کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش نرخ سود بین بانکی سبب افزایش نسبت p/e بازار سرمایه می‌شود

خبری زاد گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی، از یک طرف سبب کاهش نرخ بهره در اقتصاد و از سوی دیگر سبب افزایش نسبت p/e  بازار سرمایه می شود.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بین بانکی به  ۱۸.۲ درصد بر بازار سرمایه، اظهار کرد: سود بین بانکی  بیشتر به بحث عرضه و تقاضای بانک‌ها مربوط است و از آن جایی هم که شرایط رکودی در اقتصاد جامعه حاکم شده و به نسبت آن نیز  میزان تقاضای تسهیلات در کشور روند کاهشی به خود گرفته و از سمت دیگر  سقف تسهیلات دهی بانک‌ها توسط بانک مرکزی  مشخص می‌شود، مجموع این عوامل  سبب شده تا  تقاضا برای گرفتن وام در بانک‌ها کاهش پیدا کند.

او بیان کرد: بنا براین می‌توان گفت کمبود تقاضا از سوی بانک‌ها  چند دلیل عمده دارد که می‌توان به پاندمی کرونا، رکورد حاکم در اقتصاد، ابلاغیه بانک مرکزی به منظور در نظر داشتن یک سقف مشخص برای تسهیلات دهی ماهانه به بانک‌ها اشاره کرد، نا گفته نماند که  مسائل مذکور خود می‌توانند عاملی موثر بر کاهش تسهیلات گیری بین بانک‌ها شوند  به گونه‌ای که مشاهده می‌شود نرخ بین بانکی از بالای ۲۱ درصد اکنون   به ۱۸.۴ درصد رسیده است.

او افزود: تعدادی از کارشناسان می گویند که این امر چندان بر بازار سرمایه  اثر گذار نخواهد بود، اما بنده معتقد هستم چنین تغییراتی می‌تواند یک پالس مثبت و مستقیم برای  بازار سرمایه باشد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش نرخ سود بین بانکی اگر ادامه دار باشد سبب کاهش نرخ بهره در اقتصاد می‌شود، یعنی  بانک‌ها دیگر از پرداخت سود سپرده بالا خودداری خواهند کرد، که  به طور قطع چنین امری به مرور سبب افزایش  نسبت p/e   بازار سرمایه نیز  خواهد شد.

خبری زاد گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی  فقط بر نماد‌های بانکی تاثیر نخواهد  گذاشت بلکه کلیت بازار را در بر می‌گیرد، به گونه‌ای که امروز پس از انتشار این خبر شاهد بودیم که در ساعات پایانی معاملات بیشتر نماد‌ها در صف خرید قرار گرفت  و چند نماد بانکی نیز با رنج مثبت مواجه شدند.

او تصریح کرد: چند عامل سبب شد تا در بهمن  سال ۹۸ نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کند که می‌توان به بحث اپیدمی کرونا، اعمال تحریم شدید و ... اشاره کرد . بانک مرکزی هم هنگامی که  شرایط را مشاهده کرد به بانک‌ها مهلت داد تا پرداخت بدهی‌های خود را به سال آینده موکول کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: هر آن ممکن است با یک خبر مثبت اعم از مشخص شدن کاندید نهایی در بحث انتخابات یا برداشته شدن تحریم‌ها،  نرخ بین بانکی به سبب  کاهش رکود و افزایش تقاضا با رشد مواجه شود، اما امیدواریم بانک مرکزی شرایط را به نحوی مدیریت کند که بازهم با رشد این نرخ مواجه نشویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار