سخن روز؛

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

کنش‌ها و تحرکات سیاسی روز به روز برای انتخابات شوراها بیشتر و داغ‌تر می‌شود و این روزها همراه با اتفاقات خاصی بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری ۳۷ انتخابات جایگاه بالایی از مردم سالاری قرار دارد اما به نظر می رسد پس از برگزاری این تعداد از رای گیری باید به آفت ها و کمبودهایی که در این زمینه توجه کنیم تا با رفع آنها بهره برداری از فرصت انتخابات را چندین برابر کنیم.

ثبت نام چهره هایی که شاید در جایگاهی دیگر خادم بهتری باشند، آنانی که خود می دانند صلاحیتشان تایید نخواهد شد و ….. از جمله اتفاقات ویژه این ایام است.

اقدامات عوام فریبانه هم کم نیست .رواج حرف‌ها و شایعاتی نظیر این که به فلانی پیام دادند و گفتند انصراف بده، مظلوم‌نمایی های قبل از تایید عدم صلاحیت، ایجاد جو روانی در شهر به خاطر حدس عدم صلاحیت و کناره‌گیری های زودتر از موقع که همه این رفتارها می تواند حس بدی نسبت به انتخابات شورا به وجود آورد.

شاهد هستیم افرادی ثبت نام کردند که دلایل تایید نشدنشان اظهر من الشمس است و دلیلی به جز راه یافتن به پارلمان ریاست جمهوری و کرسی های شهری باعث حضورشان شده است .

از دیگر آفات قبل از انتخابات تشکیل جلسات اقلیت و اکثریت شورای آینده و در برخی موارد انتخاب کابینه و شهردار بر اساس قول و قرارهای ناصواب و پیش از انتخاب شدن است. انتخابی که نه بر پایه نیازهای کشور ، جامعه ،شهر و داشته‌های شهرداری انجام می‌گیرد و نتیجه اش را هم دیده ایم .

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

روز ها می گذرد و باز ما می‌مانیم و عصاره انتخابمان که قرار است کشور و شهر را بسازند. کشور و شهری که سال‌های سختی را پشت سر گذاشته و ما امانتدار آیندگان هستیم .


بیشتر بخوانید


انگار برخی آمده اند تا رئیس جمهور و شهردار خودشان را انتخاب کنند و چهارسال تماشاگر باشند. حال به هر قیمتی که می‌خواهد باشد حتی به پشت پازدن به اعتماد برای مردم.

چهار سال آینده را جدی بگیریم و به احترام رای و نظر مان ساکت نباشیم.

طایفه گرایی و انتخاب اصلح

طایفه گرایی در انتخابات و یا انتخاب یک فرد از طایفه و قوم خاص، علاوه بر بالابردن مشارکت مردمی در همه طوایف، می‌تواند به یک آفت مهم در راستای انتخاب اصلح نیز تبدیل شود.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح


شاید انتخاب یک فرد از یک طایفه یا گروه مشخص، در رقابتی نابرابر در خصوص تعداد جمعیت یک طایفه؛ به انتخابی بد تبدیل شود که با ریشه یابی این معضل می‌توان با درنظر گرفتن همه شرایط انتخاب یک فرد اصلح به انتخابی آگاهانه و اصلح‌تر رسید.

بی شک شوراهای شهر اگر افرادی کارآزموده، مجرب، خوش‌فکر و متعهد باشند می توانند برای توسعه و آبادانی شهر مفید و موثر باشند اما در صورت انتخاب با تفکر سنتی قوم گرایی و بی توجهی به اصل شایسته سالاری زمینه حضور افراد غیر متخصص و ضعیف را در پارلمان های شهری شاهد خواهیم بود.

اگر در گذشته با تفکر غلط قوم گرایی انتخابی ناشایست داشته ایم همت کنیم برای داشتن شهری آباد شایسته سالاری و تخصص گرایی را برای همیشه جایگزین پدیده شوم قوم گرایی کنیم.

برای یک بار هم که شده قول و قرار های قومی قبیله‌ای را کنار بگذاریم و به برنامه رای بدهیم. حتی اگر به نفع شخصی مان نباشد. بعد از انتخابات ، منتخبین را رها نکنیم و به نفع شهر مطالبه گر باشیم.

تشکیل شورا شروع یک آزمون بزرگ است نه پایان آن. الزام به پاسخگویی را در اعضای شورا به وجود آوریم و از آنها بخواهیم از پیله همه چیز‌دانی خارج شوند و از ایده‌های نو و کارشناسانه خارج از مجموعه شورا هم استفاده کنند .

اعضای شورا مالک شهر نیستند و حق و وظیفه داریم نسبت به آینده آن احساس مسئولیت کنیم. باشد تا آیندگان قضاوتی از روی عملکرد و دلسوزی ما در قبال شهر انجام دهند.

برای انتخابی صحیح و کارآمد باید ملاک طایفه‌گرایی و قوم‌مداری را که از آفت‌های انتخابات است کنار گذاشت و مؤلفه‌هایی از جمله تقوا، ولایت‌مداری، توانایی و مدبر بودن را در نظر گرفت.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی

نامزدها و اصحاب سیاست که به عنوان الگوی مرجع در جامعه مطرح هستند اگر برای کسب رای به بداخلاقی‌های انتخاباتی گرفتار شوند، ضمن عادی سازی بی اخلاقی، صدمات زیادی را بر پیکره روابط اجتماعی وارد می‌کنند.

لیلی حاجی آقایی استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: در آستانه انتخابات و گرم شدن تنور آن، برخی نامزدها و جریان‌های سیاسی برای دستیابی به کرسی‌های مد نظر به اخلاق، منافع ملی و عقلانیت سیاسی بی توجه می‌شوند که به هیچ وجه مطلوب نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: آشکار است که اتهام زنی های سیاسی و اقتصادی به رقبای انتخاباتی، مصداقی از بداخلاقی‌های سیاسی به حساب می آید مانند اینکه برخی از چهره ها و گروه ها رقیبان خود را غرب گرا و غرب زده بنامند که تخریبی ناجوانمردانه است.

او تاکید کرد: در جامعه‌ شناسی سیاسی، عنوان "لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی" حکایت از این گونه رفتارهای شگفت‌آور انتخاباتی می دهد، رفتارهایی چون توزیع سیم کارت، غذا و سکه بین مردم و هواداران که به منظور جمع کردن رای صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: در خاستگاه فلسفه سیاسی، رفتار سالم انتخاباتی وقتی تحقق می یابد که دولتمردان بدون تعارضات برای کسب قدرت به رقابت بپردازند و به تبع، تفسیری درباره غایات حکومت، بهترین شکل دولت و ضرورت آزادی حقوق مدنی به نمایش بگذارند.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

می‌توان جلوی بداخلاقی‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات را گرفت. عکس‌العمل درست مردم در مقابل بداخلاقی‌های تبلیغاتی نامزدها باعث می‌شود تا نامزدها از این شیوه نادرست منصرف شوند و به جای تخریب دیگران به ارائه برنامه‌های خود بپردازند.

وعده‌های پوچ، آفت انتخابات و کاهش مشارکت مردم

مردم باید به خاطر بسپارند که سرنوشت نهایی با دستهای خود آن‌ها و رأیی که به صندوق می‌اندازند رقم می‌خورد.

تا برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی نمانده است و افراد متعددی با دیدگاه و طرز تفکرات مختلف خبر کاندید شدن خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده‌اند.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر واقعی بودن و شفافیت شعارهای انتخاباتی و عدم فریب مردم نشانگر اهمیت بسیار بالای پرهیز کاندیدای انتخابات از کلی گویی و دروغ پردازی است.

اگر کاندیدای انتخابات بخواهند کلی گویی و هیجان طلبی دوره‌های قبل را تکرار کنند و شعارهای تبلیغاتی خوش رنگ و لعابی که هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پیگیری تحقق آن‌ها وجود ندارد را تکرار کنند و مردم هم اسیر این جو شوند، از پویایی و نشاط اجتماعی خبری نمی‌شود.

برخی کاندیداها از ریشه کن کردن بیکاری و رونق اقتصادی و ایجاد جامعه‌ای آرام سخن می‌گویند و این در حالی است که تجربه نشان داده است که چنین کلی گویی‌هایی هیچ گاه عملی نخواهد شد و وضعیت فعلی نیز نتیجه توجه مردم و دلباختن آن‌ها به وعده پوچ و توخالی کاندیدای دوره‌های قبل است.

بهتر است بگوییم اغلب، افرادی که پا در میدان انتخابات می‌گذارند، درست از لحظه جلوس بر صندلی قدرت دچار آلزایمر شده و همه وعده و وعیدهای خود را که تا پیش از این به هر زبانی فریاد می‌زدند را فراموش می‌کنند و علت اصلی این امر نبود قوانین صحیح و حافظ منافع مردمی است.

پول‌های کثیف بلای جان انتخابات

پول کثیف واژه جدیدی در دنیای سیاست آنهم در ایام انتخابات نیست، اما در دو سه دوره اخیر ورود نهاد‌های نظارتی و اجرایی به برخورد با این پدیده شدت گرفته و به نوعی هر دو نهاد اجرایی و نظارتی در انتخابات، بر وجود پدیده پول‌سالاری در انتخابات صحه گذاشته اند. به همین دلیل بوده که دولت و مجلس تلاش کردند برای اصلاح قانون انتخابات و رفع خلاء‌هایی که توسط کارشناسان بررسی شده، قوانینی موثر و جامع همچون الکترونیکی شدن انتخابات را در قالب لایحه جامع انتخابات و همچنین لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات به تصویب و مرحله اجرا برسانند.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

این طرح‌ها و لوایح که مربوط به جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات و در مجموع قواعد بازدارنده از تخلفات مالی و الزامات شفافیت هزینه‌های انتخاباتی هستند، اما همچنان به نتیجه‌ای مشخص منتهی نشده اند. با این حال قریب به اتفاق مجریان و ناظران برگزاری انتخابات بر این مسئله و جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات تاکید دارند.

البته داستان پول های کثیف زمانی جالب تر می‌شود که متوجه می شویم افرادی که بودجه پرداخت هزینه های میلیاردی ندارند هم در این بازار داغ تبلیغات بازنده نشده و رو به سوی مردم می‌آورند و با اعلام شماره حساب های خود در فضای مجازی یا حقیقی از مردم مطالبه دریافت پول دارند.

برخی کاندیداها حتی پا را فراتر گذاشته و از عناوین مقدس و قسم دادن رای دهندگان هم برای تبلیغاتشان استفاده کرده اند.

با پیگیری و رفع آفت های گفته شده که مردم، دولت ، نامزدها و عوامل دیگری در آن نقش دارند می توان برگزاری انتخابات را به سکویی برای اوج گیری و پیشرفت کشور تبدیل کرد.

ضرورت توجه مردم به انتخابی آگاهانه!

از شواهد موجود و تجربه انتخابات دوره‌های قبل و انتخاب برخی کاندیداها مشخص است که مطرح کردن شعارهای تبلیغاتی پر زرق و برق و فریبنده، هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد و قانون هم مجازات خاصی برای آن در نظر نگرفته است.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

ضرورت توجه مردم به انتخابی آگاهانه و اصلح نیز بسیار حائز اهمیت و مهم است که نباید به سادگی از کنارش عبور کنند و به خاطر بسپارند که سرنوشت نهایی با دستهای خود آن‌ها و رأیی که به صندوق می‌اندازند برای آن‌ها رقم می‌خورد.

اینک در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری و در کنار آن انتخابات شورای شوراهای شهر و روستا به منظور تحقق اهداف والای نظام اسلامی باید گروه ها، احزاب و جناح‌های سیاسی موجـود در جامعه به یکدیگر خوش بین بوده، همدیگر را تحمل كرده و در جریان انتخابات از ایجاد تشنج، بد اخلاقی، درگیری، اهانت و متهم كردن یکدیگر بپرهیزند و اگر نامزدی می خواهد از طریق انتخابات و تبلیغات آن، مردم را نسبت به مطالبه حقوق خود آگاه و درباره برخی مسائل روشنگری كند، باید همواره تقوای سیاسی را درنظر داشته و كاری نکند كـه موجب سوءظن و بدگمانی و بی اعتمادی عمومی شود و یا همراه با تهمت و افترا نسبت به دیگـران باشد.

اخلاق؛ برگ برنده انتخاب اصلح

رهبر انقلاب نیز با بر توجه دادن به آفت بی تقوایی در رفتار سیاسی می فرمایند: «تقوا که نبود، دست و زبان انسان باز است، می‌تواند همه چیز بگوید، خلاف واقع می‌تواند بگوید، تهمت می‌تواند بزند، دروغ به مردم می‌تواند بگوید.»

نامزدهای انتخابات موظفند نبایدهایی مانند عدم دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات، دوری از هتک آبروی افراد و بی قاعده عمل کردن های رسانه ای و همچنین بایدهای مانند حسن ظن به یکدیگر، افزایش سطح آگاهی مردم و تأکید بر نقاط قوت کشور و ارائه راهکار مناسب برای تعالی بیشتر را رعایت کنند تا انتخاباتی پرشور و سالم را رقم زنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار