پایان ۱۴۰۰؛ پایان ساماندهی بستر کشف‌رود مشهد

تا پایان امسال ۳۰۰ هکتار توسعه جدید در بستر رودخانه کشف رود انجام می‌شود و کار ساماندهی به اتمام می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پس از اینکه از آذر ۹۸ مدیریت سامان دهی کشف رود به فرماندهی شهرداری مشهد و با همکاری سایر دستگاه‌ها وارد فاز جدیدی شد، کار اجرایی و پیشگیرانه در شهرداری مشهد کلید خورد و به گفته متولیان حوزه سامان دهی کشف رود مبلغی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان برای احیای این بستر برآورد شد.

ساخت تصفیه خانه سپتاژ، ساماندهی رودخانه از کلات تا خین عرب و قازقان، حفاظت از رودخانه با نصب دیوار‌های پیش ساخته و تابلو‌های هشداردهنده و به کارگیری پیمانکار حفاظتی، ساخت و نگهداری از فضای سبز، انجام مطالعات برای طول رودخانه، تحویل گیری زمین‌های مازاد بستر و برنامه ریزی و مطالعات برای ساخت تصفیه خانه‌های متعدد از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری مشهد در این مدت انجام داده است اما آنچه هنوز به عنوان یک معضل اساسی در ناحیه کشف رود به چشم می‌خورد فعالیت موتورتلمبه‌ها در برخی قسمت‌های کشاورزی است که گویا اخطار، تذکر و برخورد‌های قهری و بازدارنده کمکی به توقف فعالیت آن‌ها نکرده و به اهرم فشاری بالاتر از این موارد نیاز است.


بیشتر بخوانید


پایان سال، اتمام ساماندهی بستر کشف رود

عبدالله سلطان احمدی مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد گفت: تا پایان امسال ۳۰۰ هکتار توسعه جدید در بستر رودخانه کشف رود انجام می‌شود و کار ساماندهی به اتمام می‌رسد.

او با بیان اینکه امسال ۶۰ هکتار توسعه فضای سبز انجام شده است افزود: ۴۰ هکتار از بستر چاله کنده و آماده کاشت است که فعلا به دلیل گرمای زیاد هوا امکان کاشت در این مساحت وجود ندارد.

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد ادامه داد: در گذشته نیز حدود ۱۷۰ هکتار فضای سبز ساخته شده بود که با مجموع ۶۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده از ابتدای سال تاکنون مجموعا ۲۳۰ هکتار فضای سبز تا به امروز ایجاد شده است.

سلطان احمدی بیان کرد: داخل محدوده حریم مشهد هیچ موتور تلمبه‌ای فعال نیست و همه موتور تلمبه‌ها سامان دهی شده اند به عبارتی در طول ۵۴ کیلومتر از پل شاهنامه تا آزادراه شمالی در شرق هیچ موتور تلمبه‌ای وجود ندارد.

او با بیان اینکه از آزادراه شمالی تا قازقان نیز در سه نوبت شرکت آب منطقه‌ای اخطاریه داده است تصریح کرد: ما آمادگی داریم پس از صادر شدن مجوز‌های لازم برای جمع آوری موتور تملبه‌ها در ۲۷ کیلومتر باقی مانده هم اقدام کنیم.

فعالیت غیرمجاز ۱۴۰ موتور تلمبه

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد تاکید کرد: به عبارتی از ۸۱ کیلومتر مسیر در حوزه اختیار ما در ۵۴ کیلومتر موتور تلمبه‌ای وجود ندارد و تنها در ۲۷ کیلومتر آخر موتور تلمبه وجود دارد که در این‌ خصوص نیز اخطار و تذکرات لازم داده شده است و ما منتظر اخذ مجوزات لازم از سوی شرکت آب هستیم و به محض اعلام شرکت آب ما آمادگی پشتیبانی را داریم.

سلطان احمدی اظهار کرد: در ۲۷ کیلومتر انتهایی تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ موتورتلمبه غیرمجاز فعالیت دارند؛ درباره سپتاژ نیز این خبر خوش را می‌دهیم که در سپتاژ از ماه آینده وارد مرحله تصفیه شیمیایی خواهیم شد و تا آخر آذرماه نیز تمام تصفیه خانه وارد مدار می‌شود و از این تاریخ در حوزه سپتاژ آب آلوده نخواهیم داشت.

حذف موتور تلمبه‌ها با ساخت تصفیه خانه

حسین علی میرزایی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این باره با بیان اینکه اکنون نیروی گشت و نظارت آب منطقه‌ای در همه مسیر وجود دارد گفت: احکام دادستانی هم صادر شده است؛ هرزمان شهرداری اعلام آمادگی کند و تجهیزات خود را بیاورد برای جمع آوری موتورتلمبه ها ما نیز پای کار هستیم.

او با بیان اینکه راه حل نهایی برای پایان کار موتور تملبه ها، ساخت تصفیه خانه و جمع آوری فاضلاب به صورت اصولی است افزود: در همین راستا برای ساخت تصفیه خانه در این منطقه فراخوان زدیم تا اصولی و استاندارد فاضلاب تصفیه شود؛ امیدواریم تا دو ماه آینده پیمانکارش مشخص شود تا ظرف یک سال ساخته و برای همیشه معضل موتورتلمبه‌ها حل شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به بهره برداری از تصفیه خانه در منطقه اولنگ ظرف دو ماه آینده ادامه داد: در جمع آوری موتورتلمبه‌ها برنامه و مدیریت با شهرداری است و دادستانی اخطار‌ها را صادر کرده است؛ شهرداری هرزمان اعلام آمادگی کند ما هم پای کار هستیم.

منبع: شهرآرانیوز

انتهای پیام:ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار