کشاورزان کاه و کلش زمین های خود را آتش نزنند

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: با توجه به گرمای هوا احتمال آتش سوزی در مراتع زیاد است بنابراین کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش در اراضی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پیمان صاحبی معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز اظهار داشت: توجه به گرمای هوا و خشک بودن گیاهان مرتعی احتمال بروز آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و اراضی کشاورزی به مراتب بیشتر می‌شود.

او اضافه کرد: به منظور پیشگیری از فرایند کاهش حریق از همه کشاورزان، دامداران، مرتعداران، دهیاران، اعضای شورا‌های اسلامی روستاها، ورزشکاران، انجمن‌های صنفی، سمن‌ها و همیاران طبیعت درخواست می‌شود تا مردم را از خطرات آتش سوزی مطلع کنند.

او با بیان اینکه کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در اراضی کشاورزی جدا خودداری کنند، افزود: در هوای گرم و زمانی که سطح جنگل‌ها و مراتع پوشیده از برگ‌ها و علوفه خشک است از آتش روشن کردن خودداری کنند.

صاحبی یادآور شد: همچنین در صورت ضرورت روشن کردن آتش، ابتدا اطراف محل را از برگ‌ها و علوفه خشک پاک کرده و پس از اتمام کار آتش را کاملا خاموش کنند.

او پرت کردن ته سیگار، کبریت، بطری‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی در طبیعت را بلای جان محیط زیست و طبیعت دانست و گفت: شهروندان در صورت مشاهده این موارد آن‌ها را جمع آوری کنند تا به طبیعت آسیبی وارد نشود.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز با اشاره به اینکه در صورت مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی در جنگل‌ها یا مراتع با رعایت موارد ایمنی آتش را خاموش کنند، تاکید کرد: در صورت گسترده بودن آتش بلافاصله مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ یا شماره ۰۸۷۳۶۲۱۵۶۵۵ اطلاع دهند.

صاحبی ضمن دعوت از طبیعت دوستان، بهره برداران محلی، فعالان منابع طبیعی، و مردم فهیم و با فرهنگ به مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی زیبا و جنگل‌های بی‌نظیر زاگرس، خواست گزارشات تخریب و تصرف منابع طبیعی، قطع درختان، بوته کنی و آتش‌سوزی‌ها را از طریق شماره تلفن‌های ۰۸۷۳۶۲۲۷۸۰۰ و ۰۸۷۳۶۲۱۵۶۵۵ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.