صنعت نوغانداری مهاباد سودآوری در سکوت

نوغانداری از جمله صنایع سنتی، سودآور و ارزشمند در ایران به شمار می‌رود که در سکوت زندگی کرم ابریشم، سود را به دامان فعالان این عرصه سرازیر می‌کند.

چیا قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: دوشادوش صنعت نوغانداری، ابریشم‌بافی به عنوان هنرصنعتی منحصر به فرد و بازارپسند مطرح است که با تولید نخ‌های ابریشم زمینه ساز تولید دستبافته‌های سنتی و هنری در قالب فرش‌ها و تابلوفرش‌های نفیس ابریشمی می‌شود.

قربانی اقدم افزود: در چند سال گذشته علی رغم افزایش قیمت ارز با وجود مشکلات متعددی که برای صنایع کشور که نیاز به واردات مواد اولیه مورد نیاز داشته اند باعث افزایش حجم صادرات در حوزه فرش دستباف در مناطق جنوبی آذربایجان غربی شده است.

او اضافه کرد: میزان تولیدات فرش دستباف و تابلو فرش در شهرستان مهاباد به نسبت سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است، اما متاسفانه افزایش هزینه مواد اولیه وارداتی همچون مرینوس و ابریشم باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و افزایش دستمزد بافندگان به دلیل نرخ بالای تورم بر رونق هر بیشتر صنعت فرش دستباف این شهرستان تاثیرات نامناسبی داشته است.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد صنعت نوغانداری را وجود پتانسیل‌های لازم در منطقه همچون وجود باغات توت، ایجاد اشتغال مناسب برای جوانان، ایجاد صنایع مادر از جمله نساجی نخ ابریشم و تامین نیاز صنعت فرش منطقه اشاره کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: اتحادیه فرش بافان در چند سال گذشته پیشنهاد ایجاد صنعت نوغانداری را در شهرستان مهاباد به سازمان صمت ارائه و اعلام کرده تمامی هزینه‌های آموزشی و اطلاع رسانی برای حضور متقاضیان را بر عهده گرفته که تاکنون مسئولان از این صنعت استقبال نکرده اند و جای دارد  توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.