کاهش سطح ایستایی آب‌خوان در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح ایستایی آب‌خوان در استان به شدت کاهش یافته است و با کمبود شدید منابع آبی روبرو هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ارتقای بهره‌وری منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است و این استان توانسته بعد از هرمزگان، در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رتبه دوم کشور را به‌عنوان یکی از راه‌های علاج کمبود منابع آبی کسب کند.

او افزود: توسعه شبکه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سه روش بارانی، تیپ و زیرسطحی اجرا می‌شود.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با محدودیت شدید منابع آبی رو به رو هستیم و به‌علت بهره‌برداری‌های غیراصولی و آبیاری سنتی در گذشته، اکنون سطح ایستایی آب‌خوان به شدت کاهش پیدا کرده است و با کمبود شدید منابع آبی روبرو هستیم.

او گفت: طرح ۷۰ هکتاری زارعان قریه مهدیه شهرکرد، ۸۰ خانوار بهره‌بردار دارد و با اجرای آن زمینه اشتغال ۲۱ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شد.

ابراهیمی تصریح کرد: این زمین‌ها چهار حلقه چاه با مجوز برداشت ۱۰۵ لیتر را دارد که خوشبختانه با مدیریت اصولی، می‌توان برداشت دو حلقه چاه را با هدف احیای سفره‌های زیرزمینی کاهش داد.

او اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال از محل کمک‌ها و تسهیلات بلاعوض دولتی و شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل آورده متقضایان تامین و هزینه شد.

ابراهیمی افزود: با اجرای طرح توسعه و تجهیز ناوگان ماشین‌آلات نوین کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ۳۴۰ دستگاه تراکتور، ۱۸ دستگاه کمباین و ۴۰۹ دستگاه ادوات نوین به ناوگان ماشین‌آلات نوین کشاورزی افزوده شد.

او اضافه کرد: برای اجرای این طرح ۹۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۶۳۰ میلیارد ریال آن از اعتبارات تسهیلات بانکی و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل آورده شخصی متقاضیان بوده است.

ابراهیمی ادامه داد: با اجرای طرح توسعه و تجهیز ناوگان ماشین‌آلات نوین کشاورزی چهارمحال و بختیاری زمینه اشتغال ۴۷۶ نفر فراهم شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.