سرهنگ محبت خانی مطرح کرد؛

تقدیر از محیط بانان نمونه کشور در روز محیط بان

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست گفت: تاکنون موفق به ثبت روز ملی محیط بان نشده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست کشور، در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۳۱ خردادماه) به مناسبت روز ملی محیط بان برگزار شد، اظهار کرد: روز ملی محیط بان در ایران مصادف با میلاد امام رضا (ع) است، ما از بدو ورود پیگیر بودیم که این روز به نام محیط بانان در تقویم ملی کشور ثبت شود.

او با اشاره به اینکه ما پیگیر ثبت روز ملی محیط بانان هستیم، بیان کرد: این موضوع در دست پیگیری است و ما انتظارمان این بود که امسال این روز ثبت شود، اما نشد.

سرهنگ محبت خانی گفت: فردا در روز محیط بان از ۷۰ نفر از محیط بانان نمونه کشور و سه محیط بانان نمونه ملی کشور تقدیر و به آن سه نفر نشان ملی خدمت تقدیم خواهد شد.

او با اشاره به اینکه کشور باید ۸۰ میلیون محیط بان داشته باشد، تصریح کرد: امیدواریم تا در حوزه محیط زیست شرمنده نسل‌های آینده نباشیم.

سرهنگ محبت خانی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته میزان حقوق دریافتی محیط بانان ۵۰ درصد کمتر از کارشناس این سازمان با مدرک مساوی بوده، مطرح کرد: امروزه حقوق محیط بانان در طبقه‌ی مساوی قرار داده شده و با کارشناس برابر است.

وی ادامه داد: حقوق و بیمه ی۱۹۰ نفر محیط بانان طرحی که با اقدام مدیران استانی به کار گرفته شده اند پرداخت نشده است.

او تصریح کرد: محیط بانان به سبب مواجه با شکارچیان که اکثر مجهز به سلاح گرم هستند در صورت آسیب دیدگی با شکل پرداخت بیمه و درمان مواجه بودند که، اما در حال حاضر از محل صرفه جویی سازمان هزینه‌ی بیمه مسئولیت و عمر این عزیزان در صورت آسیب با سازمان محیط زیست است.

سرهنگ محبت خانی بیان کرد: امروزه محیط بانان به عنوان بازوی سازمان محیط زیست مطرح شدند که با حضور در مدارس از ابتدایی تا دبیرستان نقش مهمی را در بحث آگاهی اجتماعی ایفا کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بهبود شرایط کاری محیط بانان سبب شده تا اقدامات پیشگیرانه بهتری برای حفاظت از محیط زیست انجام شود، در زمینه‌ی اقدامات سلبی مانند کشفیات سلاح با درصد بالایی رو به رو بوده و عملکرد محیط بانان بسیار خوب و قابل قبول بوده است.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه‌ی تجهیزات انفرادی ابزار‌های خوبی خریداری و امسال تحویل داده خواهد شد.

وی با قدردانی از محیط بانان که در شرایط کمبود نیروی انسانی به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند ادامه داد: محیط بانی علاوه بر شغل یک علاقه‌ی قلبی به محیط زیست است که ارتباط مستقیم با آن این موضوع را ثابت می‌کند. کمبود محیط بان با گزینش و آموزش ۵۰۰ محیط بان قابل جبران خواهد بود و این پذیرش نیرو تا چند سال آینده ادامه دار است.

محبت خانی ادامه داد: در برنامه ما گسترش استفاده از تجهیزات روز، مثل بی سیم و پرنده‌های هوشمند (پهپاد) در برخی پارک‌های ملی است. ان شاءالله در سال ۱۴۰۱ بتوانیم طرح هوشمند سازی سراسری که امسال در ۶ استان کشور انجام می‌شود را داشته باشیم که محیط بانان برای تصویر برداری از پرنده‌ی هوشمنداستفاده کنند.

وی بیان کرد: در ناوگان موتوری و خودرویی محیط بانان با بحران مواجهیم، امسال ۱۲۰۰ دستگاه موتور سیکلت که توسط محیط بانان در پارک پردیسان تست شده تحویل عزیزان خواهیم داد تا ان شاالله مشکل کمبود موتور سیکلت برطرف شود. اما مشکل در بحث خودرو را داریم و امیدواریم تا آخر سال بتوانیم برای این موضوع اقداماتی را داشته باشیم تا خودرو‌هایی که متناسب با شرایط کاری محیط بانان در مناطق ۴ گانه است، فراهم شود.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط زیست درباره‌ی عملکرد مجازی سازمان محیط زیست، ضمن قدردانی از نیروی انتظامی به ویژه پلیس فتا، گفت: با پیگیری و اطلاع رسانی رسانه‌ها موارد قاچاق، اذیت و آزار حیات وحش در مرکز سایبری یگان حفاظت که طی یک سال گذشته تشکیل شده پیگیری می‌شود. ۴۶ درصد پرونده‌هایی که از طریق گزارشات مردمی یا رسانه در اطلاع ما قرار گرفت با آن‌ها برخورد شده و روند خوبی را داشتیم.

وی گفت: در بحث ساختاری محیط بانی برنامه داریم ۶۰۰ پایگاه محیط بانی در تیپ‌های مناسب مناطق مختلف کشور سازماندهی شود. نوسازی و ایجاد مراکز محیط بانی نیز در دستور کار است.

محبت خاني در گزارش خود  رسیدگی به پرونده‌های آزار حیوانات در فضای مجازی را بيا ن کرد و گفت: ۶۲ پرونده تشکیل شده که ۲۹ مورد آن که مواردی از قبیل آزار حیوانات، قاچاق حیوانات و... بود در دادستانی رسیدگی شده و جرم انکاری صورت گرفته است. در محاکم قضایی با افرادی که به فروش سلاح شکار و قاچاق حیات وحش بپردازند، برخورد می‌شود.

وی با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها افزود: مردم به فراخوان‌هایی که در فضای مجازی برای جمع آوری کمک نقدی برای اطفاء حریق می‌شود، توجه نکنند، چون مشاهده شده این افراد سودجو هستند و این مبالغ صرف کمک به محیط زیست نمی‌شود. مراجع مورد تایید را سازمان محیط زیست در صورت نیاز اعلام می‌کند.

سرهنگ محبت خانی در پایان به صدور ۱۵۰۰ کارت همیار محیط بان اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ روز گذشته دستور العملی صادر شد که جذب همیاران به عهده‌ی مدیران استانی باشد تا فرآیند آن کوتاه‌تر شود. هزینه‌ی بیمه‌ی همیاران محیط بانی در صورتی که این عزیزان طی زمان اعلام نیاز محیط زیست و با نظارت محیط بانان باشد هنگام بروز حوادث با سازمان محیط زیست خواهد بود. جان همیاران و محیط بانان عزیز همواره اولویت ما بوده و هست.

وی با اشاره به خشکسالی‌ها در مناطق مختلف کشور تشریح کرد: گونه‌هایی که در مناطق چهار گانه‌ی ما زیست می‌کنند امروزه به سبب خشکسالی از محیط خود خارج می‌شوند و با بازدید میدانی صحت این موضوع تایید شده است. از دلسوزان محیط زیست می‌خواهیم در صورت مشاهده‌ی افراد سود جو که از این شرایط برای شکار حیوانات استفاده می‌کنند، به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا در محاکم قضایی با آن‌ها برخورد شود.

محبت خانی درباره‌ی رسیدگی به پرونده‌های شهدای محیط بانی اظهار کرد: در نشستی که با معاون رئیس جمهور و بنیاد شهید داشتیم مصوب شد در حوزه‌ی ایثارگری برسی پرونده‌ها به زودی انجام شود. به تازگی پرونده‌ی ۶ جانباز و دو شهید در بنیاد شهید پذیرفته شده و ظرف دو هفته‌ی آینده سازمان محیط زیست میزبان کارشناسان بنیاد شهید خواهد بود که ان شاءالله نتایج رضایت بخشی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
باید روستاهای زیر هزار خانوار تخلیه بشه و تو شهر بهشون جا بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
حفظ محیط زیست از حفظ روستاها بمراتب مهمتره
آخرین اخبار