ارزیابی کرملین از نشست دیروز پوتین و بایدن/ توافق هسته‌ای ایران یکی از محور‌های گفتگوی اجلاس ژنو

سخنگوی کاخ کرملین در مصاحبه‌ای به توضیح ابعاد نشست دیروز روسای جمهور روسیه و آمریکا در ژنو سوئیس پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه با رادیو روسی اکو ارزیابی روسیه از نشست «جو بایدن» با «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور  آمریکا و روسیه  در ژنو را بیان کرده و آن را در کل مثبت ارزیابی کرد.  

پسکوف: مناقشات بر سر بلاروس اولویت نشست دیروز نبود

 پسکوف در ابتدای این مصاحبه اعلام کرد: «آمریکا و روسیه در قبال بلاروس از ابتدا رویکردی متفاوت داشتند. به همین دلیل در نشست دیروز اعلام شد این مسئله جزء مواردی است که نیاز به نزدیک کردن نگاه‌ها و از میان بردن تفاوت‌ها در آن حس نمی‌شود، زیرا چنین امری محال است.»

همچنین پسکوف در ادامه افرود: «مسائل پیرامون بلاروس از جمله تظاهرات به دلیل اعتراض به انتخابات سال گذشته و حواشی هواپیمای رایان ایر و فرود اضطراری آن برای بازداشت روزنامه‌نگار مخالف دولت بلاروس، جز اولویت‌های نشست دیروز روسای جمهور آمریکا و روسیه نبوده است.»

پسکوف: عدم اتهام‌زنی به روسیه نکته مثبت نشست دیروز بود

این مقام ارشد روس در بخشی دیگر از سخنانش، برخلاف هشدارهای پیشین و انتظار برای اختلافات در نشست دیروز، اعلام کرد: «نشست دیروز را مثبت ارزیابی می‌کنیم.»

بنابر اعلام این مقام کاخ کرملین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، پس از نشست دیروز، مذاکرات را «مثبت» خواند و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او نیز در کنفرانس خبری خود پس از این نشست بایدن را «شریک گفتگو‌های سازنده» دانست.

پسکوف در بخشی دیگر اعلام کرد: «با این حال دو طرف به توافق در زمینه امنیت سایبری نرسیدند توافقی در این زمینه حاصل نشد و حاصل نخواهد شد، زیرا هیچکدام این مسئله را در اولویت خود قرار نداده‌اند.»

او در ادامه تاکید کرد: «در زمینه امنیت سایبری مسائلی وجود دارد و همگی به این درک رسیده‌ایم که باید مورد رایزنی قرار گیرند.»

این مقام ارشد در ادامه با بیان آنکه این نکته مثبتی است که در نشست دیروز مسکو مسئول حملات سایبری خوانده نشده است، افزود: «در آستانه نشست و در طول برگزاری آن هیچ کسی روسیه را مقصر ندانست. این خیلی مهم است و ما آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم. دو طرف در حال حاضر در حال ایجاد بستری برای مذاکرات تخصصی در زمینه امنیت سایبری هستند که در آن حملات و به طور کل تهدید در نظر گرفته شده و تمام زیرساخت‌ها نام‌برده شوند.»


بیشتر بخوانید


سخنگوی کرملین: تبادل زندانیان از جمله محورهای نشست دیروز بود

پیش از نشست دیروز گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره تبادل زندانیان دو کشور زده شد و در این میان آزادی برخی افراد مطرح شد از جمله شهروندان آمریکایی که در سال ۲۰۱۹ در روسیه بازداشت شدند یا برخی اتباع روسیه که به جرم درگیری با نیرو‌های آمریکا یا جاسوسی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

پسکوف در بخشی دیگر به این مسئله نیز اشاره کرده و گفت: «هیچ طرفی لیست افراد را مقایسه نمی‌کند، روسای جمهور معمولا در چارچوب با یکدیگر به مذاکره می‌نشینند. آن‌ها درباره این موضوعات بحث کردند و پوتین نیز در کنفرانس خبری بعد از این نشست تمام موضوعات را تایید کرد.»

کرملین: مذاکرات دوجانبه نظامی بر سر سوریه الزامیست 

پس از نشست دیروز روسای جمهور دو کشور روسیه و آمریکا بیانیه مشترکی در قبال «ثبات استراتژیک» امضا و اعلام شد: «ما مسئولیت ویژه‌ای در قبال صلح در جهان داریم. تمدید پیمان استارت نو نمونه‌ای از تعهد ما بر این امر است. ما امروز دوباره تاکید می‌کنیم جنگ هسته‌ای قابل پذیرش نیست و هرگز نباید صورت گیرد.»

پسکوف در بخشی دیگر با بیان اهمیت مذاکرات نظامی میان آمریکا و روسیه، گفت: «آن‌ها گفتند برخلاف دوران سخت در روابط دوجانبه نظامی همچنان موفق به برقراری مذاکرات در این زمینه خواهیم بود. همکاری در این زمینه از نظر امنیتی برای ما حائز اهمیت است، زیرا نیرو‌های نظامی آمریکا و روسیه در یک مکان مستقر خواهند شد.»

پسکوف: احیای برجام و بازگشت آمریکا نزدیک است

این مقام روس در ادامه با بیان آنکه احیای برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق نزدیک است، افزود: «آمریکا و روسیه باید هرچه سریعتر مذاکراتی بر سر کنترل تسلیحاتی و ثبات در این زمینه داشته باشند. بایدن و پوتین صحبت کوتاهی درباره توافق هسته‌ای ایران داشتند، برخی طرح‌های اولیه مطرح شد.»

در انتها پسکوف اعلام کرد: سفیر روسیه در آمریکا که پیشتر برای رایزنی درباره مسائلی به مسکو بازگشته بود، به زودی به واشنگتن می‌رود. بایدن و پوتین پس از نشست روز گذشته اعلام کردند سفرای دو کشور به زودی به ماموریت‌های خود ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
هدف این نشست متقاعد کردن روسیه برای همکاری با
امریکا جهت فشار بر ایران بود و امتیازی گیری غرب ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
بسم الله النور
...
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
[به آنان] بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم !!!!؟

الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
[آنان] كسانى‏ اند كه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى ‏پندارند كه كار خوب انجام مى‏ دهند !!!!

أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا
[آرى] آنان كسانى‏ اند كه آيات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند در نتيجه اعمالشان تباه گرديد و روز قيامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهيم نهاد .



ذاالقرنین
آخرین اخبار