رئیس گروه مشاوران اقتصادی:

۱۰۰۰ فرصت شغلی برای جوانان توانمند فراهم است

آقامحمدی گفت:ما هر ماه استعدادیابی را تکرار خواهیم کرد که خیالمان  از این بابت راحت شود که نیروی کار بلاتکلیف زیادی باقی نمانده باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آقا‌محمدی رئیس گروه مشاوران اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار، درباره طرح ثبت‌نام و آزمون استخدامی کارخانجات و شرکت‌های بخش خصوصی گفت: در کشور ما مناطقی را داریم که کمتر توسعه یافته و یا از بافت‌های فرسوده و قدیمی وحاشیه نشین هستند. این مناطق در ایران ۲۰۲۰  محله و در استان تهران ۱۳۲  محله هستند؛ و در مناطق مرکزی یعنی منطقه ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ حدود ۲۰ محله داریم که جزء  این مناطق هستند. 

وی افزود: خوشبختانه مدتی است که نهاد‌ها با هم جمع شده و تقسیم کار انجام شده تا هر محله‌ای را یک نهاد بتواند از لحاظ کار‌ها رهبری کند و باقی دستگاه‌ها هم در خدمت باشند و مردم هم در این میان باید فعال بوده و تقاضا‌های لازم را دهند.

آقامحمدی گفت: در این دوران دیگر هرکوچه‌ای شهردار دارد که این شهردار‌ها از همان کوچه و از اهالی اش که زیر ۳۰ سال سن دارند و به انتخاب خود اهالی انتخاب می‌شوند. محله هرندی ۵۶  شهردار و ۵ مسئول پهنه و یک خانه که هلال اهمر آن را اداره می‌کند دارد. در شوش و مظاهری، ستاد اجرایی اداره کننده است و در دروازه امام زاده یحیا کمیته امداد اداره کننده است و در باغ آذری بهزیستی اداره کننده است. 

وی افزود: در این مناطق نیاز‌های مردم جمع آوری شده و گزارش‌هایی تهیه می‌شود که یکی از مهم‌ترین نیازها، نیاز به شغل است. که جوانی که به سن کار رسیده و می‌خواهدبرود سرکار یا کسی که شغل داشته و شغلش را از دست داده بتواند صاحب شغل شود.

۱۰۰۰ موقعیت شغلی وجود دارند که منتظر نیروی کار مناسب هستند

آقا محمدی در ادامه درباره فرایند ایجاد اشتغال و شغل یابی گفت: قرار بر این شد که از شرکت‌ها و اداراتی که نیاز به نیروی انسانی دارند گزارشی تهیه شود که خوشبختانه ۱۰۰۰ موقعیت شغلی پیدا شد و بر این اساس اطلاعیه‌ای منتشر و برنامه‌ای اجرا شد. گروهی از جوانان آمدند و فرم‌هایی را پر کردند و راهنمایی شدند.

وی افزود: این افراد سه دسته می‌شوند، دسته اول کسانی هستند که شرایط لازم  را دارند و آماده استخدام هستند، پس به شرکت‌ها برای استخدام معرفی می‌شوند. دسته دوم کسانی هستند که باید مهارت یاد بگیرند که این افراد حتما به مراکز مهارت آموزی معرفی می‌شوند و یک دسته هم کارآفرین هستند و می‌توانند خودشان شغلی را به راه بیندازند.

نیرو‌های کار از بلاتکلیفی خارج می‌شوند

وی گفت: انشالله همه کسانی که شرکت کردند به زودی مقدمات شغلشان چه به دست خودشان و چه با یک فاصله مهارت آموزی  فراهم شود و این اتفاق دوباره و به زودی تکرار خواهد شد و ما هر ماه این واقعه را تکرار خواهیم کرد که خیالمان  از این بابت راحت شود که نیروی کار بلاتکلیف زیادی باقی نمانده باشد.

 آقامحمدی درباره شرایط پذیرش و استخدام نیرو‌های کار گفت: اینکه چه نیرو‌هایی  با چه شرایطی  وارد حیطه کار می‌شوند به نیاز‌های شرکت‌ها بستگی دارد. براساس فرم‌های پرشده و بسته به نیاز شرکت‌ها معرفی خواهند شد و طبیعتا ممکن است که افرادی در شرکت‌ها مورد پذیرش قرار نگیرند که در این صورت  آن فرد وارد گروه‌هایی می‌شود که خودش تولید شغل کند.

برای دانش آموزان استارتاپ‌های دانش آموزی طراحی شده است

وی افزود:کاری که الان درحال انجام است به این صورت است که، افراد استعدادیابی می‌شوند. ما با دانشگاه شریف طرحی  را داریم که استادا دانشگاه شریف از طریق سیستم و از راه دور و با نرم افزار بچه‌های بالای ۱۲ سال را استعدادیابی می‌کنند. این استعدادیابی‌ها به دو صورت شغلی و تحصیلی هستند. یعنی کسانی که مشغول به تحصیل هستند و همواره جویای شغل برای اینکه به تحصیلشان مزاحمتی ایجاد نشود برایشان استارتاپ‌های دانش آموزی طراحی می‌شود که در راستای تحصیلشان کار‌های علمی و فنی انجام دهند.

کودکان زیر ۱۲ سال مشغول به مهارت آموزی می‌شوند 

آقامحمدی درباره حضور کودکان زیر ۱۲ سال در این برنامه  و مغایرت این موضوع با مسئله افزایش کودکان کار گفت: این کودکان همان کسانی هستند که حمایت می‌شوند برای ادامه تحصیل و هدایت می‌شوند برای استعدادیابی و آموختن مهارت تا وقتی به سن کار رسیدند بتوانند از مهاتشان استفاده کنند.


بیشتربخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار