خروج بیشتر نیرو‌های اروپایی از خاک افغانستان

در حالی که فرصت زیادی برای خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان باقی نمانده بیشتر کشور‌های اروپایی نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیشتر سربازان اروپایی قبل از پایان زمان مشخص شده از سوی کاخ سفید برای خروج از افغانستان، به حضور خود پس از حدود ۲۰ سال در این کشور پایان دادند.

بر این اساس، آلمان و ایتالیا از جمله کشور‌های اروپایی هستند که روز گذشته مقامات کشورشان از خروج کامل نیرو‌های نظامیشان از افغانستان خبر دادند.

لهستان هم اعلام کرده تمامی نیرو‌های نظامی خود را پس از ۲۰ سال حضور در خاک افغانستان از این کشور خارج کرده است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه آوریل موافقت کرد حدود ۷ هزار نیروی غیرآمریکایی خود را تا قبل از زمان مشخص شده از افغانستان خارج کند. در گزارش ناتو آمده است از این تعداد تا روز گذشته بیش از ۴۸۰۰ نفر از نیرو‌های اروپایی حاضر در افغانستان این کشور را ترک کرده اند.

گرجستان هم دوشنبه گذشته آخرین نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرد. ۱۴۰ نیروی باقیمانده رومانی هم اوایل هفته جاری به کشورشان بازگشتند. نیرو‌های نظامی نروژ، دانمارک، استونی و هلند نیز به طور کامل خاک افغانستان را ترک کردند. اسپانیا، سوئد و بلژیک هم در اواسط ماه جاری میلادی نیرو‌های نظامی خود را به کلی از خاک افغانستان خارج کردند.

مقامات کشور‌های پرتغال، جمهوری چک، اسلوونی، فنلاند، آلبانی، مقدونیه شمالی و لوکزامبورگ هم به صورت جداگانه اعلام کردند دیگر نیروی نظامی مستقر در خاک افغانستان ندارند.

نیرو‌های خارجی قرار است تا قبل از ۱۱ سپتامبر سال جاری همزمان با سالگرد حادثه حمله به برج‌های دوقلو در آمریکا خاک افغانستان را ترک کنند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش تر اعلام کرد با وجود خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن قصد ترک کامل این کشور را ندارد. این سخنان با واکنش سریع گروه‌های مختلف در کابل از جمله طالبان مواجه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار