واکسیناسیون کرونا در این روزهای کرونایی به قصه ای شاید شیرین تبدیل شده اما اگر با اطمینان خاطری که مسئولان دادند به تعویق بیفتد جای تعجب دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، کرونا و همراهانش در یکسال گذشته طوفانی به پا کردند و همه ما کم و بیش از این ویروس منحوس آنچه که نباید را دیدیم. بعضی از ما را سیاهپوش کرد و بعضی از ما را بیمار و رنجور .. اما آنچه این میان مهم بود تلاش هایی بود که توسط مدافعان سلامت به بار نشست و نتیجه داد . نتیجه ای که هر کدام از ما روزها در انتظار آن به دست به دعا برداشته بودیم . 

واکسن کرونا ساخته شد و از دروازهای کشور هر چند کم، از راه رسید. کاری نداریم به بی وجدانی آنهایی که از این  موضوع که تا چه حد برای تک تک مردم در سرتا سر جهان مهم است استفاده ابزاری کردند و اجازه ندادند تا عدالت لااقل در این زمینه برقرار شود. اما بالاخره این فرشته نجات از راه رسید و در برنامه ریزی هایی که وزارت بهداشت کرد قرار شد برای تزریق آن اولویت بندی شود تا گروه هایی که جانشان در معرض خطر بیشتری قرار دارند زودتر واکسن دریافت کنند .

در این بین علاوه بر اولویت بندی های گروه های هدف، وزارت بهداشت برای توزیع این واکسن ها در استان های مختلف برنامه ریزی کرد و بر اساس برخی معیارها واکسن ها راهی استان ها شد . اما چیزی که این روزها شاهد آن هستیم زمزمه هایی در خصوص متوقف شدن واکسیناسیون در برخی استان ها است برای روشن شدن ماجرا به سراغ مسئولان استانی و کشوری رفتیم تا واقعیت ماجرا را از زبان آنها جویا شویم. 

این بار صف برای واکسیناسیون کرونا

از هفته آینده واکسیناسیون دوباره انجام خواهد شد

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، ۹۱۹ هزار و ۵۶۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۶۴ هزار و ۸۱۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

او افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی، ۱۰۵ هزار و ۸۶۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۴۷ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع، ۲۸۰ هزار و ۷۶۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

همتی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۱۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۶۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با اشاره به اتمام موجودی واکسن علیه کووید۱۹ در کشور و استان، اعلام کرد: تاکنون ۳۳۵ هزار و ۱۴۷ دوز واکسن علیه کووید۱۹ به هم استانی ها تزریق شد که امیدواریم با ورود محموله جدید واکسن به کشور تا پایان هفته، از هفته آینده شاهد آغاز دوباره انجام واکسیناسیون در فارس باشیم، البته شرایط انجام واکسیناسیون، ثبت نام در سامانهsalamat.gov.ir و دریافت پیامک نوبت دهی است.

همتی توصیه کرد: با توجه به مشاهده ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی و هندی در شهرهای جنوبی استان به ویژه مهر و لامرد به دلیل همجواری با استان های بوشهر و هرمزگان، لزوم رعایت اصول بهداشتی بیش از پیش ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از ترددهای غیرضرور و دورهمی های خانوادگی، در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و قطع زنجیره انتقال بیماری، موثر است.

این بار صف برای واکسیناسیون کرونا

آیا واکسیناسیون کرونا در هرمزگان متوقف شده است؟

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: واکسیناسیون کرونا در هرمزگان در حال انجام است و اولویت تزریق دز دوم واکسن با گروه‌های هدف است.

نوروزیان افزود: برای تزریق دز دوم واکسن به گروه‌های هدف در حال حاضر کمبودی نداریم، ولی برای تزریق واکسن به افراد زیر ۷۰ سال منتظر ورود محموله جدید واکسن هستیم.

او گفت: تا کنون ۶۱ هزار و ۳۲۱ نفر در هرمزگان علیه کرونا واکسینه شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: در جمعیت بالای هشتاد سال حدود ۴۸ درصد استقبال بود و مابقی تمایلی به دریافت واکسن نداشته اند، اما در جمعیت هفتاد تا هشتاد سال استقبال در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بود و بیماران خاص نیز تقریبا صد در صد واکسن دریافت کرده اند.

نبود واکسن کرونا مراکز واکسیناسیون را به تعطیلی کشاند

سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر تنها یک محموله واکسن ۱۰۰ هزار دوزی از روسیه وارد کشور شده است که باید سهمیه هر استان اختصاص داده شود.

او با بیان اینکه فعلا مراکز واکسیناسیون کرونا ویروس خوزستان تعطیل هستند، افزود: ویال‌های واکسن، ۱۰ دوزی هستند بنابراین نمی‌شود یک ویال برای استفاده یک دوز باز شود و مابقی را دور انداخت و  به محض اینکه واکسن به دست ما برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

علوی بیان داشت: هنوز مشخص نیست چه زمانی واکسن به ما اختصاص یابد و تاخیر چند روزه در تزریق دوز دوم مشکلی ندارد. فاصله بین دو دوز چهار تا هشت هفته است بنابراین اگر کمی در تزریق دوز دوم تاخیر شود، موردی نیست.

این بار صف برای واکسیناسیون کرونا

تکذیب توقف واکسیناسیون کرونا در ایران/ احتمال صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره اخباری مبنی بر توقف واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: واکسیناسیون افراد بالای ٨٠ و ٧۵ سال انجام شده و واکسیناسیون ٧٠ ساله‌ها در حال انجام است و تعدادی از جانبازان، سالمندان و معلولان را هم واکسینه کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: قرار بود محموله‌ای شامل ٣ میلیون دز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت، اما ورود این محموله با تاخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ٧٠ سال را تکمیل کنیم و این گروه‌های سنی دز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.

رئیسی ادامه داد: واکسیناسیون گروه‌های بعدی سنی موکول شد به زمانی که محموله واکسن وارد کشور شود و اینکه واکسیناسیون متوقف شده است حرف درستى نیست، اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت خبر داد و گفت: خبر خوشی درباره واکسن ایرانى در راه است و ما فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته بالینی را داریم و بر اساس آخرین گزارش‌ها، واکسن‌های ایرانی از جمله برکت در فاز اول و دوم با روند خوبی پیش رفته‌اند.

رئیسی تصریح کرد: امیدواریم فردا مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن برکت بگیریم و پس از آن می‌توانیم واکسیناسیون را با واکسن ایرانی شروع کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان هفته یک میلیون دز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و بعد از آن واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مرداد ماه بالای ١٠ میلیون دز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

این بار صف برای واکسیناسیون کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است و تا اطمینان از رسیدن محموله بعدی، گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد.

دست به دست شدن شایعات در مواقع بحرانی چیز جدیدی نیست اما اینکه ما تا چه حد بتوانیم شایعات را از واقعیات تشخیص دهیم و اینکه چه واکنشی در مواقع بحران از خود نشان دهیم یکی از مسائل مهم است.

پیگیرهای باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شایعاتی که پیرامون به تعویق اقتادن یا متوقف شدن واکسن کرونا از مسئولان برخی استان ها نشان می دهد که هیچ گونه کمبودی در خصوص تزریق واکسن وجود ندارد و بر اساس اولویت بندی ها کار در حال انجام است و با وارد شدن محموله جدید مرحله بعدی ادامه خواهد یافت.

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.