انجام اولین عمل جراحی از راه دور در ایران بر بستر شبکه همراه اول

چندی پیش اولین عمل جراحی از راه دور در ایران بر بستر شبکه همراه اول و بر روی یک حیوان انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکی از راه دور یا دورپزشکی به واسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فراهم آوردن مراقبت سلامت و خدمات و حمایت از بیمار یا امداد شونده در زمانی که فاصله جغرافیایی بین دو گروه فراهم کننده و گیرنده خدمات پزشکی وجود داشته باشد انجام می‌گیرد.

از جمله اهداف پزشکی از راه دور، بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره، در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی، ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)، کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی است.

چندی پیش اولین عمل جراحی از راه دور در ایران بر بستر شبکه همراه اول نیز انجام شد. انجام عمل جراحی از راه دور (tele surgery real time) روی یک حیوان بر بستر شبکه همراه اول که پزشک جراح در بیمارستان سینا حضور داشت و حیوان در ۷ کیلومتری و در بیمارستان امام بستری است.

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این رابطه اعلام کرد: این اقدام ملی شروع حرکتی بزرگ و نوآورانه در جراحی است و امیدواریم بعد از أخذ تأییدیه‌های حیوانی آن بتوانیم در آینده برای جراحی روی انسان هم استفاده کنیم.

سرکار رییس پژوهشکده فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در رباطه با این جراحی گفت: جراحی امروز از بیمارستان سینا با فاصله هفت کیلومتری از بیمارستان امام انجام شد که بدون همراهی شرکت همراه اول امکان‌پذیر نبود.

طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه اپراتور اول نیز گفت: همراه اول یوزکیس 5G جراحی از راه دور را برای نخستین بار در نمایشگاه تلکام ۱۳۹۷ رونمایی کرد که امروز شاهد استفاده از آن به‌صورت واقعی بر روی حیوان هستیم و در آینده نزدیک نیز بر روی انسان بکار گرفته خواهد شد.


بیشتر بخوانید


در ادامه می‌توانید ویدئویی از این عمل جراحی را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.