در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش شفافیت اطلاعاتی با انتشار صورت های مالی سازمان بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: افشای صورت‌های مالی توسط سازمان بورس، سبب افزایش شفافیت اطلاعاتی می‌شود و براین اساس مردم متوجه منابع و مصارف سازمان بورس خواهند شد.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، سازمان بورس چه نهادی است؟ و بودجه این سازمان بورس از چه نهادی تامین می‌شود؟، اظهار کرد: سازمان بورس موسسه غیر دولتی است که به عنوان شخصیت حقوقی شناخته می‌شود و در بحث مالی نیز مستقل است و از طریق دولت و یا سازمان‌های دیگر بودجه‌ خود را تامین نمی‌کند.

او بیان کرد: در حال حاضر سازمان بورس به افشای صورت‌های مالی پرداخته و می‌توان از این طریق صورت‌های مالی را نظاره کرد و درآمد‌های سازمان بورس از طریق کارمزد‌هایی که دریافت می‌شود، به عنوان حق نظارت سازمان تامین می‌شود.


  • بیشتر بخوانید

 عقب گرد مجدد بازار سرمایه/ خودرویی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند


او افزود: یکی دیگر از راه‌های تامین بودجه سازمان بورس، از طریق حق پذیرش شرکت‌ها است که شرکت‌ها حق پذیرش، پرداخت می‌کنند و سایر درآمد‌های جانبی نیز ممکن است داشته باشند که در صورت‌های مالی خواهد آمد. کانونی برای افشا و شفافیت صورت‌های مالی سازمان بورس وجود ندارد.

آسایش گفت: سال گذشته، در مجلس طرح‌هایی پیشنهاد شد که قرار بود به سازمان بورس اعلام شود و بر مبنای آن سازمان بورس دستور شفافیت در صورت‌های مالی بدهد. زیرا، سازمان بورس، سازمانی بالاتر از بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است و افراد بسیار زیادی در بازار بورس و فرابورس فعالیت می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه ساختار بازار سرمایه را تشریح کرد: در راس و بالاتر از همه شورای عالی بورس قرار دارد که در شورای عالی بورس، به مباحث کلان و نظارت کلی بر بازار‌های اوراق بهادار می‌پردازند. زیر مجموعه شورای عالی بورس، سازمان بورس قرار دارد و زیر مجموعه‌های سازمان بورس شامل، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و سایر نهاد‌ها و صندوق‌ها است.

او بیان کرد: سازمان بورس تقریباً با ۵ نفر هیئت مدیره که توسط شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند و در بخش‌های غیردولتی فعال هستند، مدیریت می‌شود.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، انتشار این صورت‌های مالی چه فوایدی دارد؟، اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس، باید شفافیت و افشای اطلاعات در صورت‌های مالی صورت گیرد. اگر افراد بخواهند در بازار‌هایی مثل، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس شفافیت اطلاعاتی داشته باشند باید صورت‌های مالی این بازار‌ها را که بر روی سایت کدال (codal.ir) افشا می‌شود، بررسی کنند.

او بیان کرد: با افشای صورت‌های مالی که توسط سازمان بورس صورت گرفت، شفافیت اطلاعاتی ایجاد شد و مردم فهمیدند که سازمان بورس چه منابع و مصارفی دارد و انتشار این اطلاعات با شفافیتی که در رابطه با سازمان بورس صورت می‌گیرد، مدیران سازمان بورس را در قبال تصمیماتی که می‌گیرند پاسخگوتر می‌کند که در نهایت کارایی بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

آسایش گفت: انتشار صورت‌های مالی قدم اولیه و بسیار خوبی در جهت افرایش کارایی بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در سال ۹۹ با تمام فراز و نشیب‌های موجود در بازار سرمایه و با توجه به اینکه افراد زیادی متحمل زیان شدند، اما اتفاقات مثبتی نیز رخ داد که نباید آن‌ها را نادیده بگیریم؛ اما به طور کلی بحث انتشار اطلاعات قدم مثبتی برای بازار سرمایه است و امیدواریم که این روند ادامه‌دار باشد. همچنین امیدواریم در آینده، به صورت شفاف اطلاعات نهاد‌های مالی، چه اطلاعاتی مالی و یا غیر مالی قابل رویت باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار