قطعی برق در زمان امتحانات؛ معضلی برای دانشگاه ها/ وزارت علوم برای رفع این معضل چه برنامه‌ای دارد؟

قطعی برق در زمان امتحانات؛ معضل فعلی دانشگاه‌های کشور بوده که وزارت علوم در این خصوص تدابیری اندیشیده است.

به گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پی شیوع ویروس کرونا در ایران از اوایل اسفندماه سال ۹۹ آموزش‌های مجازی اهمیت دوچندانی در سراسرجهان پیداکردند و به سرعت وارد حوزه آموزش‌های رسمی مدارس و دانشگاه‌ها و جایگزین تدریس و تحصیل حضوری دانشگاهی شدند.

اما استفاده از فضای مجازی برای تعلیم و تربیت دانشجویان و دانش آموزان در سراسر کشور علی رغم کمک رسانی در دوران کرونا برای جبران عقب ماندگی محصلان از دروس، چالش‌هایی را هم برای قشر دانشگاهی به وجود آورد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استفاده ناچار از فضای مجازی در دوران کرونا این بود که به علت آشنایی کم دانشگاهیان با آموزش‌های مجازی شاید بیشتر وقت دانشجویان در خصوص یادگیری دروس صرف یادگیری درباره نحوه استفاده از فضای الکترونیکی می‌شد تا دانشجویان و استادان بدانند که چگونه باید از این آموزش نوظهور استفاده کنند و سطح سواد خود را در آن خصوص افزایش دهند.

به مرور تمامی استادان و دانشجویان کم و بیش با این فضا آشنا شده اند و دیگر نگرانی از بابت شرکت در کلاس‌های مجازی ندارند، در حالی که همین موضوع در اوایل استفاده از آموزش‌های مجازی جامعه دانشگاهی را با نگرانی رو به رو کرده بود و به همین ترتیب برخی از دانشجویان ساکن در مناطق محروم به علت اینکه به اینترنت و ابزار الکترونیکی دسترسی نداشتند اقدام به حذف ترم کردند تا بتوانند با رفتن به سرکار برای ترم‌های بعد از آن امکانات لازم را جهت شرکت در کلاس‌های مجازی فراهم کنند.

البته ناگفته نماند که تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور هم با حمایت وزارت علوم درصدد تهیه ابزار‌های مورد نیاز دانشجویان جهت پیشبرد اهداف آن‌ها برای بهره گیری از آموزش مجازی تلاش کردند و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافتند.

رفع مشکلات آموزش مجازی با سیاست‌های وزارت علوم

تا به امروز که ۳ ترم متوالی از برگزاری کلاس‌های مجازی دانشگاه‌های سراسر کشور و جهان می‌گذرد وزارت علوم و نهاد‌های مربوطه توانسته اند با تقویت زیرساخت‌های دانشگاه بسیاری از مشکلات را حل کرده و آن‌ها را به دست فراموشی بسپارند.

اما معضل اساسی پیش روی آموزش عالی کشور در حال حاضر قطعی برق حین امتحانات است که تا چند روز آینده شاهد برگزاری آزمون‌های پایان ترم تمامی دانشگاه‌های کشورهستیم که برخی از دانشگاه‌ها را با نگرانی روبه رو کرده، اما وزارت علوم در این خصوص با صدور اطلاعیه‌ای از دانشگاه‌ها خواستار شده تا استادان در طول ترم به ارزیابی دانشجویان بپردازند و تنها نمره پایانی را ملاک نمره اصلی قرار ندهند.

با این حال بیشتر دانشجویان همواره به دنبال کسب نمره کامل از درس‌های اخذ شده خود هستند و در این زمینه تلاش‌های بسیاری می‌کنند و حتی اگر ارزشیابی آن‌ها در طول ترم با نمره کامل مواجه شود، اما بازهم بخشی هر چند به میزان اندک شامل نمره پایانی می‌شود که در صورت قطعی برق دانشجویان تمام این بخش اندک از نمره را از دست خواهد داد و همین معضل دانشجویان زیادی را با نگرانی روبه رو کرده است.

قطعی برق در زمان امتحانات؛ معضل فعلی دانشگاه ها/ وزارت علوم برای رفع این معضل په برنامه‌ای دارد؟

از همین رو باشگاه خبرنگاران جوان معضل قطعی برق در حین امتحانات را از وزارت علوم پیگیری کرده که در ادامه می‌خوانید.

آزمون‌های چند مرحله ای، راهی برای قطعی برق حین امتحانات مجازی

علی‌اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان اظهار کرد: با توجه به اظهار نظر سخنگوی صنعت برق در خصوص اینکه «قبل از قطعی برق، دانشجویان تغییر محل دهند تا به امتحانات شان لطمه وارد نشود» باید گفت تمامی آن‌ها حرف‌های منطقی است.

او افزود: به دلیل سوء استفاده‌های رمز ارزی برای ماینینگ در کشور بحران برق ایجاد شده که نوعی سو مدیریت کشوری هم محسوب می‌شوند.

صفوی تصریح کرد: به دلیل بخش دیگری از سوء مدیریت‌ها در کشور دچار بحران‌های تحریمی و مشکلات اقتصادی هستیم. با وجود تمامی این موارد باید گفت که فعالان صنعت برق گزینه دیگری جز اظهار نظرات مبتنی بر تغیر مکان در زمان قطعی برق و امتحانات ندارند.

او درباره کنترل کارکنان صنعت برق در زمان امتحانات و جلوگیری از قطعی برق گفت: کارکنان صنعت برق در شهر‌ها اعلام کرده اند که هر خانه‌ای می‌تواند تشخیص دهد که چه ساعاتی از شبانه روز و در کدام از روز‌ها احتمال قطعی برق وجود دارد که اگر متناسب با مصرف دچار برق کم شوند با اولویت‌های ایجاد شده برای برخی از نواحی برق‌ها را قطع می‌کنند تا بتوانند نظمی را برای برق داشته باشند.

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: تکلیف نیاز‌های آموزش از راه دور و آموزش‌های الکترونیکی برای هر دو گروه دانشجویان و دانش آموزان در زمینه امتحانات و کلاس‌ها روشن است، اگر در زمان برگزاری کلاس‌ها برق خانه دانشجویان قطع شود، می‌توانند بعد‌ها ویس‌های ضبط شده را در سامانه گوش دهند، اما اگر این مشکل برای استاد به وجود آید جلسه آن روز کنسل خواهد شد.

صفوی بیان کرد: توصیه می‌کنیم که استادان امتحانات دانشجویان را در چند مرحله برگزار کنند تا قطعی برق، قطعی اینترنت و ... منجر به صدمه در میان محصلان نشود. امیدوارم با برگزاری آزمون‌های چند مرحله‌ای بتوانیم از این معضل بزرگ جلوگیری کنیم. باید تمامی قشر دانشگاهی این موضوع را جدی بگیرند تا همه بخش‌های امتحان در یک امتحان خلاصه نشود.

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: جدول قطعی برق به تمامی خانه‌ها داده شده است؛ بنابراین به گفته صنعت برق در زمان قطعی برق، دانشجویان و دانش آموزان از مکان خود تغییر محل دهند یا اینکه مدارس و دانشگاه‌ها در آن زمان‌ها امتحانات خود را تغییر دهند. این موضوعات بخشی از مشکلات مدیریتی، چالش‌های فنی و اقتصادی در کشور است که باید با همکاری، همدلی و درک متقابل به بهترین شیوه حل شوند.

این متخصص برق اضافه کرد: آموزش و پرورش باید اسم تمامی مدارس که در آن‌ها امتحانات نهایی برگزار می‌شوند را به صنعت برق اعلام کند تا در زمان قطعی برق در اولویت قرار نگیرند یا دانشگاه‌ها هم با انجام چنین کاری قطعی برق را به ساعات شب منتقل کنند، البته این موضوع زحمات زیادی را در پی دارد، ولی می‌تواند از چالش‌های موجود کم کند.

صفوی گفت: با تشکیل یک همکاری یا کمیته‌ای در هر شهرستان بین نمایندگان آموزش و پرورش و شرکت‌های توزیع برق و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توان تا حدودی از قطعی برق در هر ناحیه، جلوگیری کرد.

قطعی برق در زمان امتحانات؛ معضل فعلی دانشگاه ها/ وزارت علوم برای رفع این معضل په برنامه‌ای دارد؟

نگرانی دانشگاه علامه در خصوص قطعی برق حین امتحانات

شجاع احمدوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  اظهار کرد: در صورت واکسیناسیون دانشجویان هیچ محدودیتی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها نداریم.

او افزود: از آن جایی که یک تکنولوژی جدیدی را برای مجازی برگزار شدن کلاس‌ها فراگرفته ایم؛ بنابراین نباید آن را رها کرد و هم اکنون در حال صحبت با گروه‌ها هستیم تا آموزش‌های مجازی را حتی بعد از کرونا ادامه دهیم، اما گروه معارف مخالف این موضوع است.

احمدوند تصریح کرد: برخی از دروس نظری را می‌توانیم به صورت مجازی پیش ببریم، اما تا کنون هیچ تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته ایم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: کلاس‌های مجازی باعث شدند تا تمامی دروس با جلسات کامل یعنی ۱۶ جلسه برگزار شوند و این موضوع برای اولین بار در تاریخ دانشگاه اتفاق افتاده است.

او گفت: اگر در ترم‌های آتی بنا بر هر شرایطی نتوانیم تمامی ۱۶ جلسه از کلاس‌ها را برگزار کنیم از طریق آموزش‌های مجازی این روند را ادامه خواهیم داد و در این زمینه در حال گفتگو با دانشکده‌ها هستیم و هم اکنون دانشکده‌ها در حال آماده سازی خوابگاه‌ها و فعالیت‌های دیگر هستند تا بتوانند در زمان بازگشایی حضوری مشکلات را کاهش دهند.

احمدوند تاکید کرد: آموزش‌های مجازی باعث بروز هزینه‌های زیادی برای دانشگاه‌ها شده اند و به اینصورت دانشگاه‌ها این هزینه را از بودجه‌های دیگر تامین کرده اند و در این زمینه نیازمند حمایت مالی هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تمهیداتی برای قطعی برق در زمان امتحانات نیندیشیده ایم، اما یک الی دو نامه به وزارت نیرو و شرکت‌های برق منطقه‌ای ارسال کرده ایم تا در این زمینه رفع مشکل کنند.

احمدوند تاکید کرد: با وجود اینکه قطعی برق طی هفته اخیر کاهش پیدا کرده، اما نگرانی آن همچنان وجود دارد چرا که ساختار‌های دانشگاه علامه فاقد برق اضطراری است و در این زمینه معاونت آموزشی همچنان در تلاش است تا دانشجویان نگران قطعی برق در زمان امتحانات نشوند، اما تا این لحظه کار موثری انجام نشده است.

قطعی برق در زمان امتحانات؛ معضل فعلی دانشگاه ها/ وزارت علوم برای رفع این معضل په برنامه‌ای دارد؟

تدابیر وزارت علوم برای قطعی برق حین امتحانات

به همین علت لازم است تا اگر تا به این لحظه استادان دانشگاهی طبق مصوبات وزارت علوم یعنی به تدوین ارزشیابی مستمردانشجویان در طول ترم عمل نکرده اند در این فرصت باقی مانده تا آزمون‌های پایان ترم روش‌هایی را اتخاذ کنند تا بتوانند در صورت قطعی برق حین امتحانات نگرانی دانشجویان را کاهش دهند.

البته به گفته وزارت علوم اگر دانشگاه‌ها با این معضل رو به رو شدند، حتی می‌توانند با تعیین زمان دیگری مجدد از دانشجویان امتحان بگیرند و یا برای برون رفت از این مشکل ساعات امتحانی را تغییر داده و آن‌ها را به ساعات اولیه صبح موکول کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
eli
۱۷:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
وزیر علوم هم مثل روحانی نظرات خوبی میده اخه شما که بلد نیستی مشکی حل کنید لااقل حرف نزنید که مشکلاتمون زیاد نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام وقت تون به خیر،اون قسمت که گفتن دانشگاه ها با مجازی برگزار کردن کلاس ها متضرر شدن رو متوجه نمیشم،همون پول ترم شون رو مثل سابق میگیرن،نه آب و برق و.... هزینه داره براشون،تجهیزات شون مستهلک نمیشه،زمان امتحان هم روزی ۲ تا ۳ هزار تا کاغذ مصرف نمیکنن،.....از این سمت دانشجو کلی ضرر کرده بابت علمی که تازه درصدی شاید مفید باشه،منظورم فقط علم هست،نه ربط ش به اشتغال.
آخرین اخبار