ادعای رویترز: ایران دسترسی آژانس به تاسیسات نطنز را محدود کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک مدعی شد: ایران دسترسی بازرسان آژانس به سایت هسته‌ای نطنز را به دلایل امنیتی محدود کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک مدعی شد ایران پس از اقدام خرابکارانه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز، دسترسی بازرسان آژانس به این مرکز را به دلایل امنیتی محدود کرده است.

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی با استناد به سیاست کلی خود مبنی بر عدم اظهار نظر در مورد امور بازرسی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

بنابه گفته دیپلمات‌ها اختلافات در مذاکرات که هفته‌ها در جریان است، در حال حل و فصل شدن است اما همزمان با به تعویق افتادن گفتگو‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره احیای برجام، تنش‌ها با غرب افزایش یافته است. 

آژانس تاکنون این موضوع را به کشور‌های عضو خود گزارش نکرده و فراخوانی برای نشست اضطراری ۳۵ کشور شورای حکام  نداده است.

بنابر گزارش رویترز، یک دیپلمات مستقر در وین گفته است: «به دلیل حادثه یا خرابکاری در ماه آوریل، دسترسی‌های خاص به دلایل امنیتی محدود شده است. او در عین حال افزود که این اقدام " تأثیر بسیار کمی بر توانایی آژانس برای انجام راستی آزمایی داشته است."

او همچنین گفته است: آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران این موضوع را "به منظور جلوگیری از دائمی ماندن این محدودیت‌ها و فرسایشی نشدن قابلیت راستی آزمایی" مورد بحث قرار داده اند.

همچنین یک دیپلمات غربی مدعی شده است دسترسی کامل بازرسان آژانس انرژی اتمی از هفته آینده برقرار خواهد شد.

رویترز با بیان اینکه اختلافات بر سر این موضوع در حال حل و فصل شدن است نوشته دسترسی کامل بازرسان آژانس اتمی از هفته آینده برقرار خواهد شد.

پیش از این وزارت خارجه فرانسه با اتخاذ رویکردی مداخله جویانه از ایران خواسته بود همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و بلافاصله اجازه ورود بازرسان آژانس را به سایت‌های هسته‌ای خود بدهد.

رویترز هم اعلام کرده بود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سررسیدن توافق بازرسی این مسأله را «نگرانی عمیق» خوانده است. 

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در این باره گفت: ما به رغم همه توطئه‌ها، خرابکاری‌ها و اقدامات تروریستی، مصمم به احقاق حق مسلم خود در توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز هستیم. جدیدترین مورد اینگونه اقدامات غیرقانونی، ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای برجسته ایران و همچنین اقدام تروریستی ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ در تأسیسات غنی‌سازی نطنز بود که نشانه‌های آشکاری از دست داشتن رژیم صهیونیستی در هر دو مورد وجود دارد و این اواخر رئیس سابق موساد هم به آن اعتراف کرد. این شورا بایستی رژیم اسرائیل را به خاطر اینگونه اقدامات ماجراجویانه پاسخگو سازد.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس اوایل اسفند ۱۳۹۹ توافق کردند که تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه دارد.

بنا شد اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذارد؛ در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته ایران بار دیگر حسن نیت نشان داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده‌های دوربین‌ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، بنای توافق با آژانس این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی اطلاعات آن‌ها در اختیار آژانس قرار نگیرد، سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود، اما از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: همچنان هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است؛ نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
واقعا دنیای مسخره و، وارونه ایه،بزرگترین نسل کشان بشریت و تنها کسانی که همیشه جنگ راه انداختن و میلیونها انسان غیرنظامی و بیگناه رو به بدترین شکل ممکن کشتن و هنوز هم اینکار رو دارن انجام میدن و بیشترین و خطرناکترین سلاح های کشتار جمعی از جمله موشک و بمب اتمی رو دارن،حالا واسه ما شدن پلیس اتمی دنیا!!؟؟
Canada
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
گروسی عزیر دل دلبر
ما را ول کن
ما خطری نداریم
بچسب به کشورهایی که بم اتمی دارند و
استفاده هم کردند
از انها نگران باش و بس
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۵۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
ایران ما هر حقی برایش هست که توان اتمی خود و دانشمندانش را حفظ کند.
در صورت رفع نشدن تحریمها انتظار یک حرکت انقلابی و جهادی وخفن داریم.
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل نوغانچی صالح
۲۱:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چه عجب محدود کرده اگر دکتر احمدی نژاد بود همه را اخراج میکرد و دوباره شروع انرژی هسته ای را انجام می‌داد هر چند بنده فقط برای کارهای پزشکی و اندکی برق را قبول دارم بهترین انرژی خورشیدیست کا ایران سر شار دارد اگر همین هزینه بیست سال به چیب روسیه چین قبلا آلمان غیره کردنند امروز با همان هزینه انرژی خورشیدی در کشور داشتیم ما را سر کار گذاشتن وقتی خودشان به دانش بالاتر رسیدن آنوقت مجوز صادر می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خوب کاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
ما فقط در چهارچوب پادمان همکاری می کنیم فرا پادمانی اقدامی داوطلبانه بود وقتی از برجام هیچ عایدی ایران است فرا پادمان نیز معنای ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۰:۵۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خوب کرده
Canada
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
شماها نگران انرزی اتمی صلح امیز ما هستید
ما نگران بم اتمی سایر کشورها هستیم که
کنترلی و نظارتی هم برشون نیست
میشه ما را از نگرانی در بیاورید
و همین کنترل و نظارت را بر تمام کشورها با انرزی اتمی کنید
تا خیال ما راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
خیلی کار خوبی کرده مصوبه مجلس شوخی نیست که غربیها دلشون رو خوش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۸:۲۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
رئیس جدید آژانس خوب برای غربی ها نوکری می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۰
رویترز یه خبرگزاری معتبره و هر چی بگه درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
ایران هر حق و حقوقی را داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۰ تير ۱۴۰۰
تحریما رو وردارین تا همه سوراخ سمبه ها رو هم بذارین بازرسی کنین حتی سیلوهای موشکی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
عجب نظری
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۵۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
غلط کردن هر سوراخ و سنبه ای رو بگردن مگه این کشور فدایی کم داره.
نه سیلو موشکی نه مخفیگاهایش و نه توان‌های دیگر کشور و مردم عزیزمان ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
نخیر هم. توان موشکی ربطی به هسته ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۱ تير ۱۴۰۰
داداش چقدر برای این نظریه فکر کردید؟؟؟
آخرین اخبار