هشدار اردوغان به آمریکا درباره از دست دادن «دوستی ارزشمند»

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به روابط آنکارا و واشنگتن گفت که کسانی که این کشور را به گوشه‌ای می‌رانند، «دوستی ارزشمند» را از دست خواهند داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دو هفته پیش از دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و در فضای تنش‌های دو جانبه روز سه‌شنبه هشدار داد با گرفتار کردن ترکیه، آمریکا با خطر از دست دادن یک دوست ارزشمند رو به روست.

او در گفتگو با شبکه تلویزیون دولتی تی. آر. تی ترکیه و در پاسخ به سوالی در مورد روابط آنکارا و واشنگتن گفت: کسانی که ترکیه را به گوشه‌ای می‌رانند و گرفتار می‌کنند دوستی ارزشمند را از دست خواهند داد.

این هشدار پیش از نخستین دیدار میان اردوغان و بایدن داده شده است که قرار است ۱۴ ژوئن و در حاشیه نشست ناتو در بروکسل برگزار شود. هدف از این دیدار بهبود روابط ترکیه و آمریکاست.

روابط ترکیه و آمریکا به عنوان دو کشور عضو ناتو از سال ۲۰۱۶ به شدت دچار تنش شد و این تنش‌ها از زمان پیروزی بایدن و روی کار آمدن وی پس از دونالد ترامپ تشدید شد. اردوغان با ترامپ روابط شخصی داشت.

آنکارا به ویژه پس از به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارمنی‌ها به دست امپراتوری عثمانی در زمان جنگ جهانی اول از سوی واشنگتن در ماه آوریل به شدت واکنش نشان داد. ترکیه که میراث امپراطوری عثمانی است واژه نسل‌کشی را رد می‌کند و به جنگ داخلی در آناتولی و تشدید قحطی اشاره می‌کند که طی آن ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ارمنی و همچنین ترک کشته شدند.

اردوغان روز سه‌شنبه گفت: دلیل تنش‌های ما با آمریکا چیست؟ به اصطلاح نسل‌کشی ارمنی‌ها. شما هیچ مشکلی برای حل و فصل به غیر از برعهده گرفتن وکالت ارمنستان ندارید؟

او پس از آن به موارد متعددی اشاره کرد که از سال ۲۰۱۶ روابط میان آنکارا و واشنگتن را دچار تنش کرده است. این فهرست اردوغان با حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه آغاز شد که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: اگر آمریکا متحد ماست آیا باید در کنار تروریست‌ها باشد یا در کنار ما؟ متاسفانه آن‌ها همچنان به حمایت از تروریست‌ها ادامه می‌دهند.

اردوغان قرار است در دیدار با بایدن برای کاهش این تنش‌ها تلاش کند. او هفته پیش اعلام کرد دیدار آن‌ها موجب آغاز فصلی جدید در روابط آنکارا و واشنگتن خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه که از سال ۲۰۰۳ ترکیه را اداره می‌کند سه‌شنبه گفت او همواره در همکاری با رئیس‌جمهور آمریکا چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات موفق بود.

 اردوغان در بخشی دیگر از این مصاحبه اعلام کرد ترکیه امیدوار است با مصر و کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) شراکتی برد-برد داشته باشد. او گفت: ما می‌خواهیم از فرصت‌های همکاری با مصر بهترین بهره را ببریم و روابط خود را طبق اصل بربرد بهبود ببخشیم.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به عربستان سعودی و امارات عربی متحده هم که ترکیه روابط پرتنشی با آن‌ها دارد گفت این مسئله در مورد کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) هم صدق می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود پس از چندین سال بحران دیپلماتیک، ترکیه اقداماتی را برای بهبود روابط خود با این سه کشور آغاز کرده است که مصر در راس آن‌ها قرار دارد.

اردوغان در ادامه از مواضع فرانسه در سوریه و لیبی انتقاد کرد. او با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره «مرگ مغزی ناتو» گفت: «اگر رهبر یک کشور عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) از مرگ مغزی این سازمان سخن می‌گوید، فکر می‌کنم که ناتو باید خواستار پاسخگویی وی باشد.»

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما همچنین می‌دانیم که مکرون در لیبی و سوریه با چه کسانی همکاری می‌کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار