حضور نیروهای غیرمتخصص در شورای شهر یعنی اتلاف وقت

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شیراز تاکید کرد: حضور نیرو‌های غیر متخصص در شورای شهر تنها اتلاف وقت است لذا ترکیب شورا باید کاملا تخصصی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌تواند عاملی مهم برای مشارکت مردم در اداره امور شهرها، افزایش اعتماد عمومی و گسترش رفاه و خدمات اجتماعی باشند.

شورای‌های اسلامی شهر و روستا علاوه بر انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد او، ۳۳ وظیفه دیگر ازجمله بررسی و شناخت کمبودها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی را در حوزه انتخابیه خود بر عهده‌دارند وظایف مهمی که بر کسی پوشیده نبوده و همه میدانند تحول یک شهر یا روستا بسته به مدیریت، فکر و عزم کسانی است که به عنوان نمایندگان مردم هر چهار سال یکبار وارد پارلمان شهری یا روستایی می‌شوند. 

ابراهیم خداشناس نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر شیراز معتقد است که کسی که وارد شورا می‌شود باید به امورات شهر واقف باشد یعنی از لایه‌های زیرین وارد شورا شده باشد تا بر تمام امور شهرداری همچون بودجه بندی مسائل مالی، درآمد، امور شهری و عمرانی و تاسیساتی و... مسلط باشد.

او تاکید کرد: حضور نیرو‌های غیر متخصص در شورای شهر تنها اتلاف وقت است لذا ترکیب شورا باید کاملا تخصصی باشد.

خداشناس با مهم شمردن سیستم مدیریت واحد شهری، گفت: اگر برنامه چهارم و پنجم توسعه در خصوص مدیریت واحد شهری محقق می‌شد، شورای شهر یک شورای واقعی بود، اما امروز می‌توان گفت که شورای شهر تنها شورای شهرداری است.

او افزود:حتی کسی می‌تواند به عنوان شهردار موفق عمل کند که شورای توانمندی بر امور شهرداری نظارت کند. یعنی کلیه امور را نظارت کند که این امر نیاز به دانش و تجربه دارد در غیر این صورت شهرداری بر شورا نظارت می‌کند.

خداشناس تاکید کرد: اگر اعضای شورا تخصص نداشته باشند در طول ۴ سال تنها اتلاف وقت برای یادگیری اعضای شورا را شاهد خواهیم بود و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و دود چنین انتخاب اشتباهی در چشم شهروندان خواهد رفت؛ لذا شهروندان باید کسانی را انتخاب کنند که در زمینه شورا تخصص و تجربه برنامه ریزی داشته باشند و این باعث می‌شود که یک شورای قوی شکل گیرد و در نتیجه آینده‌ای روشن در انتظار چنین شورا و شهری خواهد بود.

شورا باید عدالت اجتماعی ایجاد کند

او معتقد است که برنامه ریزان در شورای شهر طوری باید برای شهرداری برنامه ریزی کنند که در نهایت یک عدالت اجتماعی ایجاد شود.

خداشناس گفت: آسیب‌های جدی در فضای شهر در مسائل اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی تقسیم بندی می‌شود که یکی از آسیب‌های جدی عدم عدالت اجتماعی است. اگر عدالت اجتماعی به خوبی اجرا شود شاهد خیلی از بزه کاری‌ها و چالش‌ها نخواهیم بود.

نامزد اصولگرای شورای شهر شیراز ادامه داد: عدالت اجتماعی در حیطه شهرداری‌ها کاربرد خاص خود را دارد که در وظایف شهرداری این گونه تعریف می‌شود که می‌گوید اگر درآمدی از شهر است باید به نسبت مساوی بین سرانه جمعیتی تقسیم شود و توزیع خدمات شهری شهرداری‌ها در تمام مناطق باید متعادل باشد.

خداشناس بیان کرد: عدم عدالت، بد بینی به وجود می‌آورد که موجب چالش خواهد شد لذا نقشه جامع توزیع فضایی خدمات نیز باید مشخص شود و یا اینکه در حیطه فرهنگی آموزش حقوق شهروندی را بیشتر کنیم و به صورت مستمر در فرهنگسرا‌ها و کارنوال‌های آموزشی این امر مهم دنبال شود چراکه موجب ارتقای جایگاه شهروندی می‌شود.

او ادامه داد: در حیطه اقتصادی و عمرانی نیز باید نگاه یکسان به شهر داشت تا بورس بازی زمین متوقف و قیمت مسکن متعادل شود و این مهم موجب خواهد شد تا زمان آرزو‌های طولانی صاحب خانه شدن جوانان نیز کوتاه شود.

خداشناس  بر افکار عمومی، خدمات شهری، توجه به محلات و تفویض اختیار به یاوران شورا تاکید کرد و گفت: نبود نقشه جامع توزیع خدمات شهری موجب ظلم به برخی مناطق خواهد شد لذا بایستی مشکلات جنوب شهر را بازبینی کنیم.

خداشناس معتقد است که حاشیه نشینی در شهر‌ها یک معضل بزرگ است که باید با آن برخورد منطقی داشت.

او گفت: وظیفه شوراست که در همان وضعیتی که مناطق حاشیه نشین هستند، نگاه متعادلی داشته باشد لذا واحد‌های توانمند سازی باید راه اندازی شود.  اگر این توانمند سازی در حاشیه شهر اتفاق نیفتند، تبدیل به تجمعی از مشکلات اجتماعی می‌شود که هزینه‌های بسیاری برای سیستم امنیتی ایجاد می‌کند.

نیاز به طرح جامع توزیع خدمات شهری داریم

خداشناس با اشاره به عملکرد شورای فعلی معتقد است که امور شهری باید اولویت بندی شود.

او افزود: شورا باید اولویت بندی در صرف بودجه شهر داشته باشند. مثلا شاید سنگ فرش خوب باشد، ولی باید ببینیم آیا اولویت یک ما است؟ آیا ما موفق بوده ایم قبل از سنگ فرش، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی اطراف حرم که یک اولویت است را حل کنیم؟

این نامزد اصولگرای شورای شهر ادامه داد: امروز ما در درون مرکز شهر، حاشیه نشینی داریم آن هم از بدترین نوع خود که سرشار از بیماری‌ها و بزه کاری‌ها است لذا اگر به اولویت‌ها توجه نکنیم ضربه خواهیم خورد.

خداشناس اظهار کرد: امروز در برخی مناطق شهروندان از نیم متر مربع فضای سبز شهری محروم هستند در حالی که استاندارد آن ۲۵ متر مربع است خب این یک اولویت است چراکه از نظر سرانه فضای سبز شهر فقیری هستیم.

او تصریح کرد: ما باید چرخه فعالیت‌ها را به سمتی ببریم که هویت آن شهر بوده است. شهر شیراز همیشه شهری سبز با عطر رایحه درختان بوده است و نباید این وضعیت فضای سبز را داشته باشد که به اعتقاد بنده نبود طرح جامع توزیع خدمات شهری موجب این مشکلات شده است.

خداشناس در ادامه به راهکار‌های رفع فساد از بدنه شهرداری اشاره کرد و گفت: تا محل فسادی به وجود نیاید، فساد به وجود نمی‌آید یعنی باید ابتدا زیرساخت مسائل پیشگیری از فساد به وجود آید و بعد زیرساخت‌های نظارتی را قوی کنیم یا اینکه منشور اخلاقی تکریم ارباب رجوع داشته باشیم و در ارزیابی نیرو‌ها نیز دقت بیشتری شود یعنی باید علمی باشد تا هر کس در جایگاه خودش ارزیابی شود.

او معتقد است و تاکید دارد که شایسته سالاری در اولویت باید باشد. اگر شایسته سالاری نباشد دلسردی به وجود می‌آید و این نیز فسادزا خواهد بود.

خداشناس تصریح کرد: شورا باید مدیران خود را از بدنه شهرداری تامین کند چراکه معنی نمی‌دهد که مدیری را از بیرون شهرداری بیاوریم. البته اگر از بیرون بخواهیم بیاوریم، باید آن مدیر آن قدر توانمند باشد که نظیر آن در شهرداری نباشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار