تولید۶۰ تن گوشت ماهی خاویار پارسال در گلستان

معاون آبزی پروری شیلات گلستان گفت: مزارع فعال تولید ماهیان خاویاری گلستان پارسال ۶۰ تن گوشت و ۲۰۰ کیلوگرم خاویار تولیدکردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محمود سقلی معاون آبزی پروری شیلات گلستان با اشاره به ارزش اقتصادی تولید ماهیان خاویاری گفت: هرکیلو گرم گوشت ماهیان خاویاری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم خاویار تا ۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

او افزود: گلستان ۵ مرکز فعال دارد که بین ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ متر مربع وسعت دارند که ظرفیت تولید آن‌ها ۶۰ تن گوشت و یک و نیم تن خاویار است.

او با اشاره به مراکز پرورش ماهیان خاویاری در حال احداث گفت: ۳ مزرعه از شرکت شهرک‌های کشاورزی استان پروانه تاسیس گرفته اند و احداث ۴ مزرعه هم در مجتمع گمیشان آغاز شده که ظرفیت هرکدام تولید ۲۰ تن گوشت و یک و نیم تن خاویار است.

سقلی سرمایه لازم برای احداث هر مزرعه را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده شخصی سرمایه گذار و بقیه را تسهیلات بانکی تامین می‌کند و تولید هر پنج تن ماهیان خاویاری یک نفر به صورت مستقیم و دو نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی دارد.

او  با اشاره به ظرفیت آب‌های شور استان برای تولید ماهیان خاویاری گفت: برای چاه‌هایی که میزان شوری آب آن به اندازه شوری آب دریای خزر باشد پروانه تولید ماهیان خاویاری صادر می‌کنیم.

معاون آبزی پروری شیلات گلستان افزود:پرورش دهندگان بخش خصوصی می‌توانند بچه ماهیان مورد نیاز را از مراکز بخش خصوصی در مازندران و گیلان تهیه کنند و شیلات گلستان تنها برای جبران ذخایر دریای خزر بچه ماهی خاویاری تولید می‌کند.

سقلی مهمترین مشکل توسعه پرورش ماهیان خاویاری را سرمایه اولیه و کم بود سرمایه گذار دانست و افزود:تولید خاویار چند سال زمان می‌برد.

استان گلستان یکی از پانزده استان تولید کننده ماهیان خاویاری کشور است که در دهه‌های گذشته خاویار دریایی آن مشهور بود.

در حال حاضر صید تجاری ماهیان خاویاری در ۵ کشور حاشیه دریای خزر ممنوع است و تنها به صورت قاچاق از دریا صید می‌شود.

خاویار مشهور به پیچیده بودن و گران قیمت است، اما با طعم و بافت برجسته آن مواد مغذی مفیدی را به عنوان پروتئین‌ها، قندها، چربی‌ها، موادمعدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن را فراهم می‌کند.

هموگلوبین جزیی از خون است که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند، به همین دلیل خاویار باعث افزایش سطح این ماده در جریان خون شده و مصرف آن به بیمارانی که شیمی درمانی یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود.

انتهای پیام /م

برچسب ها: ماهی خاویاری ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.