در صحن شورا مطرح شد؛

پروژه‌های سرمایه‌گذاری تهران جذاب نبوده است/ با تصویب لایحه آبروی خود را می‌بریم

امروز شورای شهری‌ها لایحه «اعطای مجوز جهت انعقاد قرارداد احداث و تکمیل پروژه‌های نمایشگاه بین‌المللی آفتاب» را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای شورای شهر تهران امروز در جلسه علنی شورا لایحه «اعطای مجوز جهت انعقاد قرارداد احداث و تکمیل پروژه‌های نمایشگاه بین‌المللی آفتاب» را مورد بحث و بررسی خود قرار دادند.

در ابتدا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جایگاه مخالف، اظهار کرد: به نظر من درست نیست در پایان کار شورا منافع شهر را ضایع کنیم و البته سیستم مدیریتی کشور هم در حال تغییر و تحول است پس شاید درست باشد که در شورای بعدی به این موضوع رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی حاضر به سرمایه گذاری در شهر آفتاب نیست، چه دلیلی دارد که ما در این شرایط آن را تصویب کنیم و آبروی خود را ببریم.

در ادامه محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر با اعلام موافقت خود با این لایحه، گفت: ما پروژه‌های عادی را در این دوره تصویب کردیم و اکثر پروژه‌های سرمایه‌گذاری تهران جذاب نبوده است. اگر شورای جدید با این لایحه مخالف است می‌تواند آن را تغییر دهد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هم مخالفت خود با این لایحه را اعلام کرد و گفت: ما اگر این لایحه را تصویب کنیم به سرمایه شهرداری چوب حراج زدیم و شاید به این معنی هم باشد که شورای این دوره تنها دنبال انجام یک کار است؛ به نظرم این کار به صلاح شهرداری نیست.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر به عنوان موافق برای تصویب این لایحه، بیان کرد: طبیعتا ما نقدی نسبت به شهرداری داریم و آن هم این است که شهرداری برای تحویل این لایحه تاخیر داشته است، اما ما تا زمانی که در این شورا هستیم نماینده هستیم و کار را به بهانه‌های مختلف نباید تعطیل کنیم؛ بیشتر از ۳ سال است که در شهر آفتاب هیچ کاری انجام نشده و می‌توان گفت که هزار میلیارد تومان پول شهروندان در این منطقه خوابیده است.

شهربانو امانی در جایگاه مخالف خاطرنشان کرد: چرا در این منطقه فضایی برای تفریح کودکان در نظر گرفته نشده است؟ کودکان متاسفانه در طرح‌های شهرداری جایی ندارند.

همچنین مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران اظهار کرد: شهرداری جهت انعقاد و تکمیل پروژه شهر آفتاب، برای اینکه این مجموعه فعال شود پروژه‌های مختلفی را پیشنهاد کرده است. این نمایشگاه عظیم در جنوب شهر تهران، علیرغم اهمیت نیمه کاره تحویل شورای پنجم شد و به نحوی که قبل از شورای پنجم تنها یک نمایشگاه بزرگ کتاب در آن برگزار شده بود با بارش باران همان موقع هم برایش مشکلات جدی ایجاد شد.

وی افزود: شهرداری پیشنهاد اجرای پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های مختلفی از جمله استفاده از فضا‌های تجاری به صورت مشارکتی و کاربری‌های مختلف ارائه شده و قدرالسهم شهرداری زمین و مجوز و پروانه است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: سرمایه گذار بنا است تا این پروژه‌ها را بسازد. از این رو برخی طرح‌ها از جمله طرح مرکز اقامتی هتل شماره ۲ به صورت مشارکتی و دو سالن نمایشگاهی در مجموعه شمالی دیده شده است. محوطه سازی، طرح مرکز اقامتی هتل شماره ۱ به صورت مشارکتی، دو سالن نمایشگاهی، محوطه سازی، طرح مرکز اقامتی هتل آپارتمان به صورت مشارکتی، ۴ سالن نمایشگاهی و دو سالن جنبی  هم در نظر گرفته شده است.

فراهانی با اشاره به اینکه مجموعا ۵ بسته پیشنهاد شده بود، گفت: سند جامع سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تهران در صورت اولویت دار بودن، بسته به نوع سرمایه گذاری بین ۱۵ تا ۴۰٪ درصد تخفیف در آورده شهرداری با توجه به پایین بودن قدرالسهم سرمایه گذار اعمال شود. این در شرایطی است که به عنوان مثال جهت همانند سازی قدرالسهم در مرکز تجارت ۲ با قدرالسهم تنها قرارداد مشارکتی منعقد شده در آن مجموعه (مرکز تجارت ۱) پیش بینی شده و پانزده درصد تخفیف در آورده شهرداری باید اعمال شود. بدیهی است در صورت تخصیص تخفیف‌های مختلف به جهت رعایت صرفه و صلاح شهرداری، اعمال این تخفیف‌ها متناسب با اولویت تکمیل طرح‌ها و حجم سرمایه گذاری در یک فراخوان عمومی توسط سرمایه گذاران صورت خواهد پذیرفت.

فراهانی در پایان گفت: امیدواریم با تکمیل پروژه شهر آفتاب جذابیت لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سطح ملی و بین المللی وجود داشته باشد.

در پایان، این لایحه با ۱۰ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر ، شهر آفتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار