امضاء ۴ تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی دادگستری با حوزه علمیه

رئیس کل دادگستری استان فارس از امضاء ۴ تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی دادگستری فارس با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام کاظم موسوی در جمع مدیران و معاونین حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر استان فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای ۷ تیر شهید آیت الله دکتر بهشتی، گفت: فعالیت‌هایی علمی، فرهنگی و اخلاقی صورت گرفته از سوی طلاب حوزه‌های علمیه قابل تقدیر است و اقدامات مؤثری از سوی حوزه‌های علمیه در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه عمده قوانین ما برگرفته از فقه اسلامی است گفت: باید سند تحول قوه قضائیه در اختیار طلاب علوم دینی و روحانیون حوزه‌های علمیه برادران و خواهران قرار گیرد چرا که با نظرات و پیشنهادات این قشر فرهیخته بی تردید سند تحول قوه قضائیه پربارتر و کامل‌تر خواهد شد.

نماینده عالی قوه قضائیه به موضوع برخورد با معضلات فرهنگی کلان شهر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: برای برخورد با مظاهر علنی فساد در سومین حرم اهل (ع) بیت در ایران اسلامی، لازم است زمینه مشارکت عمومی از سوی همه مسئولان فراهم و این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی از سوی مؤمنین شهر شیراز شود و در این راستا اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی از سوی روحانیت نیز ضروری است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این نشست هم اندیشی با وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه و همچنین اساتید دانشگاه نیز با اشاره به تأکید ریاست معظم قوه قضائیه به این امر که قوه قضائیه باید به صورت علمی اداره شود گفت: برای محقق شدن این امر لازم است از ظرفیت اساتید و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه بهره‌مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بر اهمیت نقش سازنده اساتید دانشگاه در کمک به پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اساتید دانشگاه با تعامل و همکاری با معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان به موضوع ۱۰ جرم اول و خواسته استان ورود کنند و در این راستا اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند پایان نامه‌های دانشجویی را به سمت شناسایی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سوق دهند.

او با اشاره به اینکه ریاست معظم قوه قضائیه ۹ ویژگی را برای سال ۱۴۰۴ قوه قضائیه تعریف کرده که باید تا ۴ سال آینده این ویژگی‌ها محقق شود، تصریح کرد: این ۹ ویژگی جز با همت مسئولان قضائی و کمک مجامع علمی و دانشگاهی محقق نخواهد شد.

او در ادامه جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضائی فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری نظارت کارآمد و مؤثر، برخورداری از منابع انسانی شایسته، عدالت گستر بودن، فعال بودن در تأمین بهداشت عمومی، پاسداری از حقوق جامعه، در دسترس بودن و مورد اعتماد بودن، روزآمد بودن وکارآمد بودن را برخی از ویژگی‌هایی مهم برنامه ریزی در جهت اجرای سند تحول خواند و بیان داشت: دستگاه قضا باید با تعامل مناسب با نخبگان حوزه و دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ این اهداف را عملی سازد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس نیز با بیان اینکه امروز قوه قضائیه در رأس، مدیران ستاد و بدنه اجرایی از وجود روحانیت معظم بهره مند است، بیان داشت: روحانیون افتخار دستگاه قضائی هستند و روحانیون شاغل در دستگاه قضا الگویی مناسب برای سایر همکاران محسوب می‌شوند و بدین منظور با یاری مدیریت حوزه‌های علمیه و مکاتبه با ستاد قوه قضائیه زمینه جذب طلاب نخبه علوم دینی در حوزه‌های علمیه برای امر قضاوت فراهم شود.

ارسلان اشرافی به موضوع تفاهم نامه مشترک همکاری و تعامل بیشتر میان دادگستری استان فارس با حوزه‌های علمیه خواهران و برادران سراسر استان فارس، و دانشگاه‌های شیراز اشاره کرد و گفت: همکاری‌های آموزشی و بهره گیری از ظرفیت‌های این نهاد‌ها برای تدریس، همکاری‌های علمی و پژوهشی، همکاری و شرکت در جلسات نقد و تحلیل رأی، برگزاری همایش‌های مشترک، مشارکت در هیئت‌های صلح و سازش در مساجد با همکاری روحانیت برخی از موضوعات پیشنهادی است.

او در ادامه به برخی از همکاری‌های متقابل معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس با حوزه‌های علمیه در قالب این تفاهم نامه مشترک همکاری اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زمینه کارورزی طلاب در مراجع قضائی، تدریس قضات دادگستری در زمینه حقوق عملی در حوزه‌های علمیه، آموزش بسیج طلاب همراه با معرفی نامه سپاه فجر استان و اعطای کارت ضابطین دادگستری به آنان و همچنین تشکیل کارگروه مشترک پژوهشی، آموزشی و فرهنگی برخی از تعاملات دو سویه است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس در جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضای فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری و انعقاد سند همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز گفت: یکی از برنامه‌های اساسی در جریان این نشست‌های علمی آموزشی نقد و تحلیل رأی و بهره برداری از دانش، تجربه و توانایی اساتید علمی دانشگاه‌ها می‌باشد.

گفتنی است در پایان جلسات هم اندیشی مدیران و مسئولان قضائی استان فارس با حوزه‌های علمیه استان فارس و همچنین دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور شیراز تفاهم نامه‌های جداگانه همکاری علمی و پژوهشی منعقد و به امضا مسئولان رسید پیش از این تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی مشترک دادگستری استان فارس با دانشگاه شیراز منعقد شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار