زاکانی:

مشکل اشتغال نداریم بلکه مشکل فکر نکردن داریم/ بی‌کفایتی مسئولان موجب بی‌عدالتی شده است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه فرهنگی و اقتصادی استقلال نداریم و بی کفایتی باعث شده تا کام ما با عدالت سیراب نشود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز، دوشنبه ۲۴ خرداد علیرضا زاکانی، کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جلسه پرسش و پاسخ که میان او و دانشجویان و کارکنان دانشگاه امیرکبیر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مناظرات و فرصت‌هایی که مطرح شد عملا آن چهره واقعی برنامه‌ها و کارکرد‌های اساسی را به نمایش نگذاشته بود، چرا که اساسا بعضی از کاندیدا‌ها فضای مناظره را برای دعوا می‌دیدند.

او افزود: امروزه دو رقیب خارجی و داخلی داریم و شرایط جهان و منطقه هم به شدت در آستانه تغییر است و هیچ زمانی بعد از جنگ جهانی دوم دنیا آماده تغییر و نظم یافتگی نوین نبود. نقش ایران در شکل گیری نظام نوین در عرصه جهانی یک نقش بی بدیل و بی نظیر است؛ بنابراین نقش حکمرانان داخل کشور بسیار مهم است.

زاکانی تصریح کرد: با رقیب خارجی در نظرات عملی اختلاف نظر داریم، مانند اینکه می‌گویند انسان، فردی لذت جو است؛ بنابراین در این زمینه با آن‌ها دچار چالش‌هایی هستیم. در حوزه نظری پیشرفت ایرانی اسلامی را می‌بینم که می‌گویند خلیفه خدا انسان است. طبیعت در دست انسان بوده و امانتدار است و جهان باید به سمت مهدویت حرکت کند که عقیده خوبی است.

او گفت: در بعد عملی هم یک اختلافاتی داریم، برای مثال مخالفان اعتقاد دارند که باید به دنبال سلطه گری باشند، اما ما به دنبال نفی سلطه گری هستیم، ما علاقه‌مند هستیم تا تمام ملت‌های جهان آزاد باشند؛ بنابراین نگاه نظری و عملی صددرصد مقابل یکدیگر هستند و اسلام برای موفقیت در عناصر بیرونی و خارجی و شکست دشمنان شعار‌هایی را داده است. در حال حاضر ما آزادی داریم، اما محدود است و گفتنی است که حق نظارت بر مسئولان در کشور ما نهادینه نشده است.

این کاندید ریاست جمهوری بیان کرد: استقلال داریم، اما سیاسی است و وابستگی داریم و استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم. بی کفایتی مسئولان باعث شده تا کام ما با عدالت سیراب نشود. معنویت داریم، اما آن معنویتی که به هستی و کانون هستی برسیم در جامعه ما وجود ندارد.

زاکانی تاکید کرد: جامعه‌ای می‌خواهیم که کاریکاتوری نباشد، اما در حال حاضر اینگونه است و باید جامعه بتواند شعار آزادی جمهوری اسلامی را تحقق بخشد و اجازه گردن کشی در جامعه را ندهد و عدالت و معنویت را تامین کرده و آن را پیشرفته کند؛ اساس حرکت خود را مبتنی بر عقلانیت، معنویت و خلاقیت در جهت ایجاد عدالت گذاشته ایم.

او بیان کرد: وقتی اینگونه نگاه کردیم، در حقیقت اساس را بر این مبنا گذاشته ایم که یک تحول همه جانبه‌ را دنبال می‌کنیم، نه یک تحول تک بعدی. دنبال کردن همه کار‌ها با یکدیگر باعث می‌شود تا سال اول مردم متوجه شوند که کشور تغییر کرده و سال چهارم مردم متوجه شوند که تغییر و تحول بزرگی در جامعه رخ داده است، بنابراین راه ما به میدان آوردن مردم بر محور نخبگان است.

این کاندید ریاست جمهوری افزود: در عرصه جهانی و منطقه‌ای مهم‌ترین کارمان این است که ایران را بسازیم و اگر ایران را از بعد معنوی و مادی ساختیم باید بدانیم که قطب اساسی شکل گرفته است، اما در این زمینه رقبای داخلی داریم که از بعد نظری و عملی دچار اختلاف هستیم، برای مثال از بعد نظری آنان اعتقاد دارند که ما دست خالی هستیم و باید از کشور‌های دیگر اداره جامعه را تقلید کنیم و وابستگی را باید بپذیریم تا بتوانیم حیات خود را تضمین کنیم، اما در مقابل این امر ما سرمایه بزرگی مانند اسلام، انگیزه، سرمایه انسانی فکور و نخبه و ... داریم و باید از توانایی خودمان استفاده کنیم و دارای امکانات گسترده‌ای هستیم.

زاکانی اضافه کرد: عملا این افراد قائل هستند که یک طایفه جدا از مردم هستند و خود را نژاد متفاوتی می‌بینند و با فساد برخورد نمی‌کنند و آزادی‌ها را بر نمی‌تابند. همچنین قرار بود که در سال ۷۱ دانشگاه‌ها غیر سیاسی شوند، اما ما مخالف این امر بودیم و رهبر معظم انقلاب هم این امر را لعنت شده بر شمردند و گفتنی است که آقای روحانی یک طایفه و نژاد و خاصی است و هیچ وقت این افراد را در قالب پاسخگو ندیده ایم.

او بیان کرد: حضرت امام فرمودند من خادم جامعه هستم و رهبر هم فرمودند بنده نوکر مردم هستم و باید گفت که این تفکر یک تفکر اصلی برای ساخت کشور است؛ بنابراین دو رقیب خارجی و داخلی داریم.

زاکانی تصریح کرد: با روشنگری و آگاهی به جامعه باید رقبای داخلی را از صحنه بیرون کنیم، این افراد عقیده دارند که اگر مردم به ما رای دهند خوب هستند و اگر ندهند بد هستند، اما در ۴ سال دولت اقدام و اصلاح با شعار ایران پیشرفته باید ۴ رویکرد تحولی عمده را دنبال کنیم، رویکرد اقتصاد به عنوان فوریت اولویت ماست، رویکرد فرهنگ و اجتماع تحولی که رویکرد اولویت ماست، رویکرد سوم سیاست و امنیت است که ضرورت ماست، سیاست خارجی رویکرد چهارم ماست که برای ما فرصت است.

او افزود: دولت کنونی در دوران کرونا گفت که به پیرمرد و پیرزن‌ها نرسید تا فوت کنند و فرصت ما را نگیرند، اما در دوره ما چنین چیزی نخواهد بود و فرهنگ را زیر بنا خواهیم کرد.

او گفت: دو رویکرد فوریتی که اقتصاد و مدیریت است دو کانون را مدنظر را قرار داده ایم و بجای عوارض به ریشه یابی می‌پردازیم، چرا که اقتصاد ما دولتی است، در دولت آتی اصلاح دولت در جهت تمرکز زدایی یعنی چالاک کردن دولت با یک بازآمایش سرزمینی باشد و توسعه همه جانبه برای هر شهرستان را با ماموریت خاص تعریف کنیم.

مشکل اشتغال نداریم، مشکل فکر نکردن داریم

زاکانی ادامه داد: سال ۹۲ دولت روحانی تلاش کرد و متوجه شد که عدم رشد اقتصادی ۸ درصد در کشور به علت این بوده که ۵۷.۵ درصد بانک تلاش نکرده است؛ بنابراین جهش تولید، نظام تولید، توزیع تا مصرف و بحث صادرات مهم است، بودجه صادرات با ۱۵ کشور اطراف ۱۱۴۳ میلیارد دلار است که سهم ما ۲ درصد، یعنی ۶۰۰ میلیون دلار است که این امر فاجعه است، برای جهش تولید ۹ پیشران را در نظر داریم که شامل نفت، گاز، پتروشیمی، مسکن، صنایع دریایی، خودرو، فولاد و زیرساخت‌های کشور به خصوص زیر ساخت‌های ریلی است. نفت یک سرمایه بین نسلی است و نباید آن را بخوریم.

دانشگاه باید متحول شود

او بیان کرد: در کشور کره ۹۹.۹ درصد کارگاه‌ کوچک و متوسط وجود دارد. ما مشکل اشتغال نداریم بلکه مشکل فکر نکردن داریم و در حال زمین زدن مردم هستیم.

زاکانی تاکید کرد: دولت به جای تولید پلیمر به سمت تولید متانول رفته؛ بنابراین در این زمینه هم رشد نکرده ایم. در فرهنگ ۴ رکن را مورد بحث قرار دادیم که یکی از آن تعلیم و تربیت مانند آموزش و پرورش، خانواده، دانشگاه و ... است و بدون آن نمی‌توان کاری در جامعه انجام داد و با وجود آن جامعه را می‌توان رشد داد. امروزه ۹۹ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش اختصاص داده شده که ۹۶.۵ درصد آن مربوط به حقوق معلمان است، پس معیشت معلمان و مابقی کادر آموزش و پرورش چه می‌شود؟ همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده و موتور محرکه کشور به رشد دانشگاه‌ها وابسته است و دانشگاه سررزیر فناوری به صنعت است؛ بنابراین دانشگاه باید متحول شود و مسئولیت پذیر باشد.

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: با همه اپلیکیشن‌های خارجی موافق هستیم، اما به شرط آنکه در داخل کشور بیایند و به ما احترام بگذارند؛ بنابراین کانون سوم، یعنی تعلیم و تربیت کانون اساسی ماست.

توزیع امکانات در کشور ما به خوبی صورت نمی‌گیرد

زاکانی بیان کرد: توسعه سلامت، نشاط و رفاه اجتماعی کانون چهارم ماست، جامعه را به ۳ دهک ۲۵ میلیون، ۴ دهک ۳۴ میلیون و سه دهک ۲۵ میلیون تومان تقسیم بندی کرده ایم.

او افزود: او افزود جامعه پزشکی در حال خدمت است، اما برخی در همه جهان خیانت می‌کنند، برای مثال کرونا را به راحتی می‌شود شکست داد، اما اینگونه نشد و باید گفت که مسئولیت اصلی این بیماری بر عهده رییس جمهور است نه اینکه کمر وزارت بهداشت در این زمینه شکسته شود، باید گفت که امکانات در جامعه ما به خوبی وجود دارد، اما توزیع آن خیر.

طی ۴ سال می‌توان مافیای اعتیاد را سرنگون کرد

این کاندید ریاست جمهوری گفت: در نکته بعدی روی نشاط و ورزش همگانی و پهلوانی و قهرمانی در دولت آتی تمرکز می‌کنیم و در این زمینه ۱۶ هزار دلار روی ورزش یعنی افزایش تولیدات سرمایه گذاری کرده ایم و اگر پیشکسوتان در این زمینه پشتیبان شوند ورزش ما به صورت کلی متحول خواهد شد.

زاکانی افزود: پشت ریشه اعتیاد مافیاست و طی ۴ سال می‌توان آن را سرنگون کرد، کانون پنجم راجع به محیط زیست است، کانون ششم ناظر به تحکیم خانواده و جمعیت خواهد بود و این موضوع حیاتی و حیثیتی برای ماست، نرخ جمعیت ما در حال پیر شدن است.

او تاکید کرد: در تحول سوم ناظر به سیاست و امنیت کار می‌کنیم و همه فعالیت‌های خود را با مشارکت نخبگان کشور، اساتید دانشگاه و ... انجام خواهیم داد. قانون ما مانند قانون فرانسه باید فهرست بندی داشته باشد و ۳۰ درصد فرانسه قانون گذاری می‌کنیم و طی ۳ سال با کمک دولت، شورای نگهبان، دستگاه قضایی و ... تمام قوانین را متحول می‌کنیم.

باید گردن، گردن کلفت‌ها را شکست

زاکانی اضافه کرد: کانون بسط آزادی‌های مدنی رکن بعدی است، اصل ۲۷ قانون آزادی برای حق اعتراض است که در ۹۰۰ شهرستان دارای نماز جمعه از نخبگان و مسئولان دعوت می‌کنیم تا به درخواست مردم رسیدگی کنند.

او گفت: باید گردن افرادی که آبان ۹۸ را زمینه سازی کردند شکست. حریم خصوصی مردم برای ما خط قرمز قطعی است.

زاکانی یادآوری کرد: ایرانیان خارج از کشور سرمایه هستند، نه تهدید. آیا دولت خجالت نمی‌کشد که بگوید از آنان در سراسر کشور حمایت کرده است؟. نگاه به شرق برای ما یک اصل است، با چین و روسیه مبتنی بر منافع ملی خود قرارداد ۱۰ ساله خواهیم بست. از آنجایی که مبارزه با فساد گام اول ماست، معتقد هستم که باید گردن، گردن کلفت‌ها را شکست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار