یزد دومین تولید کننده محصولات گلخانه‌ای در سطح کشور

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: این استان دومین تولید کننده محصولات گلخانه‌ای در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، یداله جوادپور، مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد، در نشست تخصصی با محمد صالح جوکار نماینده منتخب مردم شهرستان‌های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت گلخانه‌های استان یزد و مسایل و مشکلات اتحادیه و تعاونی‌های گلخانه داران استان گفت:  استان با تولید سالیانه افزون بر۵۶۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای (معادل ۲۰ در صد از محصولات گلخانه‌ای کشور) دومین تولید کننده محصولات گلخانه‌ای در ایران است.

او افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان که عمدتاً محصول خیار است به بیش از دو هزار هکتار رسیده به طوری که ۲۲ درصد از خیار گلخانه‌ای کشور در استان یزد تولید می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر با توسعه گلخانه‌های استان علاوه بر مصرف بهینه آب، ارتقای بهره‌وری، صرفه‌جویی و افزایش میزان صادرات و درآمد ارزی استان، زمینه اشتغال شش هزار نفر در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای در استان فراهم شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد با تاکید بر اهمیت بازار رسانی محصولات گلخانه‌ای استان با بیان مسایل و مشکلات گلخانه داران یزدی در زمینه صادرات محصولات تولیدی اذعان داشت: سابقه تولید محصولات گلخانه‌ای در استان یزد به حدود ۲۰ سال قبل برمی‏ گردد. اما با شرایط فعلی که میزان تولید بسیار بالاتر از گذشته است برنامه ریزی و سیاستگذاری در رابطه با تولید و به ویژه بازار رسانی محصولات نیازی ضروری محسوب می‌شود و در غیر اینصورت تولیدات استان با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.

او در در این نشست خواستار کمک به ایجاد پایانه صادراتی محصولات گلخانه‌ای استان و تسهیل صادرات محصولات گلخانه‌ای استان به کشور روسیه از طریق سفارت خانه ایران در روسیه شد.

محمد صالح جوکار، نماینده منتخب مردم شهرستان‌های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی علاوه بر با اهمیت شمردن توسعه تولیدات گلخانه‌ای در استان علیرغم مشکلات کم آبی و خشکسالی‌های اخیر، در خصوص پیگیری درخواست‌های اتحادیه گلخانه داران استان، رفع موانع و مشکلات صادرات محصولات گلخانه‌ای و پیگیری مسایل و مشکلات مطرح شده از سوی مقامات ارشد استان و در سطح ملی وزارت جهاد کشاورزی، وزرات صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه قول مساعد داد.

استان یزد به دلیل کاهش شدید میزان بارندگی در سال‌های اخیر و در نتیجه افت سطح آب‌های زیرزمینی از جمله استان‌های بحرانی در زمینه منابع آبی است و در مقابل دارای اراضی مستعد، کشاورزان خبره و پرتلاشی است. بنابراین بهترین راه برای تعدیل اثرات خشکسالی و افزایش بهره وری از منابع آبی موجود، استفاده از روش‌های نوین کشاورزی در قالب کشت‌های گلخانه‌ای و حرکت برای توسعه تولیدات گلخانه‌ای است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار