در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

خانه‌های هلال، خانه‌هایی کوچک برای ارتقای تاب آوری جامعه

خانه‌های هلال، گرچه خانه‌های کوچکی هستند، اما می‌توانند در صورت بروز حادثه با ارتقای تاب آوری جامعه کمک‌های بزرگی به افراد کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خانه‌های هلال که تحت نظر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، با امکانات و فعالیت های داوطلبانه در نقاط دور افتاده و روستایی با اولویت مناطق زلزله خیز ایجاد شده اند.

دلیل راه‌اندازی خانه‌های هلال، آموزش، توانمندسازی جوامع محلی برای افزایش تاب آوری در هنگام بروز حوادث، بلایای طبیعی و ترغیب مردم برای ساختن روستاها و شهرها پس از حوادث و بلایای طبیعی و بیشتر بر توان مردم محلی آن‌جا متکی است. بدین ترتیب که از طریق آموزش ابتدا فرد، سپس خانواده و در آخر مردم محله در برابر خطرات و بلایای طبیعی آمادگی پیدا کنند.

خانه‌های هلال احمر ساختاری داوطلبانه دارند که در سطح محلات روستایی و شهری توسط داوطلبان، خیران و نیکوکاران اداره می‌شوند. همه‌ افراد متقاضی فعالیت در خانه‌های هلال، می‌توانند در مواقع بحران در راستای اهداف جمعیت هلال احمر و حمایت از سلامت افراد جامعه از طریق آموزش‌های امدادی و اصول روش‌های ارائه خدمات مشارکت کنند. از دیگر کارکردهای خانه‌‌های هلال،  ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، توانبخشی، مشاوره‌ای و واکسیناسیون، جمع‌آوری کمک‌‏های نقدی و غیرنقدی مردمی در هنگام بروز حوادث و بحران‌های داخلی و خارجی، اجرای طرح‌ها و ‏پروژه‌های داوطلبی (امدادی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و حمایتی) و کمک به آسیب‌دیدگان حوادث و ‏سوانح فردی در نقاط محروم و دورافتاده کشور است.

خانه‌های هلال، خانه‌هایی کوچک برای ارتقاء تاب آوری جامعه

خانه‌های هلال در مکان‌هایی که دارای شهرداری یا دهداری هستند، تشکیل می‌شوند و ایجاد آن‌ها مستلزم درخواست از سوی این دو ارگان به شعب ‏یا دفاتر نمایندگی جمعیت هلال‌احمر شهرستان است و پس از تأیید رئیس شعبه، مسئول امور ‏جوانان شعبه، مسئول امور داوطلبان شعبه، مسئول امدادونجات شعبه، خزانه‌دار شعبه و یکی از ‏داوطلبان فعال شهرستان اعضای اصلی این خانه‌ها خواهند شد. ایجاد فضای مورد نیاز برای خانه های هلال به منظور فعالیت، توسط دهداران، شهرداران و خیران انجام می‌شود. فعالیت‌های این خانه‌ها در شهرها می‌تواند در مکان‌هایی مانند مدارس، کارخانه‌ها، مساجد و ادارات دولتی باشند و در روستاها از مدارس، مساجد و خانه‌های بهداشت کمک گیرند.

در این راستا کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به احداث خانه‌های هلال در آخرین نشست خبری خود که ماه گذشته برگزار شد، تصریح کرد: در شهریور سال گذشته ۳ هزار خانه هلال آماده بهره برداری شد، همچنین در هفته هلال نیز دو هزار و ۴۰۰ خانه هلال دیگر افتتاح شدند. این خانه‌ها می‌توانند جامعه‌ای تاب آور ایجاد کنند، خانه های هلال در محروم‌ترین نقاط کشور هستند که جمعیت هلال احمر به این نقاط دسترسی ندارد.

خانه‌های هلال، خانه‌هایی کوچک برای ارتقاء تاب آوری جامعه

وی با اشاره به اینکه خانه‌های هلال داوطلب محور هستند، گفت: افق برنامه ما راه اندازی ۳۷ هزار خانه هلال در کشور است. برخی از اقلام امدادی، چون چادر امدادی در این خانه‌ها برای آمادگی در برابر بحران دپو شده است، این خانه‌ها هیچ بار مالی بر دوش ملت نخواهند داشت.

فرایند راه‌اندازی خانه‌های هلال

فراهانی،مسئول خانه‌های هلال احمر نیز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ راه‌اندازی این خانه‌ها،اظهار کرد: در فرآیند راه‌اندازی خانه های هلال، عنصر تقاضا بسیار با اهمیت و ضروری است، برای مثال شکل‌گیری خانه‌های هلال در محلات ابتدا بر اساس یک تقاضای محلی از سوی سازمان‌ها، موسسات، نهادها و یا افراد حقیقی صورت می‌گیرد. بر این مبنا یکی از الزامات و تکالیف برای متقاضیان تامین فضای مورد نیاز برای تاسیس خانه‌های هلال است.

ارائه آموزش‌های همگانی امداد و نجات؛ متناسب با نیازهای جامعه

وی در ادامه بیان کرد: به موجب قانون، وظیفه آموزش همگانی با هدف افزایش آمادگی و تاب‌آوری در جامعه به جمعیت هلال احمر سپرده شده که خانه‌های هلال بستر مناسبی برای اجرای این تکلیف قانونی جمعیت هستند و در همین راستا در سال گذشته با وجود همه‌گیری ویروس کرونا نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در خانه‌های هلال از آموزش های همگانی برخوردار شده اند.

مسئول هماهنگی خانه های هلال جمعیت هلال احمر گفت: یکی از امتیازات آموزش در خانه‌های هلال این است که می‌توان این آموزش‌ها را متناسب با نیاز جوامع و با زبان و گویش‌های محلی که قابل درک و فهم بهتری هستند، عرضه کرد. این مدل آموزشی در سال گذشته مورد توجه فدراسیون نیز قرار گرفت و بازتاب خوبی را به همراه داشت.

فراهانی با اشاره به اصل ایجاد تاب آوری به عنوان یکی از مولفه های ایجاد خانه های هلال تصریح کرد: جمعیت هلال احمر از دو مسیر به افزایش تاب آوری در سطح جامعه کمک می‌کند. نخست آموزش اعضا که شامل امدادگران، نجاتگران، کانون های دانش آموزی و دانشجویی است و پس از آن آموزش مستقیم عموم مردم در سطح جامعه.

خانه‌های هلال، خانه‌هایی کوچک برای ارتقاء تاب آوری جامعه

گسترش فرهنگ آمادگی و تاب‌آوری در دوردست‌ترین نقاط کشور

فراهانی افزود: بدیهی است که افراد آموزش دیده ضمن آن که خود به عنوان شهروندانی آماده، به تحقق جامعه آماده کمک می‌کنند، با آگاه سازی اطرافیان خود موجب گسترش آموزه های فرهنگ آمادگی با هدف دستیابی به جامعه تاب‌آور می‌شوند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر گفت: در حوزه افزایش تاب آوری، می‌توان دو موضوع آموزش همگانی و خانه های هلال را به عنوان دو نمونه موفق و اثربخش از خدمات جمعیت هلال احمر برشمرد. گرچه برنامه‌های دیگری نیز به صورت موردی یا مناسبتی توسط جمعیت هلال احمر با همین هدف در طول زمان به مرحله اجرا می‌ رسد، لذا دقیقا به همین دلایل است که در دوره مدیریت کنونی، هوشمندانه گسترش کمی و کیفی خانه‌های هلال مورد تاکید و پیگیری قرار گرفته است.

فراهانی گفت: خانه‌های هلال دارای این ظرفیت هستند که با حمایت های عمدتا معنوی، مشارکت جوامع محلی را جلب و مسیر خدمت رسانی خود را هموار کنند. جمعیت هلال احمر نیز از تمام توان خود برای همراه سازی ارکان و ‌نهادهای مختلف کشور استفاده خواهند کرد و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با برخی سازمان ها منعقد شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.