لزوم اجرای واکسیناسیون آبزیان در خراسان رضوی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان گفت: اجرای طرح واکسیناسیون آبزیان با توجه به گرما و بروز پدیده خشکسالی در خراسان رضوی ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نژاد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به گرم شدن زمین، بروز پدیده خشکسالی، بی‌آبی و ارتباط آن با بروز بیماری در آبزیان، این اداره کل از آبزی‌پروان می‌خواهد تا واکسیناسیون آبزیان را در اولویت قرار دهند.

او افزود: توسعه آبزی پروری نقش بسیار مهمی در تامین غذای جامعه و ایجاد اشتغال و توسعه روستایی دارد و در چند سال اخیر طرح‌های گسترده‌ای در کشور ما در حوزه پرورش آبزیان اجرا شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان ادامه داد: با توسعه این صنعت و افزایش تراکم آبزیان در واحد سطح و نیز پدیده بی‌آبی و گرم شدن آب‌های جاری، به عنوان عوامل استرس زا، امکان بروز و شیوع بیماری‌هایی از جمله «استرپتوکوکوزیس» در مزارع آبزیان سردآبی وجود دارد که خسارات اقتصادی زیادی به این صنعت تحمیل می‌کند.


بیشتر بخوانید


محسن نژاد بیان کرد: عامل بیماری به سهولت از ماهی آلوده به سایر آبزیان سالم و نیز آب و مواد خوراکی منتقل میشود و تا مدت‌ها در لجن کف استخر و نیز ماهیان آلوده (حتی در حالت انجماد) باقی می‌ماند.

او تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون، امری ضروری است و خوشبختانه به همت متخصصان داخلی، واکسن بیماری، بومی‌سازی شده و به اندازه کافی در بازار موجود است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان تأکید کرد: ایمنی ناشی از واکسن، علاوه بر کنترل بیماری و کاهش تلفات، از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها و نیز آزمایش‌های غیرضرور‌ی و غیرکارشناسی جلوگیری کرده و در نتیجه هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.

 

انتهای پیام//ر. ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.