سهمیه حق آبه کانی برازان در آستانه فراموشی است

فرماندار مهاباد در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی گفت: سهمیه حق آبه تالاب کانی برازان در چند سال اخیر تامین نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، عارف خدرلو فرماندار مهاباد اظهار کرد: سهمیه حق آبه تالاب کانی برازان  زیر سایه توسعه کشاورزی در چند سال اخیر به طور کامل فراموش شده و این مساله خطرات از بین رفتن تالاب و آثار زیست محیطی را ۲ چندان کرده است.

خدرلو افزود: دولت تدبیر و امید علی رغم مشکلات بسیاری ناشی از کرونا و تحریم ظالمانه که با کمبود منابع مالی مواجه بود، اما توسعه به محیط زیست را فراموش نکرده و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اهداف دولت محقق شده است.

او با بیان اینکه مهاباد از شهر‌های گردشگر پذیر منطقه است، اذعان کرد: شرایط لازم برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح‌های گردشگری مهیا شود تا جذابیت بیشتری برای سرمایه گذار ایجاد شود.

فرماندار شهرستان مهاباد همچنین تصریح کرد: سهمیه حق آبه تالاب زیر سایه توسعه کشاورزی در چند سال اخیر به طور کامل فراموش شده و این مسأله خطرات از بین رفتن تالاب و آثار زیست محیطی را دوچندان کرده است.

مهران نظری مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی هم در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی مهاباد افزود: تامین آب شرب تالاب کانی برازان مهاباد از محل طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای این شهرستان و از مسیر روستای قره داغ با همکاری امور آب در دست اجرا است.

او ادامه داد: با رسیدن آب شرب به روستای حومه تالاب، آب آشامیدنی از طریق لوله گذاری اداره کل به محل تالاب کشیده شده و تالاب برای اجرای طرح‌های توسعه گردشگری دارای آب آشامیدنی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اذعان کرد: امسال مشکل تامین برق تالاب در دستور کار قرار دارد و با احداث تیر‌های برق تلاش می‌کنیم قبل از اتمام سال جاری تامین برق تالاب نیز بر طرف شود.

سهمیه حق آبه کانی برازان در آستانه فراموشی است

نظری اضافه کرد: راه دسترسی آسان از طریق آسفالت کردن مسیر تالاب نیز در دستور کار قرار دارد و با اجرایی شدن این امکانات زمینه اجرای اولین طرح طبیعت گردی در تالاب کانی برزان فراهم خواهد شد.

او از استخدام ۶ نفر به حوزه محیط زیست مهباد و تالاب کانی برازان خبر داد و گفت: ۲ پرسنل و چهار محیط نیز به شهرستان مهاباد برای حفاظت از محیط زیست و تالاب در نظر گرفته شده است.

آلودگی تهدید بزرگ حیات تالاب بین المللی کانی برازان

حجت جباری معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: وضعیت تالاب کانی برازان مهاباد از نظر آلودگی در حد خطرناکی است و ممکن بین ١٠ تا ۱۵ سال آینده بخشی از تالاب از بین برود.

جباری، ادامه داد: لاگن های طبیعی در حد یک هکتار احداث شده که جوابگو نیست و آبگیری تالاب در حال حاضر با مشکل روبرو شده است و در صورت عدم رفع این مشکل تا یک ماه آینده تالاب به صورت کامل خشک خواهد شد و لازم است امور آب مهاباد در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند.

کمبود آب تالاب کانی برازان

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم در این جلسه گفت: هر ساله در فصل تابستان شاهد کمبود آب تالاب کانی برازان و کاهش سطح آب خواهیم شد، ولی امسال با توجه به کمبود بارش این کمبود خیلی زودتر مشهود شده است.

او افزود: هر ساله ۲ میلیون متر مکعب برای به بهبود وضعیت آب تالاب کانی برازان در نظر گرفته، ولی امسال تاکنون این سهمیه اختصاص پیدا نکرده است.

این مقام مسئول در خصوص تامین آب شرب براری تالاب نیز اذعان کرد: هم اکنون لوله آب کشی برای هدایت آب شرب سالم از روستای قره دغ تا تالاب به طول ۲ هزار و ۱۰۰ متر موجود و در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه جلسه نیز از " سپیده خشمن" خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد و "تانیا شعفی"  خبرنگار کردپرس به عنوان خبرنگار برتر حوزه محیط زیست آذربایجان غربی با اهدای لوح و هدیه نقدی قدردانی شد.

سهمیه حق آبه کانی برازان در آستانه فراموشی است

همچنین قبل از برگزاری این جلسه فرماندار مهاباد و مدیرکل محیط زیست استان از غار آبی تاریخی سهولان مهاباد بازدید بعمل آورده و مشکلات آن را از نزدیک بررسی کردند.

جلسه مشکلات زیست محیطی ۱۲ خرداد ۱۴۰۰  با ریاست خدرلو معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد و با حضور مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربی و جمعی از انجمن‌های زیست محیطی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.