نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین؛

کشف و ضبط مواد مخدر در سال ۲۰۲۰ رشد ۴۱ درصدی داشته است

غریب‌آبادی گفت: فعالیت‌های مقابله‌ای ایران موثر بوده است، اما علامت هشدار دهنده‌ای در مورد افزایش بی سابقه مواد مخدر در منطقه نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در  سازمان‌های بین‌المللی در وین، اظهار کرد: جامعه بین المللی، اقدامات مختلفی را در راستای مقابله با معضل جهانی مواد مخدر انجام داده است، اما با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شده است، شاهد این هستیم که کشت غیر قانونی، هم تولید، هم مصرف مواد مخدر و هم قاچاق، در حال افزایش است.

وی افزود: گزارشی که دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، اخیرا درباره وضعیت مواد مخدر در جهان در سال گذشته میلادی منتشر کرد، یافته‌های بسیار مهمی را منعکس می‌کند. از جمله در رابطه با منطقه ما اذعان می‌کند هیچ پیشرفتی در کشور همسایه ما که به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر هم است، در زمینه کنترل کشت و مواد مخدر حاصل نشده است.

غریب آبادی تصریح کرد: این تداوم کشت و تولید به این معنا است که قاچاقچیان مواد مخدر فعال‌تر شده اند. این عواقب بسیار خطرناکی را هم برای کشور‌های منطقه، هم خود منطقه و هم برخی از نواحی جهان به عنوان مقصد مواد مخدر دارد. همچنین، عواقب سوئی را برای کشور‌های در حال توسعه و برنامه توسعه آن‌ها دارد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین عنوان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، کشف و ضبط انواع مواد مخدر در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، رشد بیش از ۴۱ درصدی داشته است.

وی با اشاره به این که این موضوع دارای دو پیام است، گفت: پیام اول نشان می‌دهد که فعالیت‌های مقابله‌ای ما موثر بوده است و پیام دوم، نشان دهنده علامت هشدار دهنده‌ای در مورد افزایش بی سابقه مواد مخدر در منطقه، به ویژه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور ترانتزیت که تحت تاثیر آن قرار دارد است.

غریب آبادی اظهار کرد: در گزارش ۲۰۲۰ دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل، به نکته مهم دیگری نیز اشاره شده است و آن سهم ایران در مقابله با این معضل جهانی است. در این گزارش آمده است که در اثر فعالیت‌های ایران، تامین تریاک در مسیر بالکان و کشور‌های مقصد کاهش پیدا کرده است. این یافته و اظهار بسیار مهمی است.

وی افزود: ما هم چنان اعتقاد داریم باید با مواد مخدر مقابله کرد. برای همین است که واژه بین المللی که برای این زمینه انتخاب شده است، واژه مقابله و مبارزه است. این بسیار کلیدی است. یعنی شما صرفا نمی‌توانید تک بعدی برای رسیدگی به این معضل جهانی عمل بکنید و فقط به دنبال شیوه‌های پیشگیری و یا درمان باشید.

غریب آبادی گفت: باید مقابله به صورت اساسی انجام گیرد. کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داداه است، به این کمک کرده است که در کشور‌های مسیر بالکان، صادرات قاچاق این مواد کاهش یابد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر باید در چارچوب همکاری بین المللی شکل بگیرد و یک حمایت هماهنگ صورت گیرد. متاسفانه بار اصلی مقابله بر دوش کشور‌های اصلی مثل جمهوری اسلامی است و کشور‌های مقصد، به ویژه کشور‌های غربی اهتمام لازم را در این خصوص به عمل نمی‌آورند.

غریب آبادی خاطر نشان کرد: این همکاری‌ها می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. تبادل اطلاعات، حمایت‌های مالی، عدم تضعیف فعالیت‌های مقابله‌ای و همکاری در جهت تامین تجهیزات مقابله ای و کنترلی، از جمله محور‌هایی است که حداقل کشور‌های مقصد که عموما کشور‌های غربی هستند می‌توانند با کشور‌هایی که تولید کننده مواد هستند و به ویژه در مسیر ترانزیت نیز قرار دارند، مثل ایران، به عمل بیاورند.

وی عنوان کرد: متاسفانه تا کنون این همکاری‌ها قانع کننده نبوده اند. مبارزه با مواد مخدر یک مسئولیت مشترک است، نه صرفا مسئولیت کشور‌های تولید کننده و یا کشور‌هایی که در مسیر ترانزیت قرار دارند. اگر مشکلات، تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی و ظالمانه را هم اضافه کنیم، وضعیت بسیار وخیم‌تر می‌شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تحریم‌ها در کشور‌های هدف، تاثیر به سزایی در کاهش هدف برای مقابله با مواد مخدر و جلوگیری از قاچاق آن به کشور‌های مقصد می‌گذارد. لازم است در این زمینه، کشور‌های مختلف و جامع بین المللی به مسئولیت مشترک خود واقف باشند.

کاظم غریب آبادی با اشاره به این نکته که سیاست ایران در رابطه با مقابله با معضل جهانی مواد مخدر، صرفا مبتنی بر مبارزه نیست و یک سیاست متعادل و هماهنگ است اظهار کرد: ما سالیان سال، پیشگام کشف بالاترین مقادیر مخدر بوده ایم و ایران همچنان رکوردار است. در گزارش ۲۰۲۰ نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی ادامه داد: در کنار این سیاست و اصل مقابله، ایران هم در زمینه پیشگیری، هم درمان و هم کاهش آسیب ها، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای با هدایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با مشارکت دستگاه‌های مختلف آموزشی، درمانی و پزشک و بهداشتی داشته است. این موضوع همواره مورد اذعان دفتر مقابله با جرم مواد مخدر سازمان ملل قرار گرفته است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی عنوان کرد: ایجاد مرکز درمان منطقه‌ای در ایران، به دلیل ظرفیت‌های گسترده‌ای که ایران داشت صورت گرفت. در این چارچوب، وزارت امور خارجه و نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین هم در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های اصلی در این زمینه قرار دارد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما همواره نهایت تلاش خود را کرده ایم تا نقش فعالی را در حوزه موضوعات بین المللی مرتبط با مواد مخدر ایفا کنیم و در واقع، به تقویت رژیم بین المللی کنترل مواد مخدر کمک کنیم، پیگیر اجرای تعهدات بین المللی کشور‌ها در حوزه مقابله با مواد مخدر باشیم و در زمینه ارتقای همکاری‌ها و مشارکت‌های بین امللی فعال باشیم.

کاظم غریب آبادی در پایان عنوان کرد: انتخاب جمهوری اسلامی ایران، مجددا، به عنوان عضو کمیسیون مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد برای دوره عادی هم یک اقدام بسیار اثرگذار است که به ظرفیت‌های ایران در عرصه بین المللی بسیار اضافه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید

احساس مسئولیت همگانی راهکار کلیدی برای مبارزه با مواد مخدر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار