قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مطرح کرد:

ایجاد سامانه ای برای ارائه گزارش جرم و فساد در پایان تیرماه

مسعودی فر گفت:سامانه ای در پایان تیر ماه ایجاد می‌شود که مردم با مشاهده جرم و فساد می‌توانند در این سامانه گزارش دهند.


به گزارش خبرنگار حوزه حقوق قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مسعودی فر قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاونت اجتماعی چه جایگاه و مسولیتی دارد، اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بر اساس قانون اساسی تاسیس شده است. در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، موضوع پیشگیری جرم مورد تاکید واقع و به عنوان یکی از وظایف قوه تعریف شده است. موضوع پیشگیری جرم از دو بخش عمده، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است. در بخش اجتماعی حمایت‌  اتفاق میفتد مانند حمایت از زنان، خانواده، اطفال و نوجوانان.

وی ادامه داد: بخش مشارکت‌های مردمی ایجاد شده در حقیقت رابط بین نهاد‌های مردمی و بخش‌های مختلف قوه قضائیه است، اداره کل تخصصی آن هم ایجاد شده است.  بخش دیگر مربوط به سرمایه اجتماعی قوه است و این موارد مربوط به ماموریت اجتماعی معاونت، در بخش ماموریت پیشگیری است مانند همه نظام‌های حقوقی دنیا سه فرایند در بحث پیشگیری انجام شده است. پیشگیری‌های فرهنگی _اجتماعی، پیشگیری‌های وضعی و پیشگیر‌های حقوقی _قضایی که هر سه بخش به صورت تخصصی در همین معاونت هستند که بخش‌های تخصصی نیز ایجاد شده است.

مسعودی فر در خصوص سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدات رهبری بر معاونت، چه راهبردی در معاونت وجود دارد و باید پیگیری شود تا آن را انجام دهید، بیان کرد: در سند تحول، شش ماموریت در آن ایجاد شده که یک ماموریت مستقیما مربوط به معاونت پیشگیری است و بقیه بخش‌ها هم به نوعی مربوط با معاونت هستند و بر اساس سند تحول، بیشتر رویکرد پیشگیری از جرم است و بیشتر حرکت به سمت الکترونیکی کردن و هوشمند کردن قوه قضائیه است که نهایتا باید دو هدف، رضایتمندی مردم و اجرا عدالت مقرر شده باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره چگونگی مشارکت مردم گفت: این موضوع دارای دو بخش است، ۱- ساماندهی نهاد‌های مردمی و بخش دیگر دخالت افراد، بدون این که در سازمان مردم نهاد قرار گرفته باشند. دستورالعملی در اواخر سال ۱۳۹۸ تحت عنوان دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل با نهاد‌های مردمی ابلاغ شد. محور این دستورالعمل و مسئولیت اصلی برعهده‌ی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گذاشته شده است. در این دستورالعمل از مرحله سیاست گذاری، نظارت بر اجرای قوانین و اصلاح قوانین، صلح و میانجی گری، پیشگیری از وقوع جرم و نهاد‌های مردمی کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: نهاد‌هایی که تمایل به همکاری دارند، سامانه ای را ایجاد کردیم که در آن جا ثبت نام کنند. این مرحله تقریبا انجام شده است. ۲۴۰ نهاد مردمی ثبت نام خودشان را تمام کرده اند. در مرحله تعیین حوزه‌های فعالیت ۲۴۰ نهاد هستیم. بخشی از این نهاد‌ها تمایل دارند در حوزه حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم همکاری و بخشی در حوزه صلح و سازش فعالیت کنند.

وی افزود: سامانه ای در پایان تیر ماه ایجاد می‌شود که مردم با مشاهده جرم و فساد می‌توانند در این سامانه گزارش دهند. سامانه دیگری به نام سجام وجود دارد که سامانه جامع مشارکت مردم است. در زمینه زمین خواری، حفاظت از منابع طبیعی، شرکت‌های کلاهبرداری و حوزه مواد مخدر همکاری بسیار خوبی انجام شده است. حدود ۲۰۰ هزار نفر دیده بان مردمی داریم.

وی بیان کرد: در شورای ارتقای آگاهی، آموزشی به افراد داده می‌شود مانند: آموزش‌های رشد مدار در مهد‌های کودک در کل کشور، آموزش مدیریت پیشگیری از جرم برای مدیرانی که درگیر مشکلند، آموزش‌های قبل از ازدواج برای کسانی که در شرف ازدواج هستند، آموزش مهارت‌های زندگی برای اولیا در مدارس و سربازان در پادگان وجود دارد.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار