عملکرد کمانداران ایران در رقابت‌های جهانی/ هزینه میلیاردی برای کسب تنها یک سهمیه المپیک

کمانداران ایرانی آخرین فرصت خود را برای دریافت سهمیه المپیک از دست دادند تا نگاه فدراسیون در توکیو فقط به یک نفر معطوف باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات انتخابی المپیک توکیو در پاریس، آخرین فرصت کسب سهمیه بازی‌های المپیک توکیو بود تا کمانداران ریکرو تیم ملی ایران بتوانند خود را بیازمایند و پاداش ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرند تا شاید ورزشکاران بیشتری همراه میلاد وزیری عازم بزرگترین رویداد ورزشی جهان شوند.

پیش از این مسابقات که در کشور فرانسه برگزار شد، ملی پوشان تیراندازی در مسابقات دیگری تحت عنوان جایزه بزرگ جام جهانی لوزان سوئیس شرکت کرده بودند تا بتوانند آن جا بلیت توکیو را رزرو کنند، اما تیم ملی تیراندازی با کمان  ریکرو نتوانست سهمیه‌های موجود در لوزان را از آن خود کند تا میلاد وزیری به تنهایی عازم سرزمین سامورایی‌ها شود.

علاوه بر نتیجه نگرفتن ریکرو کاران در لوزان، تیم ملی کامپوند ایران نیز دست فدراسیون را در حنا گذاشت و از دور مسابقات حذف شد. همه این‌ها در حالی بود که فدراسیون تیراندازی با کمان هزینه‌های هنگفتی برای عزیمت تیراندازان به سوئیس صرف کرده بود.

سر فدراسیون در پاریس هم بی کلاه ماند

اعضای تیم ملی تیراندازی با کمان ایران در ماده ریکرو اواخر خرداد ماه به همراه سرمربی تیم، مربی و چند نفر از اعضای دیگر فدراسیون، برای شرکت در مرحله آخر رقابت‌های کسب سهمیه المپیک عازم شهر پاریس فرانسه شدند. این مرحله از مسابقات تیر و کمان آخرین رقابت کمانداران جهان بود تا بتوانند برای المپیک بلیت‌های بیشتری بگیرند. مسابقاتی که فدراسیون تیر و کمان در آن به دنبال دریافت ۳ سهمیه ریکرو تیمی آقایان و بانوان و ریکرو انفرادی بانوان بود.

رقابت‌های کسب سهمیه المپیک فرانسه از روز شنبه ۲۹ خرداد ماه در شهر پاریس شروع شد و در روز اول مسابقات مردان ایران برای گرفتن سهمیه تیمی به میدان رفتند؛ اما میلاد وزیری، رضا شبانی و صادق اشرفی در دور اول این مسابقات به حریفانی از کشور مکزیک خوردند و با نتیجه ۶ بر صفر مغلوب مکزیکی‌ها شدند تا کارشان به طور کلی در پاریس تمام شود.

 پس از اتمام مسابقات وزیری، اشرفی و شبانی  در پاریس ماندند و به استراحت در هتل پرداختند تا کار بانوان تیر و کمان نیز تمام شود.

در روز دوم مسابقات کسب سهمیه المپیک، زهرا نعمتی، شیوا شجاع‌مهر و مهتا عبداللهی در ریکرو تیمی بانوان باید شانس خود را در رزرو بلیت پرواز تهران - توکیو می‌آزمودند.

۳ بانوی کماندار کشورمان در بخش تیمی در مرحله مقدماتی با امتیاز ۱۸۶۰ در بین ۲۸ تیم در رده ۱۶ قرار گرفتند و مجوز حضور در بخش حذفی را کسب کردند تا شاید نیم نگاهی به پیروزی داشته باشند.

۲۴ تیم اول مسابقات جواز حضور در دور حذفی را کسب می‌کردند. در بخش ریکرو بانوان ۲۸ تیم حضور داشتند که ۳ تیم برتر مسابقات، سهمیه المپیک توکیو را با خود به عنوان سوغاتی به کشورشان می‌بردند.

 زهرا نعمتی با امتیاز ۶۳۲ در رده هفتم ، شیوا شجاع‌مهر با امتیاز ۶۰۷ در رده سی و چهارم و مهتا عبداللهی با امتیاز ۶۲۱ در رده بیست و پنجم مرحله مقدماتی قرار گرفتند. (تیمی بانوان)

در ادامه تیم ریکرو بانوان ایران در دور نخست مسابقات حذفی، به نمایندگان کشور اسلواکی خورد تا کار برای بانوانمان کمی سخت شود. زهرا نعمتی، شیوا شجاع‌مهر و مهتا عبداللهی با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب اسلواکی شدند و  از ادامه مسابقات کنار رفتند تا ایران در گرفتن سهمیه تیمی برای المپیک توکیو ناکام بماند.


بیشتر بخوانید


در روز آخر این مسابقات بانوان کشورمان پیش از ظهر روز دوشنبه سی و یکم خرداد ماه باید به مصاف حریفان می‌رفتند تا تیر آخر را بزنند و در بخش انفرادی بانوان سهمیه المپیک بگیرند.

در دور ابتدایی مسابقات پاریس، عبداللهی بعد از استراحت در دور اول بازی ها، در دور دوم به مصاف کمانداری از آذربایجان رفت و با نتیجه ۶ بر صفر برنده شد و به دور سوم صعود کرد.

زهرا نعمتی نیز در مرحله یک شانزدهم نهایی با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب نماینده سوئیس و از دور مسابقات حذف شد تا فشار روانی روی عبداللهی و شجاع‌مهر چند برابر شود.

شیوا شجاع مهر نیز مانند مهتا عبداللهی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف کمانداری از یونان رفت. او  این دیدار حساس را با نتیجه ۶ بر ۴ واگذار کرد و تمام امیدش را از دست داد.

عبداللهی به عنوان آخرین شانس ایران برای حضور در بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان، رقابتش را با نتیجه ۶ بر ۵ به حریف رومانیایی واگذار کرد تا کار تیم ملی بانوان نیز در بخش انفرادی در پاریس به پایان برسد.

همه این ماجرا‌ها بخشی از فدراسیونی بود که برای اعضای تیم ملی، میلیارد‌ها تومان خرج کرد تا سهمیه المپیک بگیرند و شانس دریافت مدال باشند.

به نظر می‌رسد غلامرضا شعبانی بهار (رئیس فدراسیون)، امید نجاری (مدیر تیم‌های ملی) و بهزاد پاکزاد (سرمربی تیم ملی ریکرو) باید فکری حیاتی به حال وضعیت تیم ملی ریکرو ایران کنند تا بتوانیم در مجامع بین المللی بدرخشیم.

در همین رابطه حجت الله واعظی، ملی پوش اسبق ریکرو و کماندار ایرانی حاضر در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: از زمان تغییر رئیس فدراسیون، هزینه‌های بسیار زیادی بر این مجموعه تحمیل شد. شرایط کرونایی بهانه خیلی خوبی بود برای این که عملکرد درخشانی نداشته باشند. تیم ملی آن طور که باید و شاید، کار نکرد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: نتایج کسب شده توسط تیم ملی ریکرو تا حدودی مورد قبول بود؛ اما متاسفانه آن‌ها نتوانستند در ۳ بخش تیمی آقایان، تیمی بانوان و انفرادی بانوان سهمیه المپیک توکیو را بگیرند. در این فدراسیون از افراد فنی و کاربلد استفاده نمی‌شود. دبیر فدراسیون، همه کاره شده است و این اصلا خوب نیست. نقطه ضعف فدراسیون شعبانی بهار این است که یک نفر هم مربی و هم رئیس هیئت استان البرز است.

او گفت: مگر می‌شود مدرک کارشناسی یک فرد تائید نشده باشد، اما سمت دبیری فدراسیون مهمی مثل تیراندازی را بگیرد؟ این راهی که فدراسیون در پیش گرفته است به جایی نمی‌رسد. اگر قرار باشد دبیر فدراسیون، مربی زهرا نعمتی نیز باشد، خب اصلا نیازی به حضور شعبانی بهار در فدراسیون نیست و او می‌تواند کنار برود. حالا که میلاد وزیری راهی المپیک است، باید دید آیا همان دبیر فدراسیون با او عازم توکیو خواهد شد یا وزیری مربی اختصاصی خواهد داشت؟

پیشکسوت کمانداری کشورمان ادامه داد: من در سال ۲۰۰۷ اولین ایرانی بودم که سهمیه المپیک ۲۰۰۸ پکن را کسب کرد و بعد از من نجمه آبتین موفق شد دومین فرد المپیکی تیراندازی با کمان باشد. ما این سهمیه‌ها را در زمان صفایی (رئیس اسبق فدراسیون تیراندازی با کمان) کسب کردیم. در گذشته عدم مدیریت ورزشی باعث شد تا تیر و کمان در مسابقات خارجی موفق نباشد. جالب این است که مربی جدید هنگامی که به تیم اضافه و مربی اختصاصی زهرا نعمتی شد، همه جا همراه او رفت.

واعظی اظهار کرد: شعبانی بهار با نفوذی که در وزارت ورزش و جوانان داشت، بدون برگزاری یک انتخابات درست، ناگهان رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان شد؛ اما باید گفت که او بیشتر به درد کار‌های عمرانی می‌خورد نه ریاست فدراسیون! افرادی که شعبانی بهار از آن‌ها استفاده می‌کند، اصلا فنی نیستند و سیستم ما بیمار است. همه این‌ها یک سری صحبت دوستانه است. در این چند وقت نفرات مختلفی به شکل‌های عجیب از تیم ملی خط خورده اند و همه این‌ها فقط یک خودزنی بود. فدراسیون تیر و کمان فقط نیاز به تغییر دارد. باز جای شکر دارد که میلاد وزیری در المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور داشته است.

او گفت: با توجه به نتایج کسب شده در مجموع می‌توان دید که رئیس فدراسیون‌ به مراتب عملکرد ضعیف تری داشته است. باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم حداقل در المپیک امیدی به کسب مدال برنز توسط آقای خوش شانس (میلاد وزیری) داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار