چگونه از تعریق زیاد جلوگیری کنیم؟

یک پزشک تغذیه توصیه می‌کند برای اینکه کمتر عرق کنید، پرخوری را کنار بگذارید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "اسپوتنیک"، دکتر یوگنی آرازمستسف متخصص تغذیه روس اعلام کرد که افزایش یا کاهش تعریق مربوط به نوع غذا‌هایی است که فرد می‌خورد و همچنین برخی از مواد غذایی وجود دارند که بوی عرق را کاهش یا افزایش می‌دهند.

این متخصص در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: باید در مصرف گوشت دقت کرد زیرا باعث افزایش ترشح عرق می‌شود.

او می‌گوید: گوشت یک ماده غذایی نسبتاً سنگین است. اگر فردی بیش از حد غذا بخورد و سپس به پیاده روی برود، منجر به افزایش تعریق می‌شود. همچنین می‌تواند قواعد خاصی را از نیتروژن را در جریان خون ایجاد کرده و بوی عرق را افزایش دهد.

به گفته آرازمستسف، میزان متوسط ​​خوردن گوشت یک گرم در هر کیلوگرم وزن بدن است، بنابراین توصیه می‌شود هفته‌ای یک یا دو بار گوشت بخورید.

این متخصص با اشاره به اینکه فلفل حاوی کپسایسین است و بر روند متابولیسم تأثیر می‌گذارد، گفت: خوردن فلفل این روند را تسریع کرده و دمای بدن را افزایش می‌دهد در نتیجه روند تعریق نیز افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: در هوای گرم می‌توان از ادویه‌های گیاهی مختلفی مانند شوید خرد شده و نعناع که از شدت تعریق می‌کاهد استفاده کرد. نعناع ماده آرام بخشی است، زیرا حاوی روغن‌های اساسی است که باعث آرامش سیستم عصبی می‌شود و همین امر به کاهش ترشح عرق می‌انجامد.

آرازمستسف می‌افزاید: انیسون خاصیت مشابه نعناع دارد و زردچوبه برای استفاده توصیه نمی‌شود، زیرا حاوی درصد بالایی از گوگرد است که بر بوی عرق تأثیر منفی می‌گذارد.

این متخص تأکید کرد: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای بوی عرق را تقویت می‌کنند، زیرا اثر کافئین مانند کپسایسین است؛ بنابراین بهتر است به خصوص در هوای گرم آب بنوشید.

او افزود: دانه‌های کدو تنبل حاوی روی هستند که باعث کاهش تولید عرق و بو می‌شود، اما این ماده سنگین و دارای درصد چربی بالایی است. یعنی خوردن بیش از حد این دانه‌ها، می‌تواند باعث افزایش تعریق شود و بار دستگاه گوارش افزایش یابد؛ بنابراین، توصیه می‌شود که فقط ۲۰-۳۰ گرم از آن‌ها را همزمان بخورید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
عرق کردن هم بد نیست حداقل بجای اینکه یه مشت نمک و قند و چربی زیر پوست جمع بشه آب میشه میزنه بیرون بوی گَندشم بخاطر اینه که از کوزه همان تراود که درون اوست.طرف ناشتا یک گونی پیاز خورده ظهر انتظار داره عرق کرد بو هلو بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
آخه آدم حسابی گوشت کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
داشتن هیکل تنومند وقوی وداشتن جسم خیلی ضعیف باعث تعریق زیاد بدن می شود یعنی خروج ازتعادل فیزیکی جسمانی باعث تعریق زیاد در بدن می شود، خوردن غذاهای بسیارقوی وپرترکیب وناخالص وآمیخته به هم سیستم بدن را مختل می سازد و باعث ضعف مکانیسم های بدن شده و نیروی فرد را کاهش داده و ترس عصبی از عدم توانایی انجام فعالیت را ایجاد کرده واین نا امیدی ازموفقیت اعصاب را تحریک کرده وفرد بیشتر عرق می کند یعنی تعریف دلایل تعریق بسیار زیاداست که مجال آن نیست ولی راه حل تعریق نکردن:
تغییر روش زندگی بصورت ذیل: پرتحرکی وبیش فعالی درطول عمر، نوشیدن مرتب آب درطول عمر یعنی با کوچکترین احساس تشنگی باید سریع آب نوشید، کارکردن یاورزش درتمام عمر طوری که نفس انسان هنگام فعالیت شدید هرگز کم نیاورد، با کمترین احساس مزاج فردباید به سرعت به توالت رجوع کند و دیر رفتن به سرویس بهداشتی باعث برگشت سموم ازمثانه به مقداراندک به خون شده واخلاق واعصاب فرد را آتش زده وباعث تعریق شدید می شود، در آفتاب به هیچ عنوان نباید بدون کلاه نقابدار یا کلاه دوری گاوداران بود زیرا آفتاب پوست راسوزانده وترموستات تنظیم گرما وسرمای بدن درپوست خراب می شود و اگر فرد مجبورباشد که درآفتاب بماند باید از برگ گیاهان یاهرچیز موجود برای صورتش سایه بان بسازد و از تابش مستقیم آفتاب به پوستش ممانعت نماید وبرای تامین ویتامین دی بدن فقط قبل ازساعت ۹ صبح ودرموقع خنکی هوا درابتدای روز آفتاب بگیرد وآفتاب گرفتن بعداز ساعت ۱۰ تا غروب خیلی خطرناک است ومیزان آفتاب گرفتن هم باید یک دقیقه باشد که هرفرد به میزان نیاز بدنش می تواند یک دقیقه آفتاب بگیرد وسه دقیقه سایه بگیرد گرچه برخی متخصصان معتقدند آفتاب گرفتن متناوب دربدن ویتامین دی را ایجاد نمی کند که این حرف وقتی صحت دارد که فرد همیشه درسایه زندگی کند ولی تکرار این سیکل درهر روز این نظریه را باطل می سازد. تجربه نشان داده افرادی تا گرسنه نشوند غذا نمی خورند و درغذاخوردن هم همیشه به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصدمعده غذا می خورند هم کمترعرق می کنند ودرجوانی که بطورکل عرق نمی کنند وهم درانجام کار پرهمت وتردست ترند وسنداین حرف برخی اقوام ترک هستند که چون مرتب فعلند وغذای کمتری هم می خورند نفس چاق تردارند وکمترهم تعریق دارند. پوشش ولباس مردم امروزی بیشتر پلی استریست که از محصولات پتروشیمی نفت است واین نوع لباسها تعریق را چندین برابرمی نماید و حداقل نباید پوشش مستقیم پوست بدن باشد مانند کروات یا پیراهن یا شلوارکُردی وجوراب که درخیلی ازمسافرتها نداشتن جوراب باعث حذف هرگونه تعریق است البنه دراین حالت پوست پا به آلودگیهای محیطی آغشته می شود.بنابراین داشتن یک زندگی نرمال وپزشک پسند وسالم تعریقات بدن را کاهش می دهد گرچه تعریق دافع سموم است ولی تعریق زیاد بدن را تضعیف و کچلی وطاسی سر را سریع تر ساخته ومی تواند علامت شروع سرطان وکبدچرب هم باشد وهرچیزی که ازتعادل خارج شود علامت خطراست و حتماً باید فرد چکآپ نماید.البته اینها همه تجارب زندگیست و رابطه ای با تستهای آزمایشگاهی ندارد.