بیجندی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نبود وحدت فرماندهی؛ بزرگترین چالش پیش روی نظام آموزش عالی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: نبود وحدت فرماندهی آموزش عالی را با چالش‌های بزرگی رو به رو کرده است.

محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی به منظور بهبود سیاست‌ها و اقدامات در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: ابتدا لازم است حضور مردم صبور و عزیز ایران علی رغم همه مشکلات داخلی و خارجی و تلاش بدخواهان ایران مبنی بر عدم مشارکت، را درانتخابات اخیر گرامی داشته و برای منتخبین مردم به ویژه ریاست محترم جمهور جدید آرزوی موفقیت و سربلندی کنیم.

او افزود: شاید بتوان بزرگترین چالش پیش روی آموزش عالی را نبود وحدت فرماندهی و سیاست گذاری واحد دانست. در دولت‌های مختلف پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش شده است به حوزه آموزش عالی توجه ویژه‌ای شود و کمبود‌ها در این حوزه با نگاه توسعه و عدالت اجتماعی گسترش یابد، اما از همان ابتدا به دلیل نبود یک نظام مندی و وحدت رویه و هماهنگ، نظام آموزش عالی در دوره‌های مختلف با چالش‌های جدی مواجه شد.

بیجندی تصریح کرد: امروزه بخشی از این چالش‌ها را در کم رنگ شدن آموزش عالی در جریان سازی‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اشتغال دانش آموختگان، عدم ارتباط صحیح بین دانشگاه، جامعه و صنعت، خالی ماندن بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی، تعطیلی تعدادی از موسسات آموزش عالی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، مدرک گرایی، خروج نخبگان و... می‌بینیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: هرچند نباید پاره‌ای از اقدامات و موفقیت‌ها را در این حوزه از نظر دور داشت، اما کارشناسان و صاحب نظران زیادی بر این باور هستند که نباید در سایه این حرکت‌های خاص ماند و سایر ظرفیت‌ها به ویژه سرمایه بی نظیر انسانی و زیرساخت‌های ایجاد شده را فراموش کرد. عدم توجه به این ظرفیت ها، فرصت‌های نظام آموزش عالی را تبدیل به تهدید خواهد کرد.

بیجندی افزود: امیدواریم که در دولت آتی بحث وحدت سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدف گذاری با نگاه به آینده و نظارت جدی و دقیق در تمامی فرایند‌های آموزش عالی بیش از پیش توجه ویژه شود تا در کلیه زیرساخت‌هایی نظام آموزش عالی که پس از انقلاب ایجاد شده شاهد اتفاقات خوبی با هم افزایی باشیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر با زیر نظام‌های مختلف آموزش عالی چند گانه برخورد می‌شود، تاکید کرد: برخی از امتیازات ویژه‌ای به نسبت سایر زیر نظام‌ها برخوردارند و شاید بخش عمده‌ای از چالش‌های پیش روی آموزش عالی ناشی از همین برخورد‌های چندگانه، نبود یک نظام متمرکز سیاست گذاری و عدم نظارت صحیح، متمرکز و هدفمند باشد.

ماموریت گرا شدن دانشگاه ها را به صورت جدی دنبال کنیم

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: اگر به دنبال تحقق بیانیه گام دوم و داشتن آموزش عالی در تراز انقلاب هستیم، باید در ماموریت و برنامه‌های نظام آموزش عالی کشور به ویژه حوزه سیاست گذاری و نظارت به صورت متمرکز بازنگری جدی و بدون تعارف داشته باشیم و ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محلی، ملی و منطقه‌ای دنبال کنیم و باید از دخالت سیاسیون در امور آموزش عالی و نگاه بخشی نگری و سطحی به شدت پرهیز شود.

بیجندی بیان کرد: اگر دخالت سیاسیون در حوزه آموزش عالی مدیریت نشود شاهد تحقق برنامه‌هایی در آموزش عالی با افق کوتاه مدت و بدون نگاه کارشناسی و خبرگی خواهیم بود و این موضوع با توجه به گستره تاثیرات خروجی‌های نظام آموزش عالی در بخش‌های مختلف جامعه، آسیب جدی به نظام مدیریتی و اجرایی در میان مدت و بلند مدت وارد خواهد کرد.

بیجندی در پایان اظهار امیدواری کرد: تیم جدیدی که در وزارتین از چند ماه آتی مستقر می‌شوند با نگاه به آینده علم و فناوری و به دور از مباحث جناحی به حوزه آموزش عالی ورود پیدا کرده و ضمن تقویت نقاط قوت گذشته و رفع نقاط ضعف به ویژه در حوزه سیاستگذاری واحد و نظارت متمرکز سعی کنند تمامی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه را برای خدمت به مردم و جامعه به ویژه جوانان سرشار از استعداد و توانمند بکار گیرند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار