آیا خواب‌ها می‌توانند وقایع آینده را پیش بینی کنند؟

بر اساس شواهد یک مطالعه جدید، رویاها از فرآیندی حاصل می‌شوند که اغلب ترکیبی از تجربیات متعدد زندگی و پیش بینی وقایع آینده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ۵۳.۵ درصد از خواب‌ها با حافظه در ارتباط هستند و تقریبا ۵۰ درصد از گزارش‌های دارای منبع حافظه به چندین تجربه در گذشته مرتبط بوده‌اند. این مطالعه همچنین نشان داد که ۲۵.۷ درصد از خواب‌ها مربوط به وقایع خاص قریب‌الوقوع بوده و ۳۷.۴ درصد خواب‌ها با منبع رویداد آینده علاوه بر این به یک یا چند خاطره خاص از تجربیات گذشته مربوط می‌شود. رویا‌های صادقانه یا آینده گرا در اواخر شب به نسبت متداول‌تر می‌شوند.

ارین وامسلی، محقق اصلی این مطالعه که دکترای علوم اعصاب شناختی دارد و دانشیار گروه روانشناسی و برنامه علوم اعصاب در دانشگاه فورمن در گرینویل کارولینای جنوبی است، می‌گوید: انسان‌ها برای درک معنای رویا‌ها هزاران سال تلاش کرده‌اند. ما شواهد جدیدی ارائه می‌دهیم که نشان می‌دهد رویا‌ها عملکرد پردازش حافظه را منعکس می‌کنند. اگرچه از مدتها قبل مشخص شده است که رویا‌ها بخشی از تجربه‌های گذشته را شامل می‌شوند، اما داده‌های ما نشان می‌دهد رویا‌ها نیز وقایع احتمالی آینده را پیش بینی می‌کنند.

در این مطالعه ۴۸ دانشجو برای ارزیابی خواب شبانه با استفاده از سونوگرافی شب را در آزمایشگاه گذرانده بودند. در طول شب شرکت کنندگان ۱۳ بار از خواب بیدار شدند تا از تجربیات خود در هنگام شروع خواب، خواب REM و خواب غیر REM گزارش دهند. صبح روز بعد شرکت کنندگان منابع بیداری هر یک از خواب‌های گزارش شده در شب گذشته را شناسایی و توصیف کردند. در مجموع ۴۸۱ گزارش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وامسلی می‌گوید این توصیف جدیدی از چگونگی ترسیم رویا‌ها به طور همزمان از منابع مختلف بیداری با استفاده از بخش‌هایی از تجربه گذشته برای ساخت سناریو‌های جدید پیش بینی وقایع آینده است.

به گفته وامسلی افزایش متناسب رویا‌های صادقانه در اواخر شب ممکن است ناشی از مجاورت زمانی با حوادث آینده باشد. در حالی که این رویا‌ها به ندرت وقایع آینده را واقع بینانه به تصویر می‌کشند با این وجود فعال سازی و ترکیب مجدد قطعات حافظه مربوط به آینده می‌تواند عملکردی سازگارانه داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۴:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
در عالم خواب،اگر اهدا کننده ای به (شخص بزرگواری اهدا کند)شخصی علم و دانش،بینش و طرز،و آموزش و طریقت،و...
از اهدا شده اش درست اختیار و از در بندش سواستفاده ای نکند به اکثر وقایع آگاهی پیدا میکند.
صد راز عریان یافتند و دریغ
در حسرت فهم حتی یک راز ماندند دریغ
تو ای کاشف راز همچنان ماندی دریغ
گفتم همان اول مطلب از ماندنت در این....
Iran (Islamic Republic of)
Vatanshad
۱۰:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
مخلوقات با چشمانشان همیشه پیش رویشان را میبینند .وهیچ مخلوقی پشت سر خودرا نمیبیند.یعنی چشم ها به هر سمتی که نگاه کنند آن سمت رو به رو است .حتی وقتی برمیگردند !!.درعالم خواب ، خوابی که کسان می بینند راجع به آینده است حتی اگر اشخاص فوت شده را در خواب بینند.هیچ رویا وخوابی راجع به گذشته نمیتواند باشد.واین دیدن تاویل وتعبیر است ،نه پیشگویی.
یعنی آنچه در آینده واقع میشودو در کتاب قدیم وبی برگشت ثبت است وبر سر شخص بیننده خواهد آمد در مرئی ومنظرش ظاهر میشود اگر شیرین باشد خود اتفاق واگر تلخ باشد تاویل یا تشبیه اتفاق برایش متجلی میشود.اما افراد ظاهربین به این حقایق باور ندارند ودر تاریک خانه دانسته های بی پایه واساس خود تعاریف غلط از خواب دیدن دارند.وآن دانش بی بینش را علمی مینامند.
ما که به قران معتقدیم خواب را خبر از آینده میدانیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
لطفا بهتر ترجمه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
بستگی داره روح بتونه به کدوم طبقه آخرت برسه و هر چی به طبقات بالاتر نفوذ کنه واقعیات و آینده بیشتری رو میبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
من بیشتر خوابهام همیشه صادق بوده و اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
واقعاً بعضی از خواب ها در بیداری دقیقا یا شبیه همان خواب اتفاق میافته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا خوابها نشانه ای دارد .