بهره برداری از ۷۸ پروژه کشاورزی ودامپروری در استان کرمان

رئیس جهاد کشاورزی کرمان گفت: بیش از ۷۸ پروژه در حوزه‌های مختلف کشاورزی با ایجاد اشتغال برای هزار و ۴۶۷ نفر در سطح استان به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،عباس سعیدی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:بیش از ۷۸پروژه در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله آب، خاک، دامپروری، شیلات، تولیدات گیاهی وگلخانه‌ها قابل افتتاح و بهره‌برداری هستند که سرمایه‌گذاری صورت گرفته  در این زمینه  بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان است و برای هزار و ۴۶۷ نفر این پروژه‌ها در سطح استان ایجاد اشتغال می‌کنند.

اوافزود: طرح‌های قابل افتتاح هفته جهاد کشاورزی در کرمان شامل ۵۴ طرح آب و خاک، ۱۲ طرح دامپروری، یک طرح شیلات، سه طرح صنایع غذایی و تکمیل و هفت طرح تولیدات گیاهی  است که بهره برداری از این طرح‌ها موجب ایجاد هزار و ۴۶۷ شغل در کرمان می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: ۵۳ طرح آب و خاک طی هفته جهاد کشاورزی با اعتبار بیش از ۴۳۶ میلیارد ریال که حدود ۳۱۱ میلیارد ریال آن از اعتبارات دولتی است، به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: همچنین طرح‌های آب و خاک قابل بهره برداری در هفته جهاد کشاورزی در کرمان شامل ۲۶ طرح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، پنج باب استخر ذخیره آب، ۱۱ طرح انتقال آب، مرمت ۱۰ رشته قنات و تکمیل یک سد خاکی است.

اوافزود: هزار و ۳۶۱ هکتار اراضی از کشاورزی استان کرمان با افتتاح این طرح‌ها به سیستم آبیاری نوین مجهز، هزار و ۷۵۰ مترمربع استخر ذخیره آب احداث، هزار و ۸۵۰ متر از قنوات مرمت و لایروبی، بیش از ۱۵ کیلومتر کانال آبرسان به منظور انتقال آب احداث و یک سد خاکی به حجم ۱.۵ میلیون متر مکعب تکمیل شده است.

سعیدی گفت: سیستم‌های نوین آبیاری در ۲۶ باغ و مزرعه استان کرمان به مرحله اجرا در آمده و به منظور اجرای این طرح‌ها افزون بر ۲۹۹ میلیارد ریال هزینه شده که بیش از ۱۸۷ میلیارد ریال آن از اعتبارات دولتی است.

اوافزود: پنج باب استخر ذخیره آب کشاورزی در هزار و ۷۵۰ مترمربع با جذب هزار و ۳۰۶ میلیون ریال اعتبار دولتی و ۱۱ طرح انتقال آب به طول ۱۵ کیلومتر با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال که بیش از ۲۲ میلیارد ریال آن از اعتبارات دولتی است در هفته جهاد کشاورزی در استان کرمان به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طرح اصلاح و لایروبی ۱۰ رشته قنات استان کرمان به طول هزار و ۸۵۰ متر با هزینه کرد بیش از ۱۰ میلیارد ریال که حدود پنج میلیارد ریال آن اعتبارات دولتی است و یک سد خاکی به ظرفیت ۱.۵ میلیون مترمکعب با هزینه کرد ۹۵ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های قابل افتتاح است.

او با بیان اینکه ۱۲ طرح دامپروری با هزینه کرد بیش از ۷۱۹ میلیارد ریال با ایجاد ۱۸۵ شغل به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان کرمان به بهره برداری می‌رسد بیان داشت: سه طرح پرورش گاو شیری با ۱۶۰ راس دام و ظرفیت تولید سالانه هزار و ۱۵۰ تن شیر، سه طرح پرواربندی گوسفند با ظرفیت ۲ هزار و ۴۳۵ راس برای تولید ۱۱۱ تن گوشت، سه طرح پرورش بوقلمون با ظرفیت ۱۷ هزار و ۵۰۰ قطعه برای تولید ۲۰۵ تن گوشت، طرح پرورش بلدرچین با ظرفیت ۱۰۹ هزار قطعه و یک طرح پرورش مرغ تخم گذار به ظرفیت ۴۵۰ هزار قطعه و طرح پرورش شترمرغ ۲۰۰ قطعه‌ای و یک طرح شیلات با ظرفیت چهار تن از جمله این طرح‌ها است.

سعیدی تصریح کرد: سه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز با هزینه کرد ۲۵۸ میلیارد ریال شامل یک واحد سردخانه و بسته بندی خرما به ظرفیت هزار و ۳۰۰ تن، یک مجتمع صنعت دارویی کرمان، یک واحد بسته بندی انواع آرد و غلات به ظرفیت ۲۰ تن آرد از جمله طرح‌هایی هستند که طی این هفته در کرمان به بهره برداری می‌رسند.

اوافزود: هفت طرح تولیدات گیاهی با هزینه کرد بیش از ۱۶۱ میلیارد ریال در کرمان به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح این طرح‌ها ۴۵ شغل ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این طرح‌ها شامل هفت واحد گلخانه با ظرفیت تولید هزار و ۵۱۵ تن سبزی و صیفی و ۲۰۰ هزار کاکتوس در استان کرمان است.

اوافزود: در رابطه با بحث دامپروری نکته‌ای که اهمیت پیدا می‌کند امروز در حوزه پرورش مرغ گوشتی است با توجه به اینکه از سال ۹۲ به بعد صدور مجوز پرورش مرغ گوشتی در استان کرمان صورت نگرفته بود و در کشور ممنوع و سامانه آن بسته بود و با پیگیری های صورت گرفته تامین گوشت مرغ گوشتی در استان کرمان سامانه صدور مجوز‌ها باز شده است وتا امروز بیش از ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار قطعه مجوز صادر شده است امکان صدور مجوز هنوز وجود دارد و همه کسانی که می خواند در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشند این امکان وجود دارد.

سعیدی تصریح کرد: با توجه به کسری مرغ گوشتی استان کرمان واینکه استان‌های سیستان و بلوچستان استان‌های همجوار می‌توانند و مرغشان را از طریق استان کرمان تامین کنند و این فرصت سرمایه‌گذاری فراهم شده است و کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند به سامانه نظام مهندسی استان یا جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

اوافزود: خشکسالی شدید که امسال در استان کرمان اتفاق افتاد باعث خسارت زیادی هم به محصولات زراعی و هم به محصولات باغی استان  شد و محصولات باغی از جمله گردو، پسته ومحصولات سرد سیری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دچار خسارت شدند مادر حال پیگیری هستیم تا تسهیلات بانکی را در اختیار بهره برداران قرار دهیم وخشکسالی امسال روی حوزه دامپروری تاثیر گذاشته ومراتع هم دچار خشکسالی شده اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.