ارگ به اظهارات اردوغان واکنش نشان داد

ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به اظهارات آنکارا می‌گوید تامین امنیت کشور پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان، مسوولیت نیرو‌های امنیتی خود این کشور است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، روز (چهارشنبه، ۲۶ جوزا) در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، در صحبت با روزنامه ۸ صبح گفت که طبق قانون اساسی کشور، نیرو‌های امنیتی مسوولیت تأمین امنیت و دفاع از کشور را دارند.

محمود افزود که نیرو‌های امنیتی چنان‌که در ۲۰ سال گذشته از کشور دفاع کرده‌اند، پس از این نیز از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند.

به گفته محمود، نیرو‌های امنیتی وظیفه و برنامه دارند که امنیت کلیت کشور به شمول ساحات دیپلماتیک و نماینده‌گی‌های سیاسی را تأمین کنند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد موافقت و مخالفت دولت با طرح حضور نیرو‌های ترکی پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی به صورت صریح سخن نگفت.

اردوغان به تازه‌گی گفته است ترکیه تنها کشور مناسب برای مدیریت وضع موجود در افغانستان پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی است.

او در یک نشست خبری پس از نشست سران ناتو نیز گفته است که برای حضور در افغانستان به کمک لوژستیکی، مالی و تجهیزاتی امریکا نیاز دارد و در مورد نقش و همکاری پاکستان و مجارستان نیز با جو بایدن، رییس جمهور امریکا، گفتگو کرده است.

پیش‌تر گزارش‌های متعدد به نشر رسیده است که مسوولیت امنیت میدان هوایی کابل به ترکیه واگذار می‌شود.

سران ناتو با تأمین بودجه مالی برای حفاظت از میدان هوایی کابل توافق کرده‌اند. قرار است نیرو‌های بین‌المللی تا یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج شوند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.