سناتور آمریکایی: چین نگرانی بزرگ آمریکا در دو دهه آینده است

میت رامنی تهدید چین را یکی از دغدغه‌های اصلی امنیت ملی آمریکا در دهه‌های آتی دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، میت رامنی، سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفت: چین در راه دستیابی به قدرتمندترین ارتش جهان است و تهدید این کشور در زمینه نظامی بسیار بیشتر از روسیه است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش سیاسی آمریکا در عرصه بین الملل چین است چرا که اقتصاد پکن در حال پیشرفت‌های چشم گیری است. به نظر می‌رسد دولت فعلی در مورد پیشرفت‌های نظامی و اقتصادی چین آگاه است، ولی اقداماتی که در زمینه مقابله با آن انجام داده کافی به نظر نمی‌رسد.

رامنی تاکید کرد: در حال حاضر چالش اصلی آمریکا چین است که در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین اقتصاد و قدرتمندترین ارتش در جهان است. این نشانه یک مشکل بزرگ در دهه‌های آینده برای آمریکاست. تصور می‌کنم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم به خوبی به تهدید‌های حال حاضر چین در زمینه نظامی و اقتصادی اشراف دارد و در حال رایزنی برای یافتن راه حلی به منظور مقابله سریع و کارآمد در قبال این کشور است.

این سناتور آمریکایی چندی پیش نیز در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد گفته بود چین در مسیری قرار دارد که بزودی از نظر اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیکی از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

میت رامنی همچنین در ادامه از متحدان آمریکا خواست اقدامات عملی مناسبی برای مقابله با پیشرفت‌های پکن در عرصه‌های مختلف به کار گیرند و در این راه با آمریکا همراستا شوند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی چین را بزرگترین تهدید امنیت ملی می داند. وی معتقد است در صورتی که چین به رشد اقتصادی خود با همین شدت ادامه دهد، به دلیل آنکه از جنبه جمعیت نیز از آمریکا برتری دارد، به زودی اقدام به تبدیل کردن قدرت اقتصادی خود به قدرت اقتصادی خواهد بود. 

این امر بدان معناست که همان گونه که آمریکا برای خود دکترین مونروئه و حیاط خلوت در نیمکره غربی جهان ترسیم کرده است، چین نیز می کوشد به هژمون آسیا تبدیل شود. مرشایمر احتمال درگیری نظامی میان چین و آمریکا در سه منطقه دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، و دریای ژاپن (جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن) را بیشتر از سایر نقاط می داند. 

این استراتژیست ارشد آمریکایی بر این باور است مقامات آمریکایی باید همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق اعمال کردند را علیه چین بکار گیرند. در این سیاست همکاری با متحدان آمریکا مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا ضروری است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار