تلاش شرکت‌های دانش بنیان برای رهایی از اقتصاد متکی به نفت

یکی از موثر‌ترین راه‌ها برای رهایی از اقتصاد متکی به نفت، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تکیه بر دانش توان داخلی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به شدت وضع زندگی افراد یک جامعه را در تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر کشوری برای بهبود زندگی مردم جامعه اش برنامه‌های اقتصادی متعددی را پیش خواهد گرفت. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به یک درآمد اقتصادی بالا، تمرکز بر منابع طبیعی موجود در داخل مرز‌های جغرافیایی کشور است که ایران به خوبی از این منابع طبیعی برخوردار است. نفت، مس، گاز و زغال سنگ تنها بخشی از دارایی‌های طبیعی کشور محسوب می‌شوند؛ بنابراین یکی از علل توجه دیگر کشور‌ها و در نهایت حمله به ایران در طول تاریخ، دستیابی و غارت همین منابع طبیعی بوده است.

از گذشته تا به امروز بخش اعظمی از تمرکز ایران برای تامین و رفع نیاز‌های مالی و اقتصادی اش، استفاده از منابع طبیعی بخصوص صادرات نفت خام بوده است این امر اقتصاد تک بعدی را برای کشور به همراه داشته، این در حالی است که نه تنها می‌توان از دیگر منابع طبیعی موجود برای رسیدن به اهداف اقتصادی بهره برد بلکه شرایط موجود و تحریم ایران توسط بسیاری از کشور‌ها برای عدم خرید نفت از ایران سبب شده است تا سیاستمداران برای تامین اعتبارات کشور، به دنبال قرار گرفتن در مسیر اقتصاد بدون نفت بوده و صرفا برای تامین مالی کشور به فروش و صادرات نفت متکی نباشند.

طبق گفته اقتصاددان‌ها بهترین راه برای کاهش وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی، تغییر نوع درآمد‌های دولت خواهد بود که برنامه‌های در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد که رهبر انقلاب اسلامی هم برای ایجاد چنین تغییری به شدت به اجرای این برنامه‌ها (اقتصاد مقاومتی) تاکید دارند.

یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی که در سال ۹۲ رهبر انقلاب به طور مشخص به آن اشاره کردند توجه به اقتصاد دانش‌بنیان بوده است. به عبارتی از نظر رهبر انقلاب منظور از اقتصاد دانش بنیان اقتصاد مبتنی بر دانش برای ارتقاء هویت ملی، قدرت سیاسی و استقلال کشور است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از پایه‌های اساسی و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان جوانان هستند؛ با توجه به اینکه ما نسبت به دیگر کشور‌های جهان از جمعیت تحصیلکرده بیشتری در رشته‌های مختلف علمی برخوردار هستیم به کارگیری استعداد این جوانان می‌تواند قرار گرفتن در مسیر اقتصاد دانش بنیان را برای ما هموار‌تر کند.

با استناد به گفته‌های ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۳۲ میلیون نیروی انسانی جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال در داخل کشور وجود دارند که با به کارگیری از آن‌ها می‌توان به این هدف رسید.

شرکت‌های دانش بنیان، صنایع خلاق و نوآور مکان مناسبی برای به کارگیری و حمایت از جوانان نخبه‌ای هستند که به شدت در پیشرفت اقتصاد دانش بنیان تاثیرگذار خواهند بود. در واقع شرکت‌های دانش بنیان و خانه‌های خلاق با هدف خلق ثروت از علم و تکیه بر دانش، از طریق ساخت یک محصول، ارائه خدمات و تجاری‌سازی سعی در برآورده کردن اهداف علمی و اقتصادی کشور دارند.

شرکت‌های دانش بنیان

اهمیت صنایع خلاق در رونق  حوزه گردشگری

اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به صنایع خلاق در کشور اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و شتابدهنده‌های صنایع خلاق، محل بسیار مناسبی برای رونق بخشیدن به حوزه اقتصادی، گردشگری و میراث فرهنگی خواهند بود.

او افزود: حمایت معاونت علم و فناوری از خانه‌های خلاق و شرکت‌های دانش بنیان سبب شده است تا در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی مشغول به کار شوند و با تبدیل ایده‌هایشان در خانه‌های خلاق به کسب و کار‌های نوآورانه، رونق بخشند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی افزود: معاونت علم و فناوری با ایجاد مراکز نوآوری خانه‌های خلاق، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ایجاد کارخانه‌های نوآوری که محلی برای توسعه کسب و کار هستند، سعی در حمایت از جوانان نخبه و کارآفرین کشور دارد تا از این طریق به اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ نوآوری در کشور سرعت بیشتری ببخشد، زیرا به کمک نخبگان و جوانان کارآفرین می‌توان از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان که تنها از مسیر نوآوری و فناوری میسر خواهد شد، رسید.

نقش پررنگ شرکت‌های دانش بنیان‌ در اقتصاد

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: امروزه شرکت‌های دانش بنیان‌ در اقتصاد نقش پررنگی دارند از نظر ما دانش بنیان فرهنگی است که می‌تواند مسائل خلق الساعه کشور را حل کند؛ به عبارتی در شرایط بحرانی باید بتوانیم به کمک این شرکت‌ها پاسخی سریع، قاطع و عملی برای مشکلات پیش آمده ارائه دهیم؛ برای مثال در مسئله کرونا ما به کمک شرکت‌های دانش بنیان توانستیم در حوزه‌های پزشکی به خوبی عمل کنیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در خصوص پیشبرد روند اقتصاد دانش بنیان بیان در کشور بیان کرد: حجم اقتصاد دانش بنیان در کشور ما به شدت رو به افزایش است، هرچند هنوز آمار سال ۹۹ به طور دقیق ارائه نشده است اما در سال ۹۸ فروش شرکت‌های دانش بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که پیش بینی می‌شود در سال ۹۹ این اعداد و ارقام طبق اطلاعات مالیاتی حداقل به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

فعالیت دانش بنیان

ایران جایگاه ۶۵ اقتصاد دانش بنیان در بین کشور‌های جهان

بنابراین یکی از راه‌های قرار گرفتن در مسیر اقتصاد دانش بنیان، خانه‌های خلاق و شرکت‌های دانش بنیان هستند که حمایت‌های مالی و معنویی از آن‌ها به شدت حائز اهمیت خواهد بود. به همین منظور بخشی از بودجه معاونت علمی به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌یابد. طبق گفته رئیس کمیسیون کسب وکار‌های دانش بنیان اتاق ایران در بودجه سال ۱۴۰۰ به زیست بوم دانش بنیان به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط توجهی ویژه‌ای شده است که خود این امر بسیار دلگرم کننده خواهد بود.

اقتصاد مبتنی بردانش یا همان اقتصاد دانش بنیان، با گسترش علم، دانش و مهارت نه تنها سبب رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی ناشی از فروش نفت خواهد شد بلکه از این طریق منجر به افزایش درآمد‌ها، کاهش تورم و حتی رفع معضی بیکاری جوانان خواهد شد. اما جایگزین شدن اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد متکی به نفت آنچنان کار ساده‌ای نبوده و در کنار تمام مراحلی که کشور در این مسیر مانند سرمایه گذاری در حوزه آموزش و منابع انسانی، رشد در سیستم نوآوری و ارتباطات و حتی فناوری اطلاعات داشته است، اما همچنان راه بسیار طولانی را برای رسیدن به این هدف درپیش دارد.

اما نکته امیدوارکننده این است که طی سال‌های اخیر جایگاه ایران در بین کشور جهان در اقتصاد دانش بنیان با رشد ۲۸ درصدی همراه بود است و طبق آخرین گزارشات ایران جایگاه ۶۵ اقتصاد دانش بنیان را بین کشور‌های جهان به خود اختصاص داده است.

درکنار تمام مشکلاتی که بر سر راه تحقق هرچه بیشتر اقتصاد دانش بنیان است، حمایت از جوانان و شرکت‌های دانش بنیان مسئله‌ای اصلی است که باید به شدت به آن توجه شود؛ با نظر به اینکه بسیاری از زیرساخت‌های اصلی برای تحقق این هدف مهیاست، باید با تمام توان برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.