راه حل یک ناشر برای جلوگیری از فروش کتاب‌های قاچاق

یک ناشر برای جلوگیری از فروش کتاب قاچاق راه حل تعریف کد یکتا برای هرنسخه کتاب را ارائه کرد.

مجید باشعور، مدیرمسئول انتشارات تایماز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر بستر اینترنت در افزایش قاچاق کتاب گفت: متاسفانه به دلیل بی اهمیت بودن رعایت قانون کپی رایت در کشور طبیعتا شاهد هستیم کتاب‌های قاچاق در بستر سایت‌های اینترنتی فروخته می‌شود. برای مثال اگر در وب سایتم کتاب ناشر دیگری را کپی و برای فروش عرضه کنم کسی متوجه نمی‌شود، چون روی فضای مجازی نظارتی نیست.


بیشتربخوانید


وی افزود: کسی متوجه نمی‌شود کتابی که در سایتم برای فروش قرار دادم از کجا گرفتم از این رو بستر اینترنت می‌تواند در افزایش قاچاق کتاب تاثیر داشته باشد. ناشران برای اینکه بتوانند از فروش کتاب هایشان به صورت قاچاق جلوگیری کنند یک کد یکتایی برای هرکتابشان درنظر بگیرند. اینگونه مشخص می‌شود کتاب عرضه شده در سایت‌ها واقعا اثر منتشر شده ناشر است یا نه.

مدیرمسئول انتشارات تایماز با اشاره به اینکه از نظر الکتریکی می‌توان کد برای هرکتاب ناشر مشخص کرد بیان کرد: در صورتی که کد یکتا برای هر کتاب ناشر تعریف شود کتاب شناسنامه دار‌ی شود. ناشر می‌تواند براساس تیراژ کتاب هایش روی هر نسخه کتابش برچسب بزند. به مخاطبان هم بگوید لیبل را در سایت وارد کنند و اینگونه به اصل بودن کتاب پی ببرند.

باشعور ادامه داد: در دنیا جرایم زیادی رخ می‌دهد تکنولوژی هم برای جلوگیری از آن راه حلی دارد. برای همین تعریف لیبل برای ناشر امکان پذیر است. او می‌تواند لیبل کتاب هایش را در اختیار پخش کنندگان کتاب قرار دهد. با این کار می‌توان مخاطبان و پخش کنندگان کتاب را از اصل بودن کتاب مطمئن و از خرید کتاب‌های قاچاق جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار