عراقچی: متن توافق به مقدار بسیار زیادی آماده است/ خواهان رفع همه تحریم‌ها هستیم/ به تضمین‌های اطمینان‌بخش نیازمندیم

معاون وزیر امور خارجه ایران امروز بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (یکشنبه) بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد.

وی افزود: در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: همه هیأت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی وجود دارد که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشور‌ها مورد تصمیم گیری واقع شود.

متون به مقدار بسیار زیادی آماده است

عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که اختلافات در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند. مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

وی افزود: امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرد، ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم و راستی آزمایی آن‌ها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام. البته باید بگوییم که وزن مسائلی که حل شده بیشتر است.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که سوم تیر ماه فرصت یک ماهه تفاهم فنی بین ایران و آژانس پایان می‌یابد و همچنین مباحث مورد گفت‌وگویش با رافائل گروسی مدیرکل آژانس در دیداری که با وی داشت و سرنوشت این تفاهم نیز اظهار کرد: گفت‌وگویی که با مدیرکل آژانس داشتم بسیار جامع بود، هم این موضوع را در برگرفت و هم موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همین طور نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات، بعضی جا‌ها هست که برخی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد و همچنین درباره وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند، صحبت کردیم.

وی عنوان کرد که ملاقات جامع بسیار خوبی با مدیرکل آژانس داشته است.

معاون وزیر خارجه درباره تمدید تفاهم فنی بین ایران و آژانس نیز بیان کرد: درباره این موضوع بحث شد و این موضوع مهمی است که در تهران تصمیم گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید دور آتی مذاکرات دور پایانی باشد و توافق حاصل شود؟ اظهار داشت: واقعا نمی‌توان گفت که دور آینده آیا دور پایانی خواهد بود یا نه، ولی من امیدوارم که چنین باشد.

وی افزود: اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم، دور سختی خواهد بود.

ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی که احتمالا حاصل خواهد شد در این دولت خواهد بود یا دولت جدید ایران، خاطرنشان کرد: بار‌ها گفته‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کردیم، حتما هم برای جناب آقای دکتر روحانی و هم جناب آقای دکتر رئیسی آن چه مهم است، این است که این منافع تامین شود. زمانش خیلی علی القاعده نباید اهمیتی داشته باشد، حتما هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است. به خاطر این‌که آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خودش را نشان دهد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد. طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است.

عراقچی در پاسخ به این سؤال که برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند ایران در مذاکرات وین به دنبال یک ضمانت کتبی از آمریکا برای عدم خروج از برجام و عدم اعمال تحریم‌هاست نیز گفت: طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه دولت آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد آن‌چه دولت گذشته آمریکا انجام داد، یعنی اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام مجددا رخ نخواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: این خواسته طبیعی ماست و طبیعتا بدون این‌که چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست. این یکی از مباحث جدی ما بوده و به جا‌هایی در این خصوص رسیدیم، ولی از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۷ تير ۱۴۰۰
متن توافق باید بعد ازراستی آزمائی مورد تائید مجلس امضاء شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
چه تعافقی مگه یکبار تعافق نکردید این دیگه چیه ..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
هنوز دارید متنشو مینویسید !
یکم سریع تر دیگه وقت ندارید !
مردود میشی ها !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خوش بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خود آمریکا بی ها میگویند که بحث سر کلی مسایل هست بعد این ایرانی به صلاح میگه به توافق نزدیک.چقدر دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام:مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طرف غربگرایان و شیفتگان مذاکره به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور اخیر آقایان احمدنژاد و مخصوصاً روحانی اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۸:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خدا وکیلی متن را خواندید؟؟؟

کل متن یک کلمه است: هنوز آمریکا قبول نکرده است. یعنی سر جای اول هستیم.

بنده خدا عراقچی حجب و حیاء داره بگه که هنوز بدعهدها به عهدشان گفته اند وفا نخواهند کرد.

خدایی سر کاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۷ تير ۱۴۰۰
متن توافق باید بعد از راستی آزمایی مورد تائید مجلس امضاء شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
این بار مطمئن هستید درسته غلط املایی نداره . معنی همه لغت ها رو فهمیدیم دوباره گولتون نزنن. چقدر برای تصویبش فکر کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خدایش مردم چی فرض کردید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
هنوز اصل مساله مانده..!! رفع همه تحریمها...!!. تضمین هم ندده اد ... پس این متون نوشته شده.؟؟؟؟....
احتمالا باید این متون هما ن چیزهایی که مورد نظر انهاست به توافق رسیدید ... !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
والا نمیدونیم عراقچی راست میگه یا اونا عراقچی میگه همه چیخوبه اونا میگن بر سر موضوعات باید توافق کنیم که به شرط پذیرش امریکا باید قبول کنیم برجام مرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
به کار بردن زبان دیپلماسی برای مردمی که زیر سیاستهای شما له شدند خیلی مسخره است. سخنگوی آمریکایی می گوید ما زیر بار رفع تحریم نمی رویم شما می گویید به اهداف نزدیک شدیم. حماقت از شماست نه از مردم. صادق باشید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
امید داریم توافق خوبی اتفاق بیفته و ایران و ایرانی رو از شر این تحریم های ظالمانه نجات بده کمر مردم شکست زیر فشار اقتصادی و کمبود دارو و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
یعنی واقعا شما هنوز هم به مذاکره با کدخدای زورگو امید دارین؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
واقعا ول کن ماجرا نیستن هر چی فکر می کنم نمی‌دانم روی چه چیز دیگه میخوان توافق کنن مگر روی توافق مجددا توافق میشه بابا شما باید روی تعهد طرف مقابل تمرکز کنید نه توافق روی توافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
شما فقط کوهی از ادعا هستید و تا کنون حتی در دوره خاتمی این 16 سال کاملا مشخص است که هیچ بلد نیستید با دنیا تعامل داشته باشید و فقط سواری دادید. و ما مردم ایران را شرمنده مقاومت کشورهای دیگر کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
هشت ساله با همین وعده ها مردم رو سرکار گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
8 ساله همینو میگی یکی نیس به این بگه بسه تنوم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه. ۸ ساله کشور و مردمو معطل کارای بیهوده خودتون کردین این همه هزینه کردین کشورو ۵۰ سال عقب انداختیم بس نیست؟؟؟؟؟ حالا هی برین التماس
Iran (Islamic Republic of)
شهروند بی سواد
۰۶:۱۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
آقایون که گفته بودن متن برجام همونه و دست نزدیم -- ما در برجام دست نمی بریم و .... -- پس کدوم متن به مقدار زیادی آماده شده؟؟ مگه آماده نبود ؟؟ مگه همون برجام قبلی نیست ؟؟ -- باز چه بلایی میخواین سرمون بیارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
متن توافق که آماده بود . قرار نبود برید یک توافق جدیدی بکنید . قرار بود برید باعث اجرای برجام بی فرجام بشید . باز هم دارن گولتون میزنند بد تر از برجام و شما هنوز هم توی خوابید .
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۵:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
راحت بهتون بگم. نه خودتان را مسخره کنید و نه ملت.
کار شما من را به یاد اون قسمت کارتون پنیکیو می اندازه که سکه هاش را چال میکرد به امید درخت سکه.راستی اون همه سکه که جایزه و مدال گرفتین را باید پس بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
برجام که قبلانوشته شده الان دارن سرچه چیزی مذاکره می کنندبرای ماهم لطفاشفافیت ایجادکنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ما هم خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم :)
Iran (Islamic Republic of)
a.b.m
۰۳:۳۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
و این از نکات مهم و کلید واژه متن تنظیمی است که با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان سنای آمریکا را جمهوری خواهان تشکیل میدهند و قانون شدن آن مستلزم تصویب آرا دو سوم نمایندگان کنگره میباشد این امری محال و ناشدنی است.
پس بیخود خودتان را معطل و مردم را بیش از این سر در گم و بلاتکلیف نگذارید .
و عطای برجام را به لقای آن ببخشید .
مرگ یکبار شیون هم یکبار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
حالا ببینید کی گفتم، کل کار برجام و مذاکرات رو دولت روحانی و دکتر ظریف و دکتر عراقچی کردند و میکنن، آخرش هم توی ریاست‌جمهوری آقای رئیسی، برجام احیا میشه؛ بعد تندروها خیلی راحت برجام رو به نام خودشون میزنن و بهبودهای اقتصادی در اثر رفع تحریم‌ها رو به خودشون نسبت میدن و میگن رفع تحریم اثری نداشته؛ این بهبودها نتیجه‌ی تلاش دولت و.‌.. است.
اگه چنین چیزی پیش بیاد ظلم واضح نسبت به دولت دوازدهمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خوش به حال روحانی و همپالگیهاش که افرادی مثل شما توی این کشور هستن که بعد از این همه نتایج بی نظیر که مذاکره ذلیلانه حضرات با غرب به اسم برجام به جان ملت رسانده شد و عجیب گشایش اقتصادی و ... داشت هنوز هم امید دارید دارید به التماس غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
مردم : شد شد نشد نشد !!!دیگه زیاد مهم نیست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
بشه یا نشه ، اصلأ مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
یخورده لپهات اب شده جناب عراقچی برجام داره بهت کم کم نمیسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ایران گفته مکتوب بنویسن که از برجام خارج نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
مگه آمریکا مکتوب و غیر مکتوب می فهمه چیه . هر وقت خواست میزنه زیرش و تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
باید حتما زهرتونو بریزید این دوماهه.
Latvia
فرارچی
۰۱:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
تمام تلاشمان اینست که در این مدت باقی مانده از دولت ته پیر ناامید حداکثر خسارات جبران ناپذیر را به ایران وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
یک بار بلکه صدبار تمام کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
بسه دیگه مردم وکشوروبااین مذاکرات باخاک یکسان کردید مردم دیگه فریب دولت روحانی رونمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۱ تير ۱۴۰۰
دولت روحانی قابل اعتماد نیست از مجلس و دیگر اجزاء نظام خواهشمندیم تا روی کار آمدن دولت جدید بادولت فعلی همراهی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
مواظب این امریکا باشید اینها میخوان تا وقت هست دولت روحانی هست توافق کنند ما توافق نمیخواهیم انرژی هسته ای صلح آمیز حق مردم ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
2ماه قبل هم همین حرف رو زدن جناب عراقچی 8 سال قبل همین حرف بنظر با اینکار دارن اقتصاد ایران و قیمت دلار را شرطی می‌کنند و این بدترین حالت برای اقتصاد ماست دائم میگن به آخرش رسیدیم ولی مواردی مانده واقعا 8 سال کشور رو معطل همین جور دیپلماسی کردن و بازار را شرطی کردن به ها یا نه برجام و غرب کار بسیار بدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
جمع کنید بساطتون رو خجالت بکشید شورش رو در اوردید دیگه
آخرین اخبار