشون بدند. مثل یه روانشناسی .. .مثلا یه تصویر از عملکرد پدر ومادر ویه تصور از درست عمل کردن پدر ومادر بابک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۲ تير ۱۴۰۰
انشالله همین کار و بکنن و یک فیلم تحلیلی باشه،به درد اجتماع بخوره ،بیدارمون کنه از غفلتی که گاهی دامن گیر خیلی از ما میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
فکنکم استقبال شه چون داستان واقعی زندگی بابک را شنیدیم استقبال از واقعیتها بیشتره تا سریال وداستان اگه مستند ساخته شه استقبال میشه اما فیلم سریالش نه .خدارحمت کنه بابک را ولعنت خدا بر قاتلینش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
بیخیال بشین خواهشن فیلم شیطانی که ساختن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۲ تير ۱۴۰۰
بیخیال،نگاه نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
بابا ما اینقد بدبختی واسه خودمون داریم که دیگه تاب و تحمل این جور فیلما را نداریم . به اندازه کافی استرس و اضطراب و آینده پر از ناامیدی و تورم و گرونی و بدبختی هست که زندگی خودمون پر از گریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
مجبور نیستی نگاه کنی،اینکه ارشاد بشی و یاد بگیری بهتره یا در همون بدبختی هایی که میگی، غوطه ور باشی،بدبختی ما اینه که فکر میکنیم این اتفاقات فقط برای دیگران ممکنه رخ بده، ماجرا رو که موشکافانه بررسی کنن اهل فن و متخصصان نتیجه اش میشه فیلمی که به ما هشدار بده اگه همین راه رو بریم چه بسا ما هم روزی مثل آدمهای این پرونده بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به نظر من قتل یا جنایتی که در خانواده یا جامعه اتفاق افتاده نباید بیان شود و یا بصورت فیلم ساخته شود ودر تلویزیون نمایش داده شود چون اثری منفی است وتأثیر مخربی بر افراد جامعه می گذارد، زیرا چه بسا افرادی در جامعه یا خانواده ها باشند که از نظر روحی مشکل دارند ومنفی پذیر هستند وممکن است این گونه اعمال و رفتارها راالگوی منفی و سر لوحه امور خود قرار دهند و ممکن است دست به جنایتی بدتر ازاین بزند، تلویزیون وسینما و فضای مجازی یک دانشگاه آموزشی در سطح وامورات هر کشوری است واگر الگوی مثبت نشان داده شود اثری مفید وسازنده در جامعه خواهد داشت و جامعه خود به خود اصلاح می شود واگر منفی باشد اثر معکوس دارد. خواهش می کنم محض رضای خدا این گونه فیلم‌ها را نسازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
فعلا که فیلم ها بیشتر نماد ناامیدی
Iran (Islamic Republic of)
یک فرهنگی
۰۹:۰۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
باسلام بنده به عنوان یک فرهنگی بانظراین عزیزموافقم چرابایداینگونه هنجارشکنی درجامعه باب گرددشمایی که سازنده اینگونه سریال درجامعه باشیدیقینامخاطبانی پیداخواهندشدواینگونه ناهنجارئیهارادرجامعه رواج خواهنددادپس همانطورکه این عزیزگفتن مابایداینگونه اعمال رادرجامعه نکوهش وسرزنش کنیم نه مبلغ تبلیغی اینگونه اعمال جنایتکارانه درجامعه گردیم ارادتمنددبیربازنشسته آموزش وپرورش پیگیرمسائل اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
سهام عبدالخانی
۰۹:۱۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
واقعا اینطور فیلمها رانباید نشون داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
آیا از قرآن کریم آموزنده تر منبعی هست که در اختیار بشر باشد؟ فقط یک مورد مثال می آورم در سوره مبارکه هود،اشاره به ماجرای گناه کبیره قوم ملعون حضرت لوط علیه السلام شده،اگر قرار بود که فکر کنیم که اشاره به اینگونه اعمال باعث بدآموزی میشود و عده ای هم بیمار روانی هستند و با بیان این معضلات اخلاقی الگوی فساد در جامعه درست کرده ایم ،خداوند بارها در قرآن اشاره به کراهت گناهان و وعده عذاب آنها نمیداد،هوشیار کردن مردم به معنی سوق دادن سمت بدی و زشتی نیست،بلکه آگاه نمودن و شناخت دادن نسبت به بدی و خوبی است، چنانچه قران را فرقان نیز میگویند یعنی جدا کننده حق از باطل،بدی را نشان ندهیم و نشناسانیم به خودیِ خود از بین می رود؟! اگر اینطور بود،خداوند بشر را هدایت نمیکرد! از بدی بر حذر نمیداشت به نیکی فرا نمیخواند.عقوبت نمیکرد،پاداش نمیداد.از ترس رواج گناه باید آن را پنهان کرد؟؟پس یک فرد ناآگاه از کجا بداند گناه چیست ؟ صواب و درستی چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز توقع داریدمثل کبک سرِ خود را زیر برف کنیم در برابر ناهنجاری های اجتماع،یعنی چون ما نمی بینیم پس وجود ندارد،شما به عنوان یک فرهنگی این همه سال از نزدیک با انواع خلقیات و روحیات و تفک و سبک زندگی دانش آموز و خانواده هایشان روبرو بوده اید یعنی بی تفاوت از کنار معضلات آنها گذشته اید و فقط به تدریس پرداختید!درحالیکه قطعا زندگی شخصی تک تک آنها در رفتار بیرونی و حضورشان سرِ کلاس تاثیر داشته! خود شما تمام این سالها نه تشویق کرده اید و نه متنبه دانش آموزان زیرِ دست خود را؟؟!! از شما بعید است،آگاهی دادن و هوشیار کردن ذهن مردم را مبلغِ تبلیغیِ اینگونه اعمال جنایتکارانه در جامعه بدانید!!