تجربه‌های جهانی انتخابات در عصر کرونا/ از رای‌گیری ۱۰ ساعته در آلمان تا تعیین ساعت خاص برای بیماران در اسپانیا

از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، در ۳۰ کشور جهان انتخابات برگزار شده، حتی برخی رکورد مشارکت را شکسته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین بار بهمن سال ۱۳۹۸ بود که خبر شیوع کرونا در چین همه را شوکه کرد و هیچ کس آن زمان فکرش را هم نمی‌کرد که در ۱۷ ماه بعد این گونه یک ویروس مورد توجه جهان قرار بگیرد. با این حال این ویروس باعث شد در طول این مدت سیاستمداران و دولتمردان دغدغه شان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی دو چندان شود. هرچند در برخی کشور‌ها این ویروس باعث کاهش مشارکت مردم شد، اما برخی کشور‌ها حتی رکورد بالاترین مشارکت در انتخابات دوره‌های مختلف شان را شکستند. به عنوان مثال شهروندان کره‌جنوبی با مشارکت ۶۶ درصدی در انتخابات، رکورد مشارکت انتخاباتی در این کشور را طی ۲۸سال اخیر ثبت کردند. در این گزارش سعی داریم به بررسی برخی از مهم‌ترین انتخابات‌های برگزار شده در کشور‌های مختلف که در دوران کرونا برگزار شده بپردازیم و از میزان مشارکت و قوانین انتخاباتی خاص که برای مواجهه با کووید-۱۹ تعیین شده بنویسیم.


بیشتر بخوانید: 

ضرورت برنامه ریزی برای انتخابات کرونایی ۱۴۰۰


سنگاپور - افزایش حوزه‌های رای گیری
تیر سال گذشته سنگاپور انتخابات پارلمانی را برگزار کرد. در انتخابات سنگاپور خبری از تجمعات بزرگ و تماس فیزیکی نبود و در عوض کارزار‌های آنلاین نقش مهمی در انتخابات ایفا کردند. بر همین اساس حزب حاکم، یکی از راهپیمای‌های سنتی موسوم به فولرتون «Fullerton Rally» را به صورت آنلاین برگزار کرد. تجمعات و راهپیمایی‌های انتخاباتی در سنگاپور به طور کلی ممنوع شد. سنگاپور، حوزه‌های رای‌گیری خاصی برای بیماران کرونایی ایجاد کرد که مسئولان در آن جا تدابیر بهداشتی شدیدتری اجرا کردند. همچنین چهار ساعت اولیه زمان رای‌گیری به افراد کهن سال اختصاص داده شد. در این کشور همچنین حوزه‌های رای‌گیری بیشتری با هدف جلوگیری از ازدحام جمعیت ایجاد کردند. افزایش حوزه‌های رای گیری نیز یکی از اقداماتی است که از سوی مسئولان کشورمان برای انتخابات پیش رو اعلام شده است.

آمریکا - ماسک، فاصله گذاری و پست
انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در آمریکا در حالی در ماه نوامبر (آبان ۱۳۹۹) برگزار شد که روزانه بیش از ۸۰ هزار مبتلای جدید به کرونا در این کشور شناسایی می‌شدند و روزانه هم بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند. با این حال در این کشور برگزاری میتینگ‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی در بیشتر ایالات و از سوی فرمانداران ممنوع شده بود و رای‌دهندگان آمریکایی هم باید برای رای دادن از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری را در محل رای‌گیری رعایت می‌کردند. در بیشتر مراکز رای‌گیری نیز از تب‌سنج استفاده می‌شد. البته این اقدام، در همه کشور‌هایی که در طول ۱۷ ماه اخیر انتخابات برگزار شده، صورت گرفته است. اما یکی از مواردی که به جنجال در آمریکا منجر شد و اعتراض ترامپ را هم به دنبال داشت؛ رای‌گیری پستی و شمارش آرای اخذ شده از سوی اداره پست بود. با وجود این که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز‌های اوج کرونا برگزار شد باز هم حدود ۶۲ درصد از واجدان شرایط در این رای گیری شرکت کردند.

هلند - رای‌گیری ۳ روزه
هلند یکی دیگر از کشور‌هایی بود که در ایام کرونا انتخابات برگزار کرد. رای‌دهندگان در هلند برای انتخاب اعضای پارلمان از روز دوشنبه ۱۵مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) برای شرکت در انتخابات سراسری این کشور سه روز فرصت داشتند تا پای صندوق‌های رای بروند آن هم به این صورت که دو روز ابتدایی انتخابات سه‌روزه هلند به حضور افراد آسیب‌پذیر در حوزه‌های رای‌گیری اختصاص یافت. رای‌دهندگان بالای ۷۰سال نیز امکان شرکت در انتخابات از طریق ارسال رای با پست را داشتند. میزان مشارکت هلندی‌ها در این انتخابات ۸۰ درصد بوده که عدد قابل توجهی است.

ایتالیا - حفاظت خاص از سالمندان
شهریور سال گذشته هم ایتالیایی‌ها در بحبوحه کرونا برای انتخاب رهبران منطقه‌ای پای صندوق‌های رای رفتند. بر اساس قوانین انتخاباتی، رای‌دهندگان ایتالیایی باید از ماسک استفاده و همزمان با انداختن آرای خود در صندوق‌های رای فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت می‌کردند. این رای‌گیری قرار بود در بهار برگزار شود، اما به دلیل شیوع گسترده کرونا به تعویق افتاد، اما نکته جالب توجه در انتخابات محلی و منطقه‌ای در ایتالیا، حفاظت خاص از افراد سالخورده بود. رای‌دهندگان بالای ۶۵سال توسط داوطلبان آژانس حفاظت مدنی ایتالیا به سمت حوزه‌های رای‌گیری هدایت می‌شدند و بدون ایستادن در نوبت از آن‌ها رای گیری می‌شد.

اسپانیا - تعیین ساعت برای بیماران و سالمندان
یکی دیگر از انتخاباتی که حدود ۴۰ روز پیش برگزار شد مربوط به انتخابات منطقه‌ای مادرید، پایتخت اسپانیا برای تعیین نمایندگان ۱۳۶کرسی دوازدهمین مجمع ایالت مادرید، بود. رعایت فاصله اجتماعی، برنداشتن ماسک از صورت مگر به منظور تطابق اطلاعات، استفاده اجباری از ژل‌های بهداشتی پیش از رای دادن، ساعات پیشنهادی حضور سالمندان بالای ۶۵سال و بیماران در مراکز رای‌گیری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و افراد با علایم مشکوک بیماری از ساعت ۱۹ تا ۲۰ از جمله تدابیری بود که در این انتخابات در نظر گرفته شد. تعداد مشارکت کنندگان در این انتخابات ۴۵ درصد اعلام شده است.

کره جنوبی - رکوردشکنی مشارکت
انتخابات پارلمانی کره‌جنوبی درست در فروردین ۱۳۹۹ (ماه مارس ۲۰۲۰) و در اولین ماه‌های شیوع ویروس کرونا در شرق آسیا برگزار شد. در میانه بحران جهانی ویروس کرونا، کره‌جنوبی برگزار کننده یکی از پرشورترین انتخابات پارلمانی در تاریخ این کشور بود. نتایج این انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای، شگفتی‌های فراوانی به همراه داشت. حضور ۷۱.۹ درصدی واجدان شرایط باعث شد این انتخابات پرشورترین انتخابات کره لقب بگیرد پیش از این بیشترین آمار شرکت در انتخابات ۶۶.۲ درصد در سال ۱۹۹۲ بوده است. تب‌سنجی اجباری از کلیه شرکت‌کنندگان، رعایت فاصله اجتماعی، قراردادن صندوق‌های رای در فضای باز یا مکان‌های دارای سقف بلند و ایجاد شعب سیار برای افراد در قرنطینه از قوانین انتخاباتی در کره بود. هرچند کره در برگزاری انتخابات در ایام کرونا موفق عمل کرد، اما این نکته را هم باید یادآوری کنیم که عمده این موفقیت در برگزاری انتخابات سالم را مدیون انجام درست وظیفه مدنی شهروندان این کشور است.

آلمان - رای گیری در ۱۰ ساعت
اگرچه بیشتر کشور‌ها با برگزاری انتخابات به صورت پستی (به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و احتمال تخلف) مخالف هستند، اما آلمان از جمله کشور‌هایی است که موافقت خود را با این نوع رای‌گیری به ویژه در دوران شیوع کرونا اعلام کرده بود و در انتخابات ایالتی که اسفند سال گذشته برگزار شد از این شیوه استفاده کرد تا از شیوع کرونا به نوعی جلوگیری کند با این حال صندوق‌های اخذ رای از ساعت ۸ تا ۱۸ هم از ۱۱ میلیون واجد شرایط در این دو ایالت به صورت حضوری رای گیری کرد. البته قرار است طی هفته‌ها و ماه‌های آینده انتخابات در دیگر ایالات آلمان هم برگزار شود.

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار