در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» مطرح شد؛

مسئولان فرهنگی باید درک بیشتری از موسیقی راک پیدا کنند/ آشتی بین اهالی موسیقی و مدیران، راه حل نجات این سبک موسیقی

یک آهنگساز درباره وضعیت موسیقی راک در کشور و فعالیت‌های خود در این حوزه نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدتقی نیک آهنگساز در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که صبح امروز از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص کمرنگ شدن فعالیت خود در موسیقی راک بعد از سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر، گفت: در آن جشنواره بیش‌تر از حد انتظارمان از موسیقی راک استقبال شد. این نشان می‌دهد مردم ما به تجربه‌های جدید علاقه دارند. در آن دوره از سمت دولت به ما قول دادند که روند عادی‌سازی این موسیقی صورت گیرد و از ما استفاده شود، اما متأسفانه بدقولی‌هایی شد. دوستان کم لطفی کردند و از شعار‌های انتخاباتی خود دور شدند. امیدوارم این اتفاق در آینده به شکل بهتری توسط دولت جدید رقم بخورد.

«نیک» در میز موسیقی برنامه «سلام تهران» در خصوص انتظارات خود از دولت آینده، گفت: به طور کلی انتظار می‌رود دولت آینده به وعده‌های خود عمل کند و صحبت‌هایش را در حد شعار باقی نگذارد. موسیقی مثل ریاضیات است. وقتی یادگرفتن موسیقی را شروع می‌کنیم، لزوما به این معنی نیست که می‌دانیم در آینده چه ژانر و سبکی را دنبال خواهیم کرد. موسیقی شاخه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها راک است. این موسیقی در خارج از کشور، بیش از ۱۰۰ زیرمجموعه دارد. لازم است فضای این موسیقی، کمی بیشتر شناخته شود تا در مورد آن مدیران بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. به نظرم هنوز امکان شناخت این موسیقی در کشور، فراهم نشده است.

وی در پاسخ به اینکه موسیقی راک در کشور ما چه میزان ایرانیزه شده، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های نسل جدید این است که خیلی خوب می‌توانند با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. این موضوع در موسیقی هم صادق است. به این دلیل ما هم به کنکاش پرداختیم که سایر کشور‌ها چطور فرهنگ خود را از طریق این موسیقی بین‌المللی عرضه کردند. در فضای موسیقی استفاده از المان‌های ایرانی چه به لحاظ نماد و شکل، چه به لحاظ کلام بهترین راه برای شروع این تقابل فرهنگی است.

این آهنگساز در پاسخ به اینکه بعضی معتقدند در کشور ما همان موسیقی ایرانی اجرا می‌شود و فقط یک گیتار الکتریک به آن اضافه شده و به عنوان موسیقی راک ارائه می‌شود، گفت: اصراری به اینکه به بعضی از موسیقی‌ها بگوییم راک وجود ندارد. شاید به این علت است که در یک دوره‌ای تبلیغات منفی علیه این سبک موسیقی شکل گرفت و وقتی از موسیقی راک در جامعه نامبرده می‌شود، برای عام مردم قابل هضم نیست. دنیا در حرکت است، باید این را بپذیریم که فضای امروزی چیزی متفاوت از گذشته است و به مرور با مسائل جدید روبرو می‌شویم.

وی در ادمه افزود: مدیران موسیقی در کشور می‌خواستند با اتفاقات جدید مواجه شوند، اما از بدنه موسیقی کشور برای رویدادهای جدید کم استفاده شد. از امثال ما هیچ کمکی در حوزه توضیح دادن و شفاف سازی در خصوص سبک‌های گوناگون موسیقی گرفته نشد. به نظر من باید این آشتی اتفاق بیافتد و از جوان‌ها برای چرخیدن موسیقی و سهل کردن این مسیر استفاده کنیم.

نیک در پایان گفت: ما داریم کار می‌کنیم. آلبوم هم تولید کردیم، اما سنگ اندازی‌هایی شد که نتوانستیم پروسه این موسیقی را ادامه دهیم. امیدواریم در جشنواره شاهد سبک‌های مختلف موسیقی در بخش بین‌الملل باشیم. اگر یک جشنواره برای این سبک موسیقی به وجود بیاید، عالی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار